آیا راهکارهای جدید مایکروسافت مشکل کمبود اپلیکیشن پلتفرم ویندوز را حل خواهد کرد؟

یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
مطالعه 5 دقیقه
اگرچه مایکروسافت در مورد نرم‌افزار‌های تجاری کم و کاستی ندارد، اما پلتفرم این کمپانی از نبود اپلیکیشن‌های متنوع و کاربردی رنج می‌برد. بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های خود را برای اندروید و iOS‌ توسعه داده و معمولا ویندوزفون را نادیده می‌گرفتند، تا اینکه در بیلد 2015 مایکروسافت قابلیت پورت کردن اپلیکیشن‌های اندروید و iOS را معرفی کرد. اما آیا با این قابلیت و بروزرسانی یک میلیارد گجت به ویندوز 10، مشکل اپلیکیشن ویندوز حل می‌شود؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مایکروسافت در مورد اپلیکیشن‌های پلتفرم ویندوزش تاکنون با مشکلاتی روبرو بوده است. هرچند این کمپانی و پلتفرمش در مورد نرم‌افزار‌های تجاری کم و کاستی ندارد، اما قضیه در مورد اپلیکیشن‌های متنوع و کاربردی که این روزها در سایر پلتفرم‌ها به وفور یافت می‌شوند، کمی متفاوت است. توسعه دهندگان، اپلیکیشن‌های خود را برای اندروید و iOS‌ توسعه داده و ویندوز یا ویندوزفون را نادیده می‌گیرند. اما نتیجه‌ی کمبود اپلیکیشن برای ویندوز و مایکروسافت بسیار سنگین است؛ سهم اندک از بازار، چراکه کاربران به دنبال پلتفرم‌هایی می‌روند که اپلیکیشن‌های زیادی برای آن توسعه یافته است.

اما مایکروسافت در بیلد 2015 نشان داد که مشکل را درک کرده و در تلاش است تا مساله‌ی مورد نظر را حل کند. اگر توسعه‌دهندگان ببینند که بیش از یک میلیارد گجت ویندوزی وجود دارند، پس در نتیجه این پلتفرم را هدف می‌گیرند و در نتیجه با بالا رفتن تعداد اپلیکیشن‌های توسعه یافته برای این پلتفرم، تعداد کاربران نیز رفته رفته افزایش می‌یابد. به دست آوردن کاربران و توسعه‌دهندگان را باید هدف نهایی هر پلتفرم موفقی خواند، اما شاید در واقعیت شاهد رویداد دیگری باشیم.

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها را به دلایل مختلف برای گوشی‌های هوشمند توسعه می‌دهند. گوشی‌ها دارای قابلیت‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری متفاوتی هستند و از این رو برای در اختیار گذاردن یک تجربه‌ی کاربری پایدار و خوب باید اپلیکیشن‌ها بصورت اختصاصی برای پلتفرم مورد نظر و سخت‌افزار مورد استفاده توسعه یابد. یکی دیگر از دلایلی که توسعه‌دهندگان بیشتر دوست دارند تا اپلیکیشن‌ها را برای گوشی‌های‌هوشمند توسعه دهند، به قابل حمل بودن این گجت‌ها مربوط است. شاید بتوان پی‌سی و لپ‌تاپ را یک وسیله‌ی اشتراکی بین چند کاربر خواند، اما گوشی‌های هوشمند به یک نفر اختصاص دارند و کاربران هر یک گوشی هوشمند متعلق به خود را همیشه همراه دارند. از این‌رو اپلیکیشن‌های ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی، مکان یابی و اپلیکیشن‌های این چنینی در پی‌سی‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها نظیر گوشی‌های‌ هوشمند ارزشمند نیستند.

ویندوز 10 روی طیف گسترده‌ای از گجت‌ها اجرا خواهد شد و توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا به انواع گجت‌ها به منظور توسعه‌ی اپلیکیشن‌های خود دسترسی داشته باشند. در حال حاضر برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها، توسعه دهندگان باید بصورت مجزا به سراغ ویندوز 8 و ویندوزفون 8.1 بروند. اما مساله‌ی اصلی اینجا است که کاربران چگونه می‌خواهند پلتفرم‌های مورد نظر خود را هدف بگیرند. در صورتی که یک کمپانی بخواهد کاربران دسکتاپ را جذب کند، در اینصورت به سراغ استفاده از فناوری‌های تحت وب خواهد رفت و در حالتی که کمپانی بخواهد کاربران موبایل را جذب کند، به سراغ توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل می‌رود. اغلب گجت‌هایی که از ویندوز 10 استفاده خواهند کرد، پی‌سی‌ها و لپ‌تاپ‌ها هستند که می‌توان این گجت‌ها را جزو مورادی خواند که زیر چتر وب قرار خواهند گرفت. بسیاری از کمپانی‌ها کاهش قابل توجهی را در تعداد کاربران تحت وب خود داشته‌اند. از جمله‌ی این سرویس‌ها می‌توان به فیس‌بوک، جیمیل، توئیتر، لینکداین، گوگل داکس و سایر سرویس‌های آنلاین اشاره کرد. یقینا این کمپانی‌ها بهترین استراتژی را توسعه‌ی صفحات وب زیبا و کاربردی می‌بینند که در تمامی پلتفرم‌ها نیز در دسترس است.

UniversalWinAppInt

استفاده از صفحات وب، مخصوصا در سرویس‌هایی نظیر شبکه‌های اجتماعی چندان جالب توجه نیست. بسیاری از فناوری‌هایی که توسعه‌دهندگان برای لذت‌بخش کردن تجربه‌ی کاربری صفحه‌ی وب در دسکتاپ انجام می‌دهند، در گجت‌های موبایل غیر قابل استفاده است، از این‌رو اپلیکیشن‌های تحت وب به منظور استفاده در گوشی‌های‌هوشمند توسعه یافته‌اند. یکی از بهترین مثال‌ها در مورد رویکرد کمپانی در قبال وب و اپلیکیشن موبایل را باید بانک‌ها عنوان کرد. بسیاری از بانک‌ها امکانات بسیار گسترده‌ای را از طریق بانکداری اینترنتی و صفحه‌ی وب در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، اما همین قابلیت‌ها را نمی‌توان در وب و روی گوشی‌های‌هوشمند با همان سادگی مورد استفاده قرار داد، از این‌رو بانک‌ها استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل را پیشنهاد می‌دهند که در واقع امکانات مشابه وب را در قالب ساده‌تری پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

با نگاهی به شرایط موجود، ویندوز 10 در این بین چه جایگاهی دارد؟ مایکروسافت بروزرسانی یک میلیارد گجت را به ویندوز 10 در طول دو سال برنامه‌ریزی کرده، اما 95 درصد از ابزار‌هایی که به ویندوز 10 بروز خواهند شد، قابلیت دسترسی به سرویس‌ها را از طریق وب دارند. 5 درصد باقی مانده از این پلتفرم نیز جمعیت چندان بالایی را تشکیل نمی‌دهند تا توسعه‌دهندگان را تشویق به ارائه‌ی اپلیکیشن کنند. مایکروسافت دوست دارد تا این موضوع را در ذهن توسعه‌دهندگان القا کند که یک میلیارد گجت ویندوز 10 وجود دارند، اما جزئیاتی از تعداد گوشی‌های‌هوشمند را در این یک میلیارد ارائه نمی‌دهد.

اما مایکروسافت به این موضوع نیز فکر کرده است. با استفاده از ابزارهایی که این کمپانی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد، می‌توان به راحتی اپلیکیشن‌های اندروید و iOS را روی ویندوز 10 پورت کرد. اما باز هم مشکل اپلیکیش‌های ویندوز 10 با این راهکار نیز بصورت کامل حل نخواهد شد. شاید ویندوز از سوی کمپانی‌های بزرگ حمایت شده و اپلیکیشن‌هایی نیز برای ویندوز 10 ارائه شود، اما توسعه‌دهنگان مستقل که اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موفقی را نیز ارائه می‌دهند، شاید چندان از این موضوع استقبال نکنند.

بسیاری از کمپانی‌های متوسط و نه‌چندان بزرگ باید در مورد پورت کردن اپلیکیشن خود برای ویندوز 10 تصمیم بگیرند. آیا تعداد کوچک گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز 10 ارزش صرف وقت و هزینه را برای پورت کردن اپلیکیشن اندروید یا iOS به ویندوز 10 دارد یا خیر. همانطور که اشاره کردیم بسیاری از گجت‌های مبتنی بر ویندوز مبتنی بر پردازنده‌های اینتل یا ای ام‌ دی خواهند بود که از این‌رو قدرت و بستر لازم را برای اجرای مرورگرهای مدرن به منظور دسترسی به وب‌سایت‌های بانک‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایر سرویس‌ها خواهند داشت، از این‌رو چه نیازی به توسعه‌ی اپلیکیشن برای همین گروه از کاربران وجود دارد؟

ویندوز 10 پتانسیل بسیار بالایی دارد و این پتانسیل بیشتر توسط لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کاربران باید انگیزه‌ی بیشتری برای خرید گوشی‌های هوشمند ویندوز 10 داشته باشند. یکی از قابلیت‌های اصلی ویندوز 10، امکان خرید و استفاده از قابلیت‌های اپلیکیشن‌ها مستقل از گجت مورد استفاده است. یعنی کاربران می‌توانند یک بازی را روی گوشی‌هوشمند خود بازی کرده و ادامه‌ی آن را در دسکتاپ در اختیار داشته باشند. اما شمار کمی از کاربران اپلیکیشن‌ها را در لپ‌تاپ یا پی‌سی خود مورد استفاده قرار خواهند داد. مایکروسافت می‌تواند قابلیت‌های جدیدی را در رابطه با ارتباط گجت‌هایش در اختیار کاربران قرار دهد. برای مثال مایکروسافت می‌تواند قابلیت‌هایی را ایجاد کند تا کاربرانی که از پی‌سی، لپ‌تاپ ویندوز 10 در کنار ایکس باکس استفاده می‌کنند، برای خرید گوشی‌هوشمند ویندوز 10 مجاب شوند، چراکه استفاده از گوشی هوشمند ویندوز 10 قابلیت‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد تا برای مثال از ایکس‌باکس خود استفاده کنند.

باید منتظر بود و دید که آیا سیاست‌های جدید مایکروسافت این کمپانی را به سمت موفقیت رهنمون خواهد کرد یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات