نتیجه‌ی مقایسه دوربین گلکسی اس 6 با آیفون 6، لومیا 930، وان ام 9، اکسپریا زد 3 و ال‌جی جی 3

جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
چند روز پیش مقایسه جامع بین دوربین گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 6 با آیفون 6، لومیا 930، وان ام 9، اکسپریا زد 3 و ال‌جی جی را برگزار کردیم که در آن نام گوشی‌ها مشخص نشده بود؛ در این مقاله قصد داریم نتایج نظرسنجی به همراه نام تلفن‌ها را مشخص کنیم.
تبلیغات

گوشی‌ها از قرار زیر در آزمایش‌ها قرار گرفتند:

  • Phone 1 = آیفون 6
  • Phone 2 = اکسپریا زد 3
  • Phone 3 = گلکسی اس 6
  • Phone 4 = لومیا 930
  • Phone 5 = اچ‌تی‌سی وان ام ۹
  • Phone 6 = ال‌جی جی 3

 نکاتی که پیش از شروع مقایسه باید به آن‌ها توجه کنید:

  • ۱. تمام گوشی‌ها به آخرین نسخه بروزرسانی شدند. در آخرین بروز رسانی‌ها گوشی‌های اکسپریا زد ۳ و اچ‌تی‌سی وان ام ۹ عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با قبل پیدا کردند.
  • ۲. در قسمت پایین هر تصویر، نظرسنجی مربوط به آن وجود دارد و از طریق آن می‌توانید به تلفنی که از نظر شما عکس بهتری گرفته است، رای دهید.
  • ۳. برای آنکه به جزییات تصویر نیز توجه کرده باشیم، در برخی از تصاویر، برش ۱۰۰ درصد نیز قرار داده‌ایم.
  • ۴. فشرده‌سازی تصاویر روی حداقل تنظیم شده تا با افت کیفیت روبرو نشویم، به همین دلیل نیز حجم این صفحه حدود ۵ مگابایت است و برای لود شدن کامل تصاویر باید صبور باشید.
  • ۵. از هر کدام از سوژه‌ها، با هر تلفن ۵ بار عکاسی شده و بهترین تصویر از بین‌ آن‌ها برای مقایسه انتخاب شده است.
  • ۶. تمامی عکس‌ها در حالت اتوماتیک و بدون فعال کردن HDR ثبت شده‌اند.
  • ۷. در این آزمایش تلفن‌‌های اکسپریا زد ۳، گلکسی اس ۶، آیفون ۶، اچ‌تی‌سی وان ام ۹، لومیا ۹۳۰ و ال‌جی جی ۳ مقایسه شده‌اند.
  • ۸. برای مشاهده هر کدام از تصاویر در سایز بزرگ بر روی آن‌ها کلیک کنید.
  • ۹. اگر مایل به مشاهده‌ی جزئیات مربوط نتایج نظرسنجی‌ها هستید به این مقاله مراجعه کنید.

 آزمایش ۱

این آزمایش در محیط داخلی با نور مصنوعی گرفته شده است. بخشی از تصویر با نور روشن و بخشی دیگر خاموش است همین عامل باعث شده تا شرایط برای دوربین‌ها دشوار شود. دوربین که سنسور قوی‌تر در جذب نور و همچنین داینامیک رنج وسیع‌تر داشته باشد می‌تواند عکس بهتری را در این شرایط ثبت کند. نقطه‌ی فوکوس در این آزمایش بر روی بخش روشن است. برای آنکه انتخاب بهتری داشته باشید به برش ۱۰۰ درصد توجه کنید و دوربینی که همزمان با حفظ جزئیات تصویر در سمت روشن، جزئیات سمت خاموش را نیز به درستی حفظ کرده، انتخاب بهتری است.

zoomit camera compare 01

 برش ۱۰۰ درصد:

zoomit camera compare 01 Crop

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت:

انتخاب اول: گوشی شماره ۳ = گلکسی اس ۶ با ۶۴.۷ درصد

 آزمایش ۲

آزمایش دوم نیز در نور مصنوعی داخلی گرفته شده است. در این تصویر بر روی پایین‌ترین کره فوکوس شده است، اما گوشی شماره ۲ هر چه تلاش کردیم به دلیل فاصله‌ی کم بر روی کره‌ی اول فوکوس نکرد به همین دلیل در کراپ مربوط به آن، کره‌ی دوم را استفاده کردیم. در این آزمایش دوربینی که رنگ قرمز جعبه و رنگ‌های کره را به درستی ثبت کند و نوشته‌های روی کره‌ را بصورت واضح تشخیص دهد، گزینه‌ی بهتری است. بر روی کره‌، طرح هاشور مانندی است که تنها گوشی ۳ و ۴ قادر به ثبت آن شدند.

zoomit camera compare 01

 برش ۱۰۰ درصد

zoomit camera compare 01

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت در آزمایش ۲:

انتخاب اول: گوشی شماره ۴ = لومیا ۹۳۰ با ۴۴.۴۷ درصد

آزمایش ۳

این آزمایش در محیط بیرون با نور کافی گرفته شده است. بخشی از تصویر در نور مستقیم خورشید و بخش دیگر در سایه قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود تا تنها سنسورهایی که داینامیک رنج وسیع دارند قادر به ثبث جزئیات تصویر در هر دو بخش سیاه و روشن باشند. در انتخاب صحیح به ابرها دقت نکنید چرا که ابرها در حال حرکت بودند و در برخی از تصاویر آسمان صاف و در برخی دیگر همراه با ابر ثبت شد. برای انتخاب صحیح به برش ۱۰۰ درصد توجه کنید. گوشی که بتواند جزئیات بخش سایه‌ی تصویر را بهتر ثبت کند و همزمان رنگ آسمان و بخش روشن را نیز به خوبی به تصویر بکشد، گزینه‌ی بهتری است.

zoomit camera compare 01

 برش ۱۰۰ درصد

zoomit camera compare 01

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت در آزمایش ۳:

انتخاب اول: گوشی شماره ۳ = گلکسی اس ۶ با  ۵۱.۳۱ درصد

آزمایش ۴

در این آزمایش نیز بار دیگر، داینامیک رنج دوربین‌ها در شرایط سخت‌تری مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش پایین تصویر در سایه و بخش بالا نیز آسمان پر نور است. در این شرایط دوربین گوشی‌های هوشمند تنها در حالتی که HDR فعال باشد می‌توانند جزئیات قسمت پایین تصویر را به خوبی ثبت کنند. با این حال برخی از گوشی‌های این آزمایش نیز توانسته‌اند در حالت عکاسی معمولی، جزئیات نسبتا خوبی را از قسمت پایین تصویر ثبت کنند. در این آزمایش نیز ابرها در حال حرکت هستند و نباید به رنگ پس‌زمینه‌ی آسمان در برش ۱۰۰ درصد توجه کنید.

zoomit camera compare 01

 برش ۱۰۰ درصد

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت در آزمایش ۴:

انتخاب اول: گوشی شماره ۲ = اکسپریا زد 3 سونی با ۶۰.۱۸ درصد

آزمایش ۵

در این آزمایش قدرت عکس برداری گوشی‌ها در عکاسی ماکرو مورد آزمایش قرار گرفته است. دوربینی که جزئیات مربوط به گل را بهتر ثبت کند و رنگ گل‌ها را دقیق‌تر و طبیعی‌تر به تصویر بکشد گزینه‌ی بهتری است.

zoomit camera compare 01

 برش ۱۰۰ درصد

zoomit camera compare 01

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت در آزمایش ۵:در این آزمایش اکثر گوشی‌ها بازده بسیار خوبی داشتند و نزدیک به هم عمل کردند اما لومیا ۹۳۰ بیشتر رای آورد.

انتخاب اول: گوشی شماره ۴ = لومیا ۹۳۰ با ۳۰.۷۷ درصد

آزمایش ۶

در این آزمایش به رنگ آسفالت، مشکی بدنه‌ و فلز پره‌های دوچرخه دقت کنید. برای انتخاب بهتر برش ۱۰۰ درصد را نیز در نظر بگیرید.

zoomit camera compare 01

 برش ۱۰۰ درصد

zoomit camera compare 01

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت در آزمایش ۶:

انتخاب اول: گوشی شماره ۳ =گلکسی اس ۶ با ۴۹.۵۸ درصد

آزمایش ۷

 این تصویر در نور مناسب روز گرفته شده است دوربینی که بتواند جزئیات تصویر مانند خراشیدگی بدنه‌ی ماشین را درست ثبت کند، انتخاب بهتری است.

zoomit camera compare 01

برش ۱۰۰ درصد

zoomit camera compare 01

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت در آزمایش ۷:

انتخاب اول: گوشی شماره ۳ = گلکسی اس ۶ با ۵۹.۶۷ درصد

آزمایش ۸

این تصویر در نور بسیار کم گرفته شده است. در این آزمایش، نمایش صحیح رنگ‌ها و جزئیات تصویر اهمیت دارد. در محیط‌های کم نور یا با نور مصنوعی، تشخیص رنگ سفید برای سنسور دوربین‌ها دشوار می‌شود. از این رو در این آزمایش به رنگ سفید درِ خودرو و همچنین سیاهی بدنه دقت کنید. از طریق برش ۱۰۰ درصد نیز می‌توانید، جزئیاتی همچون متن نوشته شده‌ی روی در خودرو را ملاحظه کنید. بعضی از دوربین‌ها در این شرایط به دلیل بالا بردن حساسیت ISO، تصویرِ پر از نویز می‌گیرند و برخی نیز به دلیل اعمال الگوریتم‌های رفع نویز، جزئیات تصویر را به شدت کاهش می‌دهند.

zoomit camera compare 01

 برش ۱۰۰ درصد

zoomit camera compare 01

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت در آزمایش ۸:

انتخاب اول: گوشی شماره ۴ = لومیا ۹۳۰ با ۵۱.۴۱ درصد

آزمایش ۹

در این تصویر نیز داینامیک رنج دوربین‌ها به چالش کشیده می‌شود. دوربینی که بتواند جزئیات تصویر را در بخش‌های سایه و سبزی برگ درختان، به درستی ثبت کند، عملکرد بهتری دارد.

zoomit camera compare 01

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت در آزمایش ۹:

انتخاب اول: گوشی شماره ۴ = لومیا ۹۳۰ با ۷۶.۳۳ درصد

آزمایش ۱۰

در این آزمایش ماکرو، فوکوس بر روی قسمت بالای سنگ قرار دارد، هرچه جزئیات روی سنگ بهتر ثبت شود و پس‌زمینه نیز بهتر مات شود، عملکرد دوربین بهتر است.

zoomit camera compare 01

بهترین گزینه از نگاه کاربران زومیت در آزمایش ۱۰:

انتخاب اول: گوشی شماره ۴ = لومیا ۹۳۰ با ۴۹.۲۷ درصد

 اختلاف کیفیت بین دوربین گوشی‌های انتخاب شده در این آزمایش چندان زیاد نیست اما از طریق این آزمایش می‌توانید دید بهتری نسبت به قدرت عکس‌برداری گوشی هوشمند مورد نظر خود پیدا کنید. حدس و گمان شما چقدر به واقعیت نزدیک بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات