چرا باید سامسونگ در ساعت‌ های هوشمند خود بجای تایزن از اندروید ور استفاده کند؟

یک‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
مطالعه 5 دقیقه
سامسونگ کارهای بسیار زیاد و دشواری را به انجام رسانده تا بتواند یک تجربه کاربری موبایل را به ساعت هوشمندش وارد کند؛ اما دلایل بسیاری وجود دارد که این کمپانی کره‌ای نباید از تایزن در ساعت‌های هوشمند خود استفاده کند.
تبلیغات

سامسونگ از زمانی که ساعت هوشمند گلکسی گیر را عرضه کرده در خط مقدم کمپانی‌های عرضه کننده ابزارهای پوشیدنی قرار گرفت. این شرکت کره‌ای چندین ابزار پوشیدنی از جمله سه ساعت هوشمند، ردیاب تناسب اندام و هدست واقعیت مجازی را معرفی کرده است. می‌توان با اطمینان گفت که سامسونگ پیش‌تر از هر کمپانی دیگری پا به عرصه‌ی ابزارهای پوشیدنی گذاشته است. سامسونگ در حال حاضر فروشنده و کمپانی برتر عرضه‌ی ابزارهای پوشیدنی در سراسر دنیا است و حال زمان زیادی را برای معرفی ساعت هوشمند جدید خود به نام Orbis صرف می‌کند؛ این ساعت هوشمند از لحاظ ظاهری نمایشگری مدور خواهد داشت. متاسفانه Orbis بجای اندروید ور از سیستم عامل تایزن استفاده خواهد کرد که شاید برای برخی افراد زیاد جالب به نظر نیاید.

تایزن سیستم عامل خوب و سبکی بوده و حتی بسیار سریع اجرا می‌شود. همچنین سامسونگ برخلاف اندروید وِر و به لطف این سیستم عامل طول عمر بهتری را فراهم می‌کند. در حال حاضر تایزن سیستم عامل مختص کمپانی سامسونگ است که ویژگی‌های قابل توجه بسیاری را نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد. علاوه بر این، استفاده از تایزن در ساعت‌های هوشمند به سامسونگ کمک می‌کند تا اکوسیستم مختص ابزارهای پوشیدنی را داشته باشد؛ در واقع به جای استفاده از سیستم‌ عامل‌های رقبا از سیستم عامل مختص خود استفاده می‌کند.

متاسفانه، همه‌ی این قابلیت‌ها هنگام عرضه‌ی ساعت‌های هوشمند گلگسی گیر و همگام سازی با گوشی‌های هوشمند سامسونگ زیاد به چشم نمی‌خورد؛ به این معنی که ساعت گلکسی گیر قابلیت‌های موجود در گوشی‌ هوشمند را عرضه نکرده و کاربر را مجبور می‌کند تا همواره برای تمامی کارها از گوشی به همراه ساعت استفاده کند. حقیقت این است که ما می‌توانیم اطلاعات مربوطه و ضروری را از ساعت‌های هوشمند توسط اپلیکیشن‌ها دریافت کنیم و این یکی از قابلیت‌های کاربردی است که انتظار می‌رود در تمامی ساعت‌‌های هوشمند ارائه شود. به همین دلیل در ساعت‌های گلکسی گیر به جای اندروید ور از تایزن استفاده شده است و از این رو با کاهش تعداد اپلیکیشن‌ها و پشتیبانی از آن‌ها روبرو شدیم.

حال تایزن را با اندروید ور مقایسه کنیم؛ تقریبا کمتر از یک سال است که اولین ساعت هوشمند اندرویدی مبتنی بر اندروید ور به بازار عرضه شده و با این حال هنوز هم شاهد ارائه‌ی صدها اپلیکیشن‌های رایج برای این سیستم عامل هستیم. شاید دلیل این امر گوگل باشد؛ زیرا گوگل به طور قابل توجهی به توسعه دهندگان این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند اپلیکیشن‌های خود را به این سیستم عامل تعبیه کنند. این اپلیکیشن‌ها قابلیتی را فراهم می‌کنند که پیش از این در ساعت‌های هوشمند مجبور بودیم آن‌ها را به همراه گوشی‌ هوشمند بکار ببریم، ولی حال بدون نیاز به گوشی‌های هوشمند می‌توان اپلیکیشن‌های موجود در ساعت را استفاده کرد. به عنوان مثال، توسط ساعت هوشمند مبتنی بر اندروید ور می‌توان بدون نیاز به گوشی توسط اپلیکیشن Uber، آژانس و تاکسی را فراخوانی کرد، یا حتی می‌توان در اپلیکیشن توئیتر، پاسخی را برای توئیت‌ها ارسال کرد.

ساعت هوشمند گییر سامسونگ

اپلیکیشن‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در ساعت‌های هوشمند استفاده کرد، اما این اپلیکیشن‌ها زمان بسیاری از توسعه دهندگان را برای عرضه‌ی یک نسخه جدید را برای ساعت هوشمند می‌گیرند. در اندروید ور، ما شاهد اپلیکیشن‌های بسیاری از این نوع بودیم که همه‌ی آن‌ها قابلیت‌های کاربردی را به کاربر ارائه می‌کنند؛ اما در ساعت‌های هوشمند گلکسی گیر سامسونگ، توسعه دهندگان زیاد مشتاق نیستند تا همین کار را برای سیستم عامل این کمپانی انجام دهند. نتیجه این می‌شود که در ساعت‌های هوشمند سامسونگ، اپلیکیشن‌ها فقط قابلیتی را دارا خواهند بود که اعلان‌ها را به کاربر نشان دهد و کاربر مجبور می‌شود سایر کارها از جمله پاسخ به توئیت و پیام را در گوشی هوشمند انجام دهد. در واقع این وظایف مستقیما از ساعت هوشمند در دسترس قرار نمی‌گیرند.

ویژگی دیگری نیز وجود دارد که ساعت‌های اندروید ور ساعت‌های هوشمند سامسونگ را پشت سر می‌گذارند و این قابلیت دستیار دیجیتالی و صوتی گوگل به نام گوگل ناو است. تقریبا می‌توان گفت فناوری تشخیص صدای گوگل بی‌همتا بوده و رقیبی جدی برای فناوری تشخیص صدای سامسونگ S Voice است. S Voice در بسیاری از ساعت‌های هوشمند سامسونگ تعبیه شده است. حال حقیقتی وجود دارد که این دستیار صوتی قابلیت‌های بسیاری که گوگل ناو انجام می‌دهد قادر به انجام آن نیست؛ گوگل ناو قبل از اینکه از او درخواستی داشته باشید اطلاعات مفید بسیاری را نمایش می‌دهد. گوگل ناو در ساعت‌های هوشمند سامسونگ که سیستم عامل تایزن را اجرا می‌کنند غیر قابل دسترس است. شاید بتوان گفت دلیل و سیاست‌های سامسونگ غیر قابل درک است، این کمپانی در تلاش است تا اکوسیستم مخصوص ساعت‌های هوشمند را توسعه دهد که وابستگی کمتری را به کمپانی‌های دیگر ایجاد می‌کند و به مراتب استقلال بیشتری دارد. اما در مقابل کاربران با دو محدودیت جدی مواجه هستند؛ فقدان اپلیکیشن‌های کاربردی و قابلیت‌های آن‌ها و فناوری دیجیتالی تشخیص صدای گوگل. دلیل دیگر هم مربوط به توسعه دهندگان است که رغبت زیادی را برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های ساعت‌های کمپانی کره‌ای نشان نمی‌دهند.

همه‌ی کمبودهایی که اشاره شد تنها به این دلیل است که سامسونگ قصد دارد فقط از اکو سیستم خود در ساعت‌های تولیدی‌اش استفاده کند. مگر اینکه سامسونگ وارد عرصه‌ی رقابت با گوگل شده و بتوانند تمامی کمبودها از جمله اپلیکیشن‌های توسعه داده شده و دستیار صوتی را برطرف کند، که در حال حاضر این موارد در ساعت‌های گلکسی که تایزن را اجرا می‌کنند دیده نمی‌شود. می‌توان گفت ساعت Orbis یکی از فوق‌العاده‌ترین ساعت‌های هوشمند در دنیا است اما باید این را در نظر داشت که هنوز کمبودهای اشاره شده را در بر دارد.

حال باید دید سامسونگ در آینده چه تصمیمی خواهد گرفت و ساعت هوشمند بعدی این شرکت به چه سیستم‌عاملی مجهز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات