۱۳ فروردین: سالگرد مرگ هانس اولوف گوستاو آلفون مهندس برق و فیزیکدان سرشناس سوئدی

پنج‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲ آوریل سال ۱۹۹۵ میلادی، هانس اولوف گوستاو آلفون - مهندس برق و فیزیکدان سرشناس سوئدی فوت کرد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر فعالیت در حوزه‌ی مگنتوهیدرودینامیک و بکارگیری آن در مطالعه فیزیک پلاسما است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۷۰ را دریافت کرده است.
تبلیغات

هانس آلفون در تاریخ ۳۰ می سال ۱۹۰۸ در شهر نورکوپینگ سوئد متولد شد. بعد از پایان تحصیلات در مقطع مقدماتی و متوسطه وارد دانشگاه اوپسالا در سوئد شد و در رشته مهندسی برق به تحصیل پرداخت و تا مقطع دکترا پیش رفت. با وجودی که در رشته مهندسی برق تحصیل کرده بود بیشتر عمر تحقیقاتش را صرف تحقیق در خصوص مگنتو هیدرودینامیک و فیزیک پلاسما کرد.

مگنتو هیدرودینامیک علمی است که در آن به مطالعه دینامیک شاره‌‌های رسانای الکتریکی همانند پلاسما و فلزات مایع می پردازد. به عبارتی دیگر نظریه‌ی مگنتوهیدرودینامیک یک نظریه ‌ شاره‌ای است که بر حسب پارامترهای ماکروسکوپی نظیر چگالی، فشار، دما، میدان سرعت شاره و میدان مغناطیسی بیان می‌شود. فیزیک پلاسما شاخه‌‌ای از فیزیک است که به بررسی یکی از اشکال وجود ماده یعنی پلاسما می‌پردازد.در فیزیک پلاسما درباره‌ی سیستم‌هایی بحث می‌شود که از ذرات باردار مثبت و منفی تشکیل شده‌‌اند و می‌توانند آزادانه حرکت کنند.

دکتر آلفون به خاطر تحقیق در حوزه مگنتوهیدرودینامیک که به MHD نیز شهرت دارد در سال ۱۹۷۰ توانست جایزه‌ی نوبل فیزیک را دریافت کند. وی از جمله بزرگترین فیزیکدانان در حوزه‌ی فیزیک پلاسما بوده است که دستاوردهای مهمی از خود برجای گذاشته است. از دستاوردهای دکتر آلفون در فیزیک پلاسما می‌توان به تشریح علمی پدیده‌ی شفق قطبی اشاره کرد که نتایج تحقیقات ایشان جنبه‌های مهمی را در فیزیک پلاسما آشکار ساخت. همچنین از دیگر دستاوردهای مهم دکتر آلفون می‌توان به مطالعه در خصوص کمربند وان آلن که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه بین‌المللی ژئوفیزیک در برنامه‌ی ماهواره‌ی اکتشافگر آمریکا در سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۵۸ بوده است. از دیگر دستاوردهای علمی دکتر آلفون می‌توان به کشف و تشریح پدیده طوفان ژئومغناطیس نیز اشاره کرد که یک اختلال موقتی مگنتوسفر زمین است که از لرزش موج باد خورشیدی یا ابر میدان مغناطیسی بوجود می‌آید و با میدان مغناطیسی زمین تعامل دارد. تشریح دینامیک پلاسما در کهکشان راه شیری نیز از دیگر دستاوردهای علمی دکتر آلفون بوده است.

دکتر هانس اولوف گوستاو آلفون سرانجام در تاریخ ۲ آوریل سال ۱۹۹۵ میلادی  و در ۸۶ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات