بهترین زبان‌ های برنامه نویسی برای هر حوزه؛ هر آنچه قبل از آغاز کار باید بدانید!

جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
فردی در حال برنامه‌نویسی
برای هوش مصنوعی، بازی‌سازی یا طراحی سایت چه زبان‌هایی مناسب هستند؟ ما در این مقاله تمام زبان‌های ضروری برای حوزه‌های مختلف دنیای IT را معرفی کرده‌ایم.
تبلیغات

اگر دوست دارید برنامه‌نویسی را شروع کنید اما نمی‌دانید که هر زبان به درد چه کاری می‌خورد یا برای چه هدفی مناسب است، ما در این مقاله تمام زبان‌های پرتقاضا در دنیای برنامه‌نویسی را به تفکیک حوزه‌های مورد استفاده نام برده‌ایم.

ممکن است یک زبان در بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی کاربرد داشته باشد؛ بنابراین ما سعی کردیم تا تمام جنبه‌های آن زبان را بررسی و مزایا و معایب هرکدام را برای شما مشخص کنیم.

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی برای طراحی سایت

طراحی سایت شامل دو بخش اصلی فرانت‌اند و بک‌اند می‌شود که اولی شامل جنبه‌های تعاملی و بصری وب‌سایت بوده و دومی به کدهای نوشته شده برای مدیریت دیتابیس و عوامل مربوط به آن اشاره دارد.

در واقع زبان‌های فرانت‌اند داده‌های اصلی را برای نمایش به کاربر طراحی می‌کنند و زبان‌های بک‌اند با استفاده از APIها، پایگاه‌های داده و سرورها، داده‌های دریافتی از سمت فرانت‌اند را مدیریت می‌کنند.

زبان‌‌های مناسب برای فرانت‌اند

  • HTML : HTML مخفف HyperText Markup Language است. این زبان اسکریپتی، استانداردی برای تعریف ساختار و محتوای صفحات وب شناخته می‌شود. HTML از تگ‌ها برای تعیین عناصر مختلف مانند سرفصل‌ها، پاراگراف‌ها، لیست‌ها، جداول، لینک‌ها و غیره استفاده می‌کند.
  • CSS : CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets است. این زبان نیز که نوعی زبان اسکریپتی است، برای اعمال شخصی‌سازی‌های مختلف به صفحات وب به کار می‌رود. CSS در واقع از قوانینی برای اعمال سبک‌هایی مانند رنگ‌ها، فونت‌ها، حاشیه‌ها و غیره در عناصر HTML استفاده می‌کند.
فرانت‌اند
  • جاوا اسکریپت : جاوا اسکریپت برخلاف دو زبان قبلی، زبان برنامه‌نویسی است که ویژگی‌های پویا و تعاملی را در صفحات وب فعال می‌کند. جاوا اسکریپت می‌تواند عناصر HTML و CSS را دستکاری کند، به واکنش‌های کاربر پاسخ دهد، داده‌ها را تأیید و با سرورها ارتباط برقرار کند. زبان برنامه‌نویسی مذکور با کتابخانه‌ها و فریم‌وورک‌های مختلف مانند Bootstrap ،React و Angular که هرکدام قابلیت‌های ویژه‌ای را برای طراحی بهتر صفحات وب ارائه می‌دهند، یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران است.

زبان‌های مناسب برای بک‌اند

  • پایتون : پایتون زبان برنامه‌نویسی سطح بالا (زبان‌هایی که برای انسان قابل‌فهم هستند) و چندمنظوره است که انعطاف‌پذیری بالایی در بسیاری از حوزه‌ها دارد. از آن‌جایی که زبان پایتون نزدیک به زبان گفتار است، در بسیاری از مراکز برای آموزش اولیه برنامه‌نویسی استفاده می‌شود. پایتون همچنین دارای مجموعه‌ای غنی از کتابخانه‌ها و چارچوب‌های مختلف برای اهداف گوناگون است؛ در برنامه‌نویسی بک‌اند از فریم‌وورک جنگو که بر اساس کدهای پایتون توسعه یافته استفاده می‌شود.
  • جاوا : جاوا زبان برنامه‌نویسی کامپایل شده و شیئ‌گرایی است که روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود و به دلیل انعطاف‌پذیری، کارایی و مقیاس‌پذیری بالا معروف است. جاوا همچنین دارای اکوسیستم بزرگ و بالغی از ابزارها و فریم‌وورک‌ها برای توسعه‌ی وب، برنامه‌های کاربردی سازمانی و سیستم‌های توزیع شده است. در برنامه‌نویسی بک‌اند از فریم‌وورک Spring Boot برای ایجاد میکروسرویس‌ها تحت جاوا استفاده می‌شود.
  • PHP : PHP زبان برنامه‌نویسی کاربردی دیگری است که به طور گسترده برای توسعه بک‌اند استفاده می‌شود و می‌توان آن را در HTML جاسازی یا در سمت سرور اجرا کرد. PHP دارای فضایی انعطاف‌پذیر و پویا است که امکان نمونه‌سازی و توسعه سریع آیتم‌ها را فراهم می‌کند. PHP همچنین دارای بسیاری از ویژگی‌ها و پسوندهای داخلی برای کار با پایگاه‌های داده، فایل‌ها، جلسات، کوکی‌ها و غیره است که فریم‌وورک Laravel از این زبان، کاربرد بی‌شماری در برنامه‌نویسی بک‌اند دارد.
  • جاوا اسکریپت : از جاوا اسکریپت هم می‌توان در فرانت‌اند استفاده کرد و هم در بک‌اند. جاوا اسکریپت در ابتدا برای اجرا در مرورگرهای وب طراحی شده بود اما با معرفی Node.js، می‌توان آن را روی سرورها نیز اجرا کرد و بروزرسانی‌های داده، درخواست‌های شبکه و سایر کارهای بک‌اند را مدیریت کرد. Node.js فریم‌وورک محبوب جاوا اسکریپت است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های تحت وب مقیاس‌پذیر و کارآمدی را با استفاده از این زبان در همه جا ایجاد کنند.

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن موبایل

این روزها همه با برنامه‌های موبایلی به خوبی آشنا هستیم چه برای اندروید چه برای گوشی‌ های آیفون. البته برای این دو سیستم‌عامل از زبان‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را به صورت کوتاه معرفی خواهیم کرد.

طرح گرافیکی برنامه موبایل

زبان‌های مناسب برای طراحی اپلیکیشن اندروید

  • کاتلین : کاتلین زبان برنامه‌نویسی مدرن و مختصری است که بر روی JVM و با کدهای جاوا اجرا می‌شود. Kotlin زبان ترجیحی برای توسعه اندروید است؛ زیرا مزایای زیادی نسبت به جاوا دارد مانند ایمنی بالا، برنامه‌های مشترک، کلاس‌های داده، توابع برنامه‌های افزودنی و غیره. Kotlin همچنین از Android Jetpack، مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و ابزارهایی که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های اندرویدی با کیفیت بالا بسازند، نیز پشتیبانی می‌کند.
  • جاوا : جاوا اصلی‌ترین و پرکاربردترین زبان برای توسعه اندروید و برنامه‌های آن است. جاوا سازگاری و پایداری بسیار قوی با Android SDK دارد که API‌ها و کتابخانه‌های مختلفی را برای ایجاد برنامه‌های اندرویدی ارائه می‌کند. جاوا همچنین دارای جامعه بزرگ و فعالی از توسعه‌دهندگان و منابعی است که می‌توانند به توسعه اندروید کمک کنند.
  • فلاتر : فلاتر فریم‌وورکی برای ایجاد برنامه‌های کاربردی چندپلتفرمی با استفاده از دارت، زبان برنامه‌نویسی بهینه‌سازی‌شده برای کلاینت‌ها است. Flutter از یک رویکرد اعلامی و واکنشی برای رندر کردن ویجت‌ها استفاده می‌کند که در واقع بلوک‌های سازنده رابط کاربری محسوب می‌شوند و با ویژگی‌هایی که دارد، دست توسعه‌دهندگان را در خلق ایده‌ها باز می‌گذارد.

زبان‌های مناسب برای طراحی اپلیکیشن آیفون

  • سوییفت : سوییفت زبان برنامه‌نویسی سریع و رسایی است که برای توسعه برنامه‌های iOS طراحی شده است و برنامه‌نویسان اغلب از سیستم‌های مک برای کدزنی با این زبان استفاده می‌کنند. سوییفت که با حجم عظیمی از کدهای Objective-C نوشته شده، امنیت بیشتری نسبت به این زبان دارد و کار با فریمورک‌های Cocoa و Cocoa Touch اپل را راحت‌تر از همیشه می‌کند.
  • Objective-C : Objective-C زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا و به نوعی مبتنی بر زبان C است. Objective-C اصلی‌ترین و بالغ‌ترین زبان برای توسعه iOS محسوب می‌شود اما همانطور که گفتیم به علت قدیمی بودن، امنیت کمتری نسبت به سوییفت دارد. Objective-C دارای سازگاری و یکپارچگی قوی با Cocoa Touch و جامعه بزرگ و با‌تجربه‌ای از توسعه‌دهندگان و منابعی است که می‌توانند به توسعه iOS کمک کنند.
  • React Native : React Native فریم‌وورکی برای ایجاد اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی با استفاده از جاوا اسکریپت و React است. React Native از مؤلفه‌های بومی برای رندر کردن رابط کاربری و برقراری ارتباط با ماژول‌ها استفاده می‌کند. React Native همچنین با ویژگی‌هایی مانند بارگذاری زنده، توسعه سریع و انعطاف‌پذیری را برای برنامه‌نویسان امکان‌پذیر می‌کند.

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی برای حوزه هوش مصنوعی

کدنویسی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) رشته‌ای از علوم کامپیوتر است که به ایجاد ماشین‌ها و سیستم‌هایی می‌پردازد که می‌توانند کارهایی را با استفاده از قدرت تصمیم‌گیری، یادگیری و استدلال انجام دهند که تنها در انسان یافت می‌شوند. هوش مصنوعی در واقع زیرشاخه‌ای از پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتری است؛ بهترین زبان‌های فعال در این حوزه عبارتند از:

  • پایتون : پایتون محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان برای توسعه هوش مصنوعی است. پایتون با رابط ساده و بصری که دارد می‌تواند پیاده‌سازی الگوریتم‌ها و مدل‌های پیچیده را آسان کند. پایتون همچنین دارای مجموعه‌ی عظیمی از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها برای هوش مصنوعی مانند TensorFlow، PyTorch، Keras، Scikit-learn، NLTK، OpenCV و غیره است.
  • R : R زبان برنامه‌نویسی آماری برای تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌ها است. R دارای رابط کاربری قدرتمند و گویایی است که امکان دستکاری ساختارهای داده و انجام عملیات آماری را فراهم می‌کند. R همچنین دارای مجموعه‌ای غنی از بسته‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی مانند Tidyverse، Shiny، Caret، RStudio و غیره است.
  • Prolog : Prolog زبان برنامه‌نویسی منطقی است که مبتنی بر منطق و قوانین رسمی فعالیت می‌کند. Prolog از آن جایی برای توسعه هوش مصنوعی مناسب است که می‌تواند کدهای دارای استدلال نمادین و استنتاجی را مدیریت کند. Prolog همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند عقب‌نشینی، یکسان‌سازی و بازگشت است که برنامه‌نویسی هوش مصنوعی را تسهیل می‌کند.

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی برای بازی‌سازی

بازی‌سازی حوزه‌ای جذاب و چالش‌برانگیز است که بسته به نوع و وسعت بازی نیاز به استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی دارد. برخی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه بازی عبارتند از:

  • سی پلاس‌ پلاس : سی پلاس پلاس زبان برنامه‌نویسی سطح پایین (زبانی که بیشتر برای ماشین‌ها قابل درک‌ است تا انسان‌ها) و شی‌گرا است که عملکرد و کنترل بالایی بر مدیریت حافظه ارائه می‌دهد. یکی از کاربردهای سی پلاس پلاس در توسعه بازی‌ها است زیرا می‌تواند محاسبات و عملیات پیچیده را به‌طور مؤثر و ایمن انجام دهد. سی پلاس پلاس همچنین از ویژگی‌هایی مانند قالب‌ها، وراثت (ارث‌بری در برنامه‌نویسی شی‌گرا)، چندشکلی بودن و غیره پشتیبانی می‌کند که در توسعه بازی و برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین نیز مؤثر است.
طرح گرافیکی بازی
  • جاوا : جاوا زبان برنامه‌نویسی کامپایل شده و شی‌گرایی است که بر روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود. جاوا در توسعه بازی‌ها هم مانند سایر حوزه‌ها محبوب و کارآمد است زیرا پشتیبانی قوی از روش‌های OOP (برنامه‌نویسی شی‌گرا)، سهولت تمیز کردن حافظه و دردسترس بودن کتابخانه های فراوان را ارائه می‌دهد.
  • جاوا اسکریپت : جاوا اسکریپت با استفاده از کد‌های HTML و CSS می‌تواند برای ساخت بازی‌ها در حوزه وب بسیار کارآمد باشد؛ زیرا با جای دادن منطق بین کدهای ساختاری وب، می‌تواند پویایی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.
  • سی شارپ : سی شارپ زبان برنامه‌نویسی مدرن و همه‌کاره، شی‌گرا و عملکردی است. سی شارپ به دلیل داشتن رابط قوی و پایدار و IDE قدرتمند (Visual Studio)، برای توسعه بازی‌ها مخصوصاً در محیط ویندوز بسیار کارآمد است. از آن‌جایی که سی شارپ زبان اصلی استفاده شده در موتور بازی‌سازی یونیتی است، بسیاری از توسعه‌دهندگان از کتابخانه‌های این زبان برای ساخت بازی‌های خود بهره می‌برند.
  • Lua : Lua نیز زبان برنامه‌نویسی دیگری است که به دلیل سبکی، هماهنگی و قدرت ترکیب بالا با زبان‌های سی و سی پلاس پلاس در حوزه بازی‌سازی بسیار کاربرد دارد. این زبان بسیار سریع، جزو زبان‌های اسکریپتی و اصلی بسیاری از موتورهای بازی‌سازی مانند Corona SDK و Defold است.

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی برای حوزه یادگیری ماشین

یادگیری ماشینی (ML) شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که بر ایجاد سیستم‌هایی تمرکز دارد که می‌توانند از داده‌ها یاد بگیرند و عملکرد خود را بدون برنامه‌نویسی صریح بهبود بخشند. ML همچنین شامل تکنیک‌هایی مانند یادگیری تحت نظارت، یادگیری بدون نظارت و یادگیری تقویتی است. بهترین زبان ها برای یادگیری ماشین عبارتند از:

  • پایتون : پایتون غالب‌ترین و همه‌کار‌ه‌ترین زبان برای توسعه ML است. علاوه‌بر توضیحاتی که تاکنون در مورد پایتون دادیم، این زبان دارای مجموعه گسترده‌ای از کتابخانه‌ها و فریم‌وورک‌ها برای ML مانند TensorFlow، PyTorch، Keras، Scikit-learn، Pandas و NumPy است.
  • Julia : Julia زبان برنامه‌نویسی پویا با کارایی بالایی است که برای محاسبات علمی و تحلیل عددی طراحی شده است. جولیا با رابط سریع و کارآمدی که دارد امکان نوشتن کد‌های نزدیک به نماد‌های ریاضی را فراهم می‌کند. جولیا همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند ارسال چندگانه، فرابرنامه‌ریزی، ماکروها و موارد دیگر است که برای برنامه نویسی ML مناسب هستند.
  • MATLAB : متلب محیط محاسباتی عددی و زبان برنامه‌نویسی است که به طور گسترده برای تحقیق و آموزش ML استفاده می‌شود. MATLAB دارای رابط کاربر پسند و تعاملی است که امکان کاوش داده‌ها و مدل‌ها را به صورت بصری فراهم می‌کند. متلب همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند عملیات ماتریسی، برداری و بهینه‌سازی است که در توسعه یادگیری ماشین مؤثر هستند.

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی در توسعه بلاک چین

توسعه اپلیکیشن بلاک‌ چین، فرآیند ایجاد اپلیکیشن‌هایی است که از فناوری بلاک چین برای ذخیره، تأیید و تبادل داده‌ها به‌صورت غیرمتمرکز و ایمن استفاده می‌کنند. برنامه‌های بلاک چین می‌توانند موارد استفاده مختلفی مانند ارزهای دیجیتال، قراردادهای هوشمند، مدیریت زنجیره تأمین و تأیید هویت داشته باشند. بهترین زبان‌ها برای توسعه اپلیکیشن بلاک چین عبارتند از:

  • Solidity : Solidity پرکاربردترین و پایدارترین زبان برنامه‌نویسی بلاک چین است که توسط توسعه‌دهندگان در سراسر جهان توصیه می‌شود. این برنامه تحت تأثیر جاوا اسکریپت، پاورشل و سی پلاس پلاس قرار دارد و برای نوشتن و استقرار قراردادهای هوشمند در زنجیره اتریوم طراحی شده است. Solidity از ویژگی‌هایی مانند وراثت، کتابخانه‌ها، اصلاح کننده‌ها، رویدادها و بسیاری دیگر پشتیبانی می‌کند که توسعه بلاک چین را تسهیل می‌کنند.
طرح گرافیکی بلاک‌ چین
  • جاوا : به دلیل استفاده بالا از جاوا در تعداد زیادی از حوزه‌ها، به خوبی با شی‌گرا بودن و قابلیت‌های زیاد این زبان آشنا شدید. جاوا را می‌توان برای توسعه قراردادهای هوشمند در بلاک چین EOS و پلتفرم‌های دیگر مانند NEM، IOTA، NEO و Hyperledger Fabric2 استفاده کرد.
  • پایتون : محبوبیت‌های پایتون تمامی ندارد و در برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین نیز خود را ثابت کرده است. پایتون همچنین دارای مجموعه عظیمی از کتابخانه‌ها و فریم‌وورک‌ها برای توسعه بلاکچین مانند TensorFlow، PyTorch، Keras، Scikit-learn، NLTK، OpenCV و غیره است.
  • سی پلاس پلاس : همانطور که پیش‌تر گفتیم زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس با مدیریت بالایی که بر عملکرد حافظه دارد برای توسعه بلاک چین گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. این زبان همچنین در توسعه پروتکل اصلی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مانند Stellar و Ripple استفاده شده است.
  • Ruby : Ruby زبان برنامه‌نویسی پویا و تفسیر‌شده‌‌ی دیگری است که بر بهره‌وری و سادگی توسعه‌دهندگان تأکید دارد. روبی همچنین بهترین زبان برای شروع برنامه‌نویسی بلاک چین است زیرا به توسعه‌دهندگان بلاک چین اجازه می‌دهد به سرعت و به راحتی ایده‌های خود را با استفاده از API‌ها یا افزونه‌های شخص ثالث منبع‌باز نمونه‌سازی کنند. روبی همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند فرابرنامه، میکس و بلوک است که توسعه بلاک چین را سرگرم‌کننده و انعطاف‌پذیر می‌کند.

خوشحالیم که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، شما می‌توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در مورد دنیای بزرگ برنامه‌نویسی، به سایت اصلی زومیت مراجعه و مطالب موردعلاقه خود را مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات