یکه تازی عرصه‌ی فناوری به لطف با ارزش‌ترین کمپانی‌های جهان در این حوزه

شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
روز گذشته دو کمپانی مایکروسافت و گوگل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال 2015 میلادی را منتشر کردند. پس از انتشار گزارش مالی این دو کمپانی و افت و خیزهای قیمت سهام، مشخص شد که مایکروسافت و گوگل همچنان در حال رقابت برای کسب رتبه‌ی دوم با ارزش‌ترین کمپانی عرصه‌ی فناوری پس از اپل هستند.
تبلیغات

اپل همچنان با داشتن بازار سرمایه‌ای در حدود 750 میلیارد دلار به‌عنوان با ارزش‌ترین کمپانی تاریخ تجارت و همچنین عرصه‌ی فناوری شناخته می‌شود. در این رقابت، گوگل و مایکروسافت در تلاشند تا با بالا بردن ارزش سهام خود، رتبه‌ی دوم را بدست آورند. گوگل با افزایشی 3.56 درصدی، ارزش خود را به بیش از 385.59 میلیارد دلار افزایش داده است. مایکروسافت نیز افزایشی 9.47 درصدی را تجربه کرده که در نتیجه‌ی آن ارزش ردموندی‌ها به 389.24 میلیارد دلار رسیده است. انتظار می‌رود ارزش سهام این دو کمپانی همچنان رو به صعود باشد که این موضوع بالا رفتن ارزش دو کمپانی را در پی دارد.

رقابت سه کمپانی اپل، گوگل و مایکروسافت در این زمینه تاریخ بلند بالایی دارد که در ادامه نگاهی گذرا به آن خواهیم داشت.

در تاریخ بیست و ششم می 2010، اپل موفق شد تا از نظر ارزش بازار سرمایه، مایکروسافت را پشت سر بگذارد. این کمپانی موفق شد تا با ارزش 227 میلیارد دلار، مایکروسافت را پشت سر بگذارد. کوپرتینویی‌ها موفق شده‌اند در طول پنج سال گذشته، ارزش بازار سرمایه‌ی خود را به بیش از سه برابر افزایش دهند. ارزش مایکروسافت نیز بیش از 71 درصد افزایش یافت.

اپل در روند صعودی، افزودن به ارزش بازار سرمایه‌ی خود، در 14 فوریه 2011 موفق شد به با ارزش‌ترین کمپانی عرصه‌ی فناوری تبدیل شود. این کمپانی در تاریخ مورد نظر ارزشی 330 میلیارد دلاری داشت. در همان زمان ارزش مایکروسافت 228 میلیارد دلار بود. ارزش کمپانی اپل در کمتر از یک سال به اندازه‌ی 30 درصد افزایش یافته بود.

هر دو کمپانی گوگل و مایکروسافت موفق شدند تا در نیمه‌ی دوم سال 2014 میلادی ارزش کمپانی خود را به بیش از 350 میلیارد دلار افزایش دهند. در هفدهم اکتبر 2014، مایکروسافت 351 میلیارد دلار و گوگل 352 میلیارد دلار ارزش داشتند.

در طول سالیان اخیر مایکروسافت با مشکلاتی دست به گریبان بوده که به مانع بزرگی برای افزایش سهام این کمپانی تبدیل شده است. حال دو غول دنیای فناوری پا به پای هم در حال رقابت هستند، هرچند اپل فاصله‌ی معنی داری را با هر دو کمپانی ایجاد کرده است.

نکته‌ای که در این خصوص بسیار جالب است، کسب رتبه‌ی با ارزش‌ترین کمپانی‌های جهان در عرصه‌ی تجارت توسط سه کمپانی فعال در عرصه‌ی فناوری است که رویکرد جهان را به روشنی نمایش می‌دهد. هر سه کمپانی اپل، مایکروسافت و گوگل کمپانی اکسون موبیل را که یک کمپانی نفتی است، پشت سر گذاشته‌اند. دیگر نفت و سایر صنایع در مقایسه با صنعت فناوری حرف اول را نمی‌زنند و این موضوع را باید زنگ خطری برای خود دانست، چراکه شماری از همسایگان کشورمان نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های کلانی می‌کنند که برای مثال می‌توان به جمهوری آذربایجان اشاره کرده که به لطف درآمد‌های کلان نفتی و در اختیار گرفتن سرمایه‌های هنگفت، سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در حوزه‌ی فناوری انجام می‌دهد، بطوریکه نظر کارشناسان دنیای فناوری نیز به این موضوع جلب شده‌ است.

البته می‌توان به تغییرات امیدوار بود، چراکه دست اندرکاران در دولت جدید به اهمیت فناوری در دنیای مدرن پی برده‌اند، بطوریکه سورنا ستاری‌فر، معاون علمی رئیس جمهور طی سخنانی از اهمیت فناوری و کمپانی‌های اندیشه محور نظیر گوگل و مایکروسافت در دنیای امروز سخن به میان آورده است. با توجه به حصول توافق در مساله هسته‌ای و افزایش تعاملات و بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی، امید است یکی از بخش‌های مورد توجه، عرصه‌ی فناوری و ایجاد زیرساخت‌هایی برای توسعه صنایع مرتبط در این بخش باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات