اوبونتو 15.04 با پشتیبانی از OpenStack Kilo، LXD Hypervisor و Snappy Core ارائه می‌شود

چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی کنونیکال امروز رسما اعلام کرد که نسخه‌ی جدید اوبونتو یعنی ۱۵.۰۴ با اسم کد Vivid Vervet از امروز برای دانلود در دسترس خواهد بود. این نسخه از اوبونتو دارای ویژگی‌های بسیاری برای دسکتاپ بوده و مهم‌ترین بروزرسانی‌های آن نیز مربوط به بخش‌های سرور است.
تبلیغات

نسخه‌ی جدید اوبونتو به همراه پشتیبانی کامل از پلتفرم ابری OpenStack ارائه خواهد شد و همچنین نسخه‌‌‌ی بتای پلتفرم OpenStack در اوبونتو نسخه‌ی ۱۵.۰۴ تعبیه شده است؛ نسخه‌ی رسمی پلتفرم OpenStack هم در روز سی‌ام ماه آوریل عرضه خواهد شد. نسخه‌ای از این پلتفرم که به همراه اوبونتو ارائه می‌شود Kilo نام داشته و دارای قابلیت‌های جدید و پشتیبانی از شبکه‌ی Stack و سرویس‌های دیگر است.

این بروزرسانی همچنین دارای سرویس LXD کنونیکال است. این واسط نرم‌افزاری که در ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی توسط کنونیکال در پاریس معرفی شد، مسئولیت ساخت پروژه‌های LXD اوبونتو را برعهده دارد. همچنین این نسخه اوبونتو از Snappy Core نیز پشتیبانی می‌کند؛ Snappy Ubuntu Core در حقیقت نسخه‌ای بسیار مینیمال و کمینه از سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس اوبونتو است که از بروزرسانی‌های برگشت‌پذیر و ساده بهره می‌برد و یک چارچوب امنیتی مستحکم نیز آن را همراهی می‌کند. این سیستم‌عامل هم‌اکنون در بخش سرورهای کنونیکال پیاده‌سازی شده و قادر است بعنوان یک سیستم پردازش از راه دور برای ایجاد ارتباط میان ابزار‌های اینترنت اشیاء عمل کند. اما ماجرای تلاش کنونیکال به همین جا ختم نمی‌شود و این شرکت قصد دارد نقشی فراتر از یک وصله‌ی اتصال دهنده برای پوشاندن فاصله‌ی میان دستگاه‌ها ایفا کند. به همین منظور کنونیکال با ارائه‌ی Ubuntu Core for Things قصد دارد وارد دنبای اینترنت اشیا هم شود.

در نسخه‌ی جدید  اوبونتو از Systemd برای مدیریت Daemon ها و UDev بهره گرفته خواهد شد. Systemd مدیر عملیات اجرای جدیدی برای فرایندها در گنو/لینوکس است که موافقین و مخالفین خاص خود را دارد. انتقال از Upstart به Systemd قبل از معرفی نسخه LTS بعدی یعنی۱۶.۰۴ رخ خواهد داد و به‌ احتمال‌ زیاد اولین نسخه در این مهاجرت، نسخه‌ی ۱۵.۰۴ باشد. علاوه بر توسعه‌دهندگان اوبونتو و کنونیکال که به‌سختی در حال کار روی انتقال از Upstart به Systemd بودند، توسعه دهندگان دبیان هم در حال انجام این انتقال هستند. 

از نکات مثبت Systemd می‌توان به اجرای چند Daemon در آن‌ واحد و مدیریت چندین بخش در یک نرم‌افزار اشاره کرد. از دیگر موارد مورد انتقاد این مدیر سیستم، می‌توان به کمی پیچیدگی در Log سیستم اشاره داشت. با این‌ حال نمی‌توان از نکات مثبت آن نیز چشم پوشید. درهرصورت نسخه‌ی جدید توزیع محبوب اوبونتو به‌صورت کامل از قابلیت‌های جدید بسیاری بهره خواهد برد.

نظر شما به عنوان یک کاربر اوبونتو در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات