روسیه در جهت استقلال بیشتر، پردازنده‌ های وطنی مبتنی بر معماری x86 می سازد

سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کشور روسیه در جهت کسب استقلال و آزادی بیشتر در برابر تراشه‌سازان آمریکایی یعنی AMD و اینتل، قصد ساخت پردازنده‌های وطنی را دارد. این پردازنده که Elbrus-4C نام دارد، مبتنی بر معماری x86 اینتل است.
تبلیغات

روسیه قصد ساخت پردازنده جدید وطنی با نام Elbrus-4C دارد که البته با نام Elbrus-4S نیز شناخته می‌شود. این پردازنده که توسط MCST یا «مرکز مسکو برای فناوری‌های SPARC» ساخته شده، تقریبا یک سال پیش معرفی شد و اواخر سال ۲۰۱۴ به تولید انبوه رسید. پردازنده‌ی Elbrus-4C در تمامی زمینه‌ها از جمله کامپیوترهای خانگی که کارهای ساده و روزمره را انجام می‌دهند، سرور و حتی پردازش‌های با عملکرد بالا نیز کاربرد دارد.

در صنعت پردازنده‌ها، معماری x86 به خانواده‌ی اینتل و AMD تعلق دارد. برای اینکه این پردازنده با این معماری سازگاری داشته باشد، Elbrus توسط یک ماشین مجازی‌ساز، کدهای معماری x86 را به کدهای ماشین خود ترجمه می‌کند. معماری این پردازنده با نام Elbrus شناخته می‌شود و مبتنی بر معماری VLIW است. این معماری در پردازنده‌ها بیشتر رایج نبوده و معمولا در پردازنده‌های Itanium اینتل و فناوری GCN شرکت AMD به کار برده می‌شد.

جای تعجبی نیست که پردازنده Elbrus-4C هنوز راه زیادی را برای رسیدن به پردازنده‌های AMD یا اینتل دارد. این پردازنده مبتنی بر لیتوگرافی ۶۵ نانومتری TSMC ساخته می‌شود، البته ناگفته نماند که کمپانی‌های اینتل و AMD در سال‌‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ از همکاری با این شرکت کناره‌گیری کردند. فرکانس آن نیز در حدود ۸۰۰ مگاهرتز بوده و اگرچه قدرت فوق‌العاده‌ای ندارد اما تقریبا با پردازنده‌ی اتم D510 اینتل که در سال ۲۰۱۰ ساخته شده، برابری می‌کند. 

روسیه با هدف کسب استقلال بیشتر در زمینه تکنولوژی و امنیت در برابر غرب، قصد ساخت چنین پردازنده‌ای را دارد؛ پردازنده Elbrus-4C در مقابل پردازنده‌های قدرتمند دیگر، حرف زیادی برای گفتن ندارد و از آن جایی که این طراحی‌ها بسیار چشمگیر نیست، می‌تواند تا حدودی نیازهای پردازش را تامین کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات