۸ اردیبهشت؛ تولد کرت فردریش گودل ریاضیدان و فیلسوف برجسته اتریشی

جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۱۱ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۹ آوریل سال ۱۹۰۶ میلادی کرت فردیش گودل - ریاضیدان و فیلسوف برجسته‌ی اتریشی متولد شد. وی یکی از سرشناس ترین ریاضیدانان قرن ۲۰ میلادی بوده است.
تبلیغات

گودل در شهر بران واقع در امپراتوری اتریش-مجارستان و در یک خانواده‌ی آلمانی متولد شد. پدرش مدیر یک کارخانه بافندگی بود. زمانی که امپراتوری اتریش-مجارستان از هم فروپاشید بخاطر اینکه گودل در منطقه‌ای قرار داشت که به کشور چک اسلواکی متعلق بود و زمانی که تنها ۱۲ سال سن داشت به اجبار به وی ملیت چک اسلواکی داده شد ولی وی همیشه خود را یک اتریشی اسیر در کشور چک می‌دانست. او بعدها در ۲۳ سالگی ملیت خود را به اتریشی تغییر داد، اما با ورود آلمان نازی بصورت اجباری ملیت اتریشی وی باطل و به ملیت آلمانی درآمد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم و جدا شدن کشور اتریش مجددا ملیت اتریشی را برای خود برگزید اما چندی بعد نیز ملیت کشور آمریکا را پذیرفت.

زمانی که گودل کودک بود، در میان خانواده به آقای چرا شهرت داشت چراکه مدام بدنبال پیدا کردن دلایل پدیده‌های مختلف بود و بی وقته سوال‌های گوناگون را از پدر و مادرش و هر کس که می‌توانست می‌پرسید که البته این خصوصیت بخاطر کنجکاوی بسیار بالای وی بود. وی در ۱۸ سالگی به شهر وین رفت و در دانشگاه وین تحصیلات خود را آغاز کرد. در زمان تحصیل در این دانشگاه، قدری در ریاضیات مهارت پیدا کرد و آنقدر قوی شد که در سطح اساتید دانشگاه قرار می‌گرفت و این موضوع موجب تعجب اساتید دانشگاه بود.

کرت گودل در سال ۱۹۲۹ و در حالی که تنها ۲۳ سال داشت توانست از پایان نامه دکترای خود دفاع کند و مدرک دکترای ریاضی خود را دریافت کند. گودل در سال ۱۹۳۱ قضایای ناتمامیت خود را منتشر کرد که در منطق ریاضی به قضایای ناتمامیت گودل شهرت یافته است. این قضایا در منطق ریاضی و فلسفه‌ی ریاضی از اهمیت به‌ سزایی برخوردارند و دلیل اصلی این اهمیت، رد برنامه‌ی هیلبرت برای یافتن مجموعه‌‌ای کامل و سازگار از اصول موضوع برای کل ریاضیات است. در سال ۱۹۳۳ گودل به آمریکا سفر کرد و در آنجا با البرت آینشتین دیدار کرد که بعد از این دیدار آندو تبدیل به دوستانی نزدیک شدند. در این دوران بود که گودل زیرساخت های نظریه محاسبه پذیری یا نظریه رانش پذیری را پایه ریزی کرد. این نظریه از مباحث پایه در علوم رایانه است که به بررسی محاسبه ‌پذیر و محاسبه ‌ناپذیر بودن عملیات با استفاده از ابزارهای کلاسیک نظیر ماشین تورینگ و توابع بازگشتی می‌پردازد. در سال ۱۹۳۴ گودل در دانشگاه پرینستون مجموعه سخنرانی‌هایی در خصوصی منطق ریاضی برگزار کرد که مورد استقبال شدید ریاضیدانان آمریکایی قرار گرفت. درسال ۱۹۳۷ مجددا به امریکا بازگشت و در این دوران به تحقیق در خصوص اصل موضوع انتخاب و فرضیه پیوستار مشغول بود. اصل موضوع انتخاب  از مهم‌ترین و جنجال بر انگیزترین اصول موضوع نظریه مجموعه‌‌ها است که به سادگی بیان می‌کند اگر تعدادی مجموعه‌ی ناتهی (خواه تعدادی متناهی و خواه نامتناهی) در اختیار داشته باشیم، می‌توان مجموعه‌ای را تشکیل داد که از انتخاب دقیقا یک عضو از هر مجموعه تشکیل شده ‌است.

با قدرت گرفتن آلمان نازی و اشغال کشور اتریش، گودل تصمیم گرفت در آمریکا بماند و بعدها ملیت این کشور را پذیرفت.

کرت گودل یکی از بزرگترین منطق دانان تاریخ در کنار ارسطو و فرگه بوده است که سهم بزرگی در توسعه علم ریاضیات داشته است. کرت گودل در پایان عمر با بیماری‌های روانی مختلفی روبرو شد که عملا زندگی علمی و عادی وی را تحت تاثیر قرار داده بود برای مثال همیشه تصور می کرد فردی بدنبال مسموم کردن وی است و به همین خاطر به هیچ عنوان غذا نمی‌خورد و در نهایت نیز دچار ضعف شدیدی شده بود تا اینکه سرانجام در تاریخ ۱۴ ژآنویه سال ۱۹۷۸ و در ۷۱ سالگی دیده از جهان فروبست.

این مطلب در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات