تشخیص ماهیت انواع گازها با سنسور نوری مبتنی بر نانو تکنولوژی

یک‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از نانوتکنولوژی حل بسیاری از مشکلات و مسائل را نوید داده و بسیاری از امورات را نیز تسهیل کرده است. از آخرین کاربردهای این فناوری می‌توان ساخت سنسورهایی اشاره کرد که با استفاده از آن می‌توان انواع بمب‌های انفجاری و غذاهای فاسد را بدون نیاز به آزمایش تشخیص داد.
تبلیغات

محققان در دانشگاه اریگان موفق به توسعه‌ی سنسور نوری هیبریدی شده‌اند که در برابر گازهای حاصل از مواد مختلف حساسیت بسیار بالایی دارد، اما در مقابل هزینه‌ی تولید آن بسیار کم است. این سنسور در واقع ورقه‌ی فیلمی بسیار باریک است که با استفاده از فلزات الی ساخته شده و گاز را جذب می‌کند. این سنسور متشکل از نانوکریستال‌های پلازمونیک (Plasmonic) است که قادرند با استفاده از سیگنال‌های موجود در گازها، ماهیت گازهای موجود در پیرامون ما را تشخیص دهد. نانوذرات پلازمونیک موادی هستند که در صورت واکنش به عنصری، میزان الکترون در ساختار آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. از کاربردهای این سنسور می‌توان به سنجش میزان دی اکسید کربن در محل‌هایی اشاره کرد که باید عاری از انواع گازهای گلخانه‌ای باشند.

تیم توسعه‌ی دهنده‌ی این فناوری، دستاورد خود را در قالب پتنتی به ثبت رسانده‌ و انتظار دارد تا در آینده‌ی نزدیک بتوانند آن را در قالب یک محصول تجاری روانه‌ی بازار کنند. از جمله‌ی کاربردهای دیگری این سنسور می‌توان به استفاده از آن در فرودگاه‌ها و مکان‌هایی اشاره کرد که از نظر رعایت نکات امنیتی حائز اهمیت هستند. همچنین بکارگیری این سنسور‌ها در منازل و حتی داخل یخچال‌ها به منظور شناسایی گازهای خطرناک و غذاهای فاسد از جمله‌ی سایر موارد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات