هر آنچه که مایکروسافت در جریان نطق اصلی کنفرانس بیلد 2015 معرفی کرد

جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
مطالعه 9 دقیقه
کنفرانس توسعه‌دهندگان یا بیلد 2015 مایکروسافت در حالی ساعت 8 شب چهارشنبه به وقت تهران آغاز شد که به زعم بسیاری از کارشناسان و کاربران نوید روزهای خوبی را برای ردموندی‌ها می‌دهد. اگر نتوانستید با پوشش زنده زومیت از نطق اصلی کنفرانس مایکروسافت همراه باشید، می‌توانید جمع‌بندی ما از این رویداد رو مطالعه کنید.
تبلیغات

کنفرانس BUILD 2015 با صحبت‌های اولیه ساتیا نادلا و با شعار جشن و چالش خلاقیت شروع شد. بعد از توضیحات مقدماتی نادلا، حاضرین در جلسه خود را برای یک کنفرانس 3 ساعته نفسگیر آماده کردند.

اپلیکیشن StaffPad

surfacepenstaffpad1 1020.0

استف‌پد نام اپلیکیشنی است که برای نوشتن نت‌های موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از قابلیت‌های قلم تبلت سرفیس مایکروسافت به خوبی بهره می‌برد. این اپلیکیشن که توسط دیوید ویلیام هرن و تیم او طراحی‌شده، تجربه‌ای جذاب از نت‌نویسی در دنیای دیجیتال را تنها با قیمت 69.99 دلار در اختیار موسیقدان‌ها و آهنگ‌سازها قرار می‌دهد.

شما می‌توانید در این اپلیکیشن نت‌ها را با دست‌خط خود وارد کنید، آنها را ویرایش کرده و در نهایت پخش کنید. این اپلیکیشن ویژه کار با قلم تبلت سرفیس طراحی شده و در مقابل محصولات مشابه قیمتی بسیار پایین‌تر ولی کارایی بهتری دارد.

انتشار هسته دات‌نت برای سیستم عامل‌های لینوکس و مک

ms-.net-preview-730x405

در بخش بعدی مایکروسافت از هسته .NET به عنوان یک بسته‌ نرم‌افزاری اپن‌سورس رونمایی کرد که در حال حاضر به صورت نسخه‌ی پیش‌نمایش در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای لینوکس و مک قرار می‌گیرد تا بتوانند اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی تولید کنند. این بدین معنا است که از این پس برنامه‌نویس‌های ویژال استودیو می‌توانند محصولات خود را علاوه بر ویندوز در پلتفرم‌های لینوکس و مک نیز اجرا کنند.

معرفی Azure SQL Data Warehouse و Azure Data Lake

miki7

طی مدت اخیر اخبار زیادی از سرویس ابری آژور مایکروسافت شنیده می‌شد که با توجه به اتکا این کمپانی به دیتاسنترها از سرویس‌های جدید و بهینه‌سازی‌های بیشتر که با داده‌های این سرویس ابری می‌کنند، رونمایی شد.

Azure SQL Dara Warehouse به کمپانی‌های مختلف اجازه می‌دهد تا اطلاعات باارزش و مرتبط با خود را در سرویس ابری آژور نگهداری کنند و اطلاعات طبقه‌بندی نشده به سرویس جدید Azure Data Lake فرستاده می‌شوند تا تحلیل‌های بزرگتری از داده‌ها روی آن انجام شود.

اجرای اپلیکیشن‌های دسکتاپ، اندروید، آی‌او‌اس و تحت وب روی ویندوز 10

miki1

ردموندی‌ها در ادامه این کنفرانس از 4 روش خود برای اضافه‌کردن اپلیکیشن‌های مختلف به فروشگاه ویندوز خبر دادند. بخش جذاب این قسمت به اجرای اپلیکیشن‌های اندروید و iOS بر روی ویندوز 10 بود. توسعه‌دهندگان می‌توانند از وب‌کد، اپلیکیشن‌های دسکتاپ ویندوز (کد دات‌نت)، اپلیکیشن‌های اندروید (جاوا و ++C) و اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس (زبان C شی‌گرا) دوباره در ویندوز 10 استفاده کنند.

مرورگر پروژه اسپارتان یا Microsoft Edge

miki4

مایکروسافت سرانجام در جریان کنفرانس بیلد خود از نام اصلی مرورگری که قرار است به نوعی جایگزین اینترنت اکسپلورر شود پرده برداشت و از این به بعد باید آن را مایکروسافت اج بنامیم.

قرار است این مرورگر از تمامی کارهایی که مرورگرهای کروم گوگل، فایرفاکس موزیلا و سافاری اپل انجام می‌دهند برآید و علاوه بر آن از امکانات دیگری نیز بهره‌مند خواهد بود. چیزی که باعث می‌شود تجربه کار با این مرورگر منحصر به فرد شود استفاده از قابلیت‌های اکوسیستم ویندوز مانند یکپارچگی با کورتانا، هماهنگی با موتور جستجوی بینگ و سرویس‌های آن، لینک‌شدن به اپلیکیشن‌های مرتبط در فروشگاه ویندوز و طراحی جذاب است که می‌توانید هنگام جستجو از کاشی‌های زنده لذت ببرید.

این مرورگر می‌تواند افزونه‌های فایرفاکس و کروم را نیز اجرا کرده و قابلیت تشخیص دست‌خط را نیز دارد. مرورگر مایکروسافت اج همانطور که قبلا گفته شده بود به موتور رندر جدید EdgeHTML مجهز شده است.

انتشار ویژوال استودیو برای تمامی پلتفرم‌ها

miki2

یکی از بهترین بسته‌های نرم‌افزاری مایکروسافت برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، ویژوال استودیو است که حالا برای تمامی پلتفرم‌ها منتشر شده و حتی به کمک Visual Studio Code توسعه‌دهندگان لینوکس و iOS می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را برای این سیستم‌عامل‌ها آماده کرده و به ویرایش و تست موارد دیگر بپردازند. این نرم‌افزار به صورت رایگان عرضه شده است.

ویژوال استودیوی جدید به یک امولاتور یا شبیه‌ساز داخلی مجهزشده که برنامه‌نویسان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را برای پلتفرم‌های مختلف نوشته و به کمک امولاتور داخلی این نرم‌افزار آن را اجرا کنند. این امولاتور می‌تواند اپلیکیشن‌های ویندوزفون، اندروید و آی‌اواس را اجرا کند. Visual Studio RC کامل‌ترین نسخه این بسته است که برای کاربران ویندوز منتشر می‌شود.

مایکروسافت و اجازه اجرای اپلیکیشن‌ها در بسته آفیس

miki8

سپس ردموندی‌ها به سراغ معرفی Office Graph API رفتند که در بسته آفیس 2016 امکان یکپارچه‌سازی در بین پلتفرم‌ها و همچنین اجرای اپلیکیشن‌ها فراهم می‌شود. به عنوان مثال اپلیکیشن Uber به عنوان یکی از یادآورها در قرارهای اپلیکیشن‌ اوت‌لوک نشان داده شد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند از فریم‌ورک داخلی آفیس برای ساخت افزونه‌های ورد، اکسل، پاور پوینت یا اوت‌لوک استفاده کنند. این کمپانی تخمین می‌زند 1.5 میلیارد کاربر از بسته آفیس استفاده می‌کنند که حدود 470 پتابایت حجم اطلاعات آنهاست.

معرفی اپلیکیشن‌های یونیورسال

miki5

اپلیکیشن‌های یونیورسال فارغ از این که شما از چه دستگاهی با چه اندازه نمایشگری استفاده می‌کنید، می‌توانند بدون مشکل روی ویندوز 10 اجرا شوند. این اپلیکیشن‌ها روی کامپیوترهای رومیزی، گوشی‌ها و تبلت‌های مجهز به ویندوزفون و ویندوز، کنسول ایکس‌باکس و هر دستگاهی که بتواند سیستم عامل ویندوز را اجرا کند، نصب خواهد شد.

مایکروسافت برای مثال به اپلیکیشن وی‌چت اشاره کرد که خیلی راحت روی هر دستگاه مجهز به سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شود. در این حالت توسعه‌دهندگان و برنامه نویسان تنها کافی است یک‌بار اپلیکیشن خود را بنویسند.

قابلیت Continumm، انعطاف‌پذیری ویندوز 10 و اپلیکیشن‌های آن در انواع نمایشگر

miki

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های ویندوز 10 با نام Continuum معرفی شد که به کمک آن این سیستم عامل و اپلیکیشن‌های مبتنی بر آن خیلی ساده در انواع نمایشگرها در اندازه‌های مختلف سازگار می‌شوند. در این حالت فرقی نمی‌کند شما از کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی ویندوزی استفاده کنید.

اما جذاب‌ترین بخش زمانی است که شما یک گوشی هوشمند ویندوزی را به یک نمایشگر بزرگ تر وصل می‌کنید که به شکل جالبی رابط کاربری یک کامپیوتر دسکتاپ در اختیار شما قرار می‌گیرد. امکان انتقال میان حالت‌های تبلت یا کامپیوتر شخصی نیز به راحتی فراهم شده است و کاربر این حق انتخاب را دارد.

معرفی قابلیت Windows Spotlight برای ویندوز 10

Windows-Spotlight-1024x576

مایکروسافت از یک ویژگی جالب به نام ویندوز اسپات‌لایت برای ویندوز 10 رونمایی کرد که به کمک آن شما می‌توانید استفاده مفیدتری از صفحه قفل دستگاه خود داشته باشید. به لطف این قابلیت می‌توانید به جای استفاده از عکس‌های ثابت روی صفحه قفل دستگاه، از پیشنهادهای اسپات‌لایت شامل نکات و امکانات ویندوز 10، پیشنهادهای مربوط به فروشگاه ویندوز و موارد دیگر لذت ببرید.

هولولنز و واقعیت مجازی

miki6

به نظر می‌رسد ردموندی‌ها با قدرت پا در دنیای واقعیت مجازی گذاشته‌اند و به گفته الکس کیپمن استقبال گسترده از هولولنز این ادعا را تایید می کند. در جریان کنفرانس بیلد یک‌بار دیگر مایکروسافت به سراغ ویژگی‌های جذاب این هدست رفته است.

با استفاده از هولولنز می‌توانید دنیای مجازی مخصوص به خود را داشته باشید. برای مثال می‌توانید در اتاق پذیرایی خانه خود بنشینید و اپلیکیشن‌ها را بر روی دیوار خانه با هر سایزی که دوست دارید، اجرا کنید. تماشای ویدیو، استفاده از مایکروسافت اج، مشاهده آب و هوا و غیره تنها بخش کوچکی از این دنیای مجازی هستند که هولولنز در اختیار شما می‌گذارد. اپلیکیشن‌های اجرا شده روی دیوار از طریق ژست‌های حرکتی قابل کنترل هستند و سایز آن‌ها نیز به سادگی قابل تنظیم است.

مایکروسافت در هولولنز با شرکت‌های بزرگ از جمله ناسا، یونیتی، Legendary، Autodesk، والت دیزنی و غیره همکاری می‌کند. هولولنز خود یک پی‌سی کامل است و نیاز به اتصال به تلفن، پی‌سی یا هر ابزار دیگری ندارد و هیچ سیمی از آن به ابزار دیگر متصل نمی‌شود. مایکروسافت هدست را جوری طراحی کرده تا دور سر قرار بلگیرد و وزن آن در استفاده طولانی مدت آزاردهنده نباشد.

فروشگاه ویندوز برای کاربری تجاری

miki9

مایکروسافت فروشگاهی را به نام Windows Store for Business معرفی کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند با هدف بازار تجاری و مشاغل مختلف وارد آن شوند که روش‌های پرداختی خودش را دارد و از انواع پرداخت‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت در این زمینه به اپلیکیشن‌های شرکایی چون دیزنی، USA Today، وی‌چت، وایبر و آدیداس اشاره می‌کند.

کورتانا و یکپارچگی بیشتر با اپلیکیشن‌های ویندوز 10

مایکروسافت روی دستیار صوتی خود حساب ویژه‌ای باز کرده است و هر روز با اضافه‌کردن ویژگی‌‌های جدید سعی دارد بخش دیگری از توانایی‌های آن را به نمایش بگذارد. به نظر می‌رسد کار با کورتانا در مرورگرهای مختلف به ویژه بینگ بیشش از پیش بهینه‌شده و از طرف دیگر به خوبی اپلیکیشن‌هایی چون وایبر یکپارچه می‌شود. به عنوان مثال شما بدون نیاز به بازکردن اپلیکیشن یا تایپ‌کردن می‌توانید پیام خود را ارسال کنید.

مایکروسافت امیدوار است طی 2 تا 3 سال آینده حدود 1 میلیارد دستگاه از ویندوز 10 و قابلیت‌های بی‌نظیر آن که به گفته نادلا به بیش از هزار مورد می‌رسد، استفاده کنند و توسعه دهندگان بیشتری نسبت به گذشته به سمت امکانات جدید ردموندی‌ها روی بیاورند.

همچنین اگر علاقمند هستید می‌توانید ویدیوی 9 دقیقه‌ای مراسم مایکروسافت را در ادامه تماشا کنید:

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات