نقشه راه پردازنده‌های جدید کمپانی ARM فاش شد

چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
آرم مدام در حال طراحی و توسعه‌ی معماری‌های خود برای پردازنده‌های موبایل است و امروز نقشه‌ی راه این کمپانی برای نسل معماری این شرکت فاش شده است که انتظار می‌رود در پردازنده‌های آینده‌ی موبایل مورد استفاده قرار گیرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تراشه اسنپدراگون 810 کوالکام از لیتوگرافی 20 نانومتری و تراشه اکسینوس 7420 سامسونگ از لیتوگرافی 14 نانومتری بهره می‌برند و حالا نقشه‌ی راه آرم نشان می‌دهد که نسل بعدی پردازنده‌ها ، ۱۰ نانومتری خواهد بود.

در حالی که رکورد تراشه‌های موبایل با پردازنده 14 نانومتری اکسینوس 7420 گوشی گلکسی اس 6 در اختیار کمپانی سامسونگ بود، حالا به نظر می‌رسد طبق آنچه در شبکه اجتماعی Weibo منتشر شده در آینده نزدیک بازی تراشه‌های پرچمدار دستخوش تغییراتی می‌شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید کمپانی آرم معماری Prometheus را معرفی می‌کند که یکی از قدرتمندترین نمونه‌ها در نوع خود است و از لیتوگرافی 10 نانومتری بهره می‌گیرد.

ARM10nm

به نظر می‌رسد چنین سیستم-روی-یک-چیپ‌هایی را باید نیمه دوم سال آینده میلادی ببینیم و براساس شایعات قبلی شاید سامسونگ یک بار دیگر در این زمینه پیشگام شود و مستقیما از فناوری ساخت 14 نانومتری به سراغ لیتوگرافی 10 نانومتری برود. ضمن اینکه اگر یادتان باشد دیروز نیز خبری منتشر شد که کوالکام در ساخت پردازنده اسنپدراگون 820 از سامسونگ کمک می‌گیرد. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم نیمه دو سال 2015، پردازنده معمول گوشی‌های پرچمدار همان فناوری 14 نانومتری است و بعد از آن باید منتظر تراشه‌های 10 نانومتری باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات