۲۲ اردیبهشت؛ تولد یوتوس فون لیبیش شیمیدان بزرگ آلمانی

جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۱۴ سال پیش در چنین روزی، یوتوس فون لیبیش شیمیدان بزرگ آلمانی متولد شد. وی فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌ی شیمی کشاورزی و زیست‌شناسی انجام داد.
تبلیغات

۱۲ می سال ۱۸۰۳ میلادی یوتوس فون لیبیش در یک خانواده‌ی متوسط متولد شد. پدرش فروشنده محصولات شیمیایی بود و به همین خاطر یوتوس از همان کودکی شیفته علم شیمی شد. زمانی که یوتوس ۱۳ سال داشت بخاطر فعالیت یک کوه آتشفشانی در نزدیکی محل زندگی آنها و بروز پدیده‌ی زمستان آتشفشانی تمامی محصولات کشاورزی از بین رفت و مردم آن منطقه با مشکلات فراوانی روبرو شدند که همین موضوع باعث شد تا یوتوس به فکر فعالیت در حوزه کشاورزی بیفتد که بعدها موجب جهت‌گیری مسیر تحقیقاتی وی شد.

یوتوس در سن چهارده سالگی بخاطر این موضوع که پدرش دیگر قادر به پرداخت شهریه‌ی وی نبود تحصیل را رها کرد و به خانه بازگشت و نزد پدر به کار مشغول شد. بعد از دو سال با مقدار پس اندازی که کرده بود توانست وارد دانشگاه بون شود و زیر نظر کارل ویلهلم گوتلوب به تحصیل پرداخت و زمانی که کارل گوتلوب به دانشگاه ارلینگن رفت وی نیز همراه استاد خود به این دانشگاه رفت. یوتوس فون لیبیش در سال ۱۸۲۳ توانست دکترای خود را از دانشگاه ارلینگن دریافت کند. در خلال تحصیل نیز مدتی را در فرانسه و در آزمایشگاه‌های خصوصی به فعالیت پرداخت که تجربه مناسبی را در اختیار وی قرار داده بود. بعد از پایان دوره دکترا یوتوس فون لیبیش به عنوان استاد شیمی به تدریس و همچنین به تحقیق در موضوعات مورد علاقه خود مشغول شد. در دوران فعالیت‌های علمی خود توانست روش تدریس مدرن گرا را در رشته شیمی ابداع کند و همچنین کمک بسیاری به بهبود و توسعه سیستم‌های آموزشی در رشته‌ی شیمی کرد که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین خاطر نیز به عنوان یکی از بزرگترین اساتید شیمی تاریخ از وی به نیکی یاد می‌شود.

وی بیش از ۷۰۰ دانشجو را در دوران تدریس خود پرورش داد که از میان آنها می‌توان به دانشمندان و شیمی‌دانان بزرگی نظیر کارل اشمیت، نیکولای زنین، هنری رنو و آگوست ویلهلم فون هافمن اشاره کرد. همچنین از کشفیات مهم وی می‌توان به تاثیر و اهمیت نیتروژن در تغذیه گیاهان و ارائه فرمول لیبیش پی‌ برد که همین موضوع باعث شده است تا از وی به عنوان پدر صنعت کود یاد شود. کشف دکتر لیبیش باعث شد تا تحولی بزرگ در صنعت کشاورزی بوجود بیاید و میزان تولیدات کشاورزی در دنیا رشد چشم گیری پیدا کند.

دکتر یوتوس فون لیبیش سرانجام در تاریخ ۱۸ آوریل سال ۱۸۷۳ در سن ۶۹ سالگی دیده از جهان فروبست.

از دیگر اتفاقات مهم این روز می‌توان به تولد فلورانس نایتینگل، فعال حقوق بشر و ابداع کننده پرستاری مدرن اشاره کرد. او در تاریخ ۱۲ می سال ۱۸۲۰ در فلورانس ایتالیا متولد شد.

این مطلب در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات