نبرد بر سر کیفیت؛ فلز در مقابل چرم

شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
تولید گوشی‌های با کیفیت به دغدغه‌‌ی کمپانی‌های بزرگ تبدیل‌شده و آن‌ها سعی می‌کنند برای ربودن گوی سبقت از رقیب، بهترین مواد را در پرچمداران خود به کار ببرند. مدتی است استفاده از فلز و شیشه حسابی فراگیرشده ولی یک بار دیگر کمپانی ال‌جی با ارائه تصاویر کاور چرمی گوشی G4 نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته و این سوال را تداعی می‌کند که فلز بهتر است یا چرم؟
تبلیغات

نکته مهم این است که در مسیر طی‌شده از پلاستیک تا شیشه، شیشه تا فلز و حالا فلز تا چرم، واقعا کلمه «با کیفیت یا سطح بالا» می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. به نظر می‌رسد امروز چرم و فلز این معنا را داشته باشند.

برای اولین بار فلز با گوشی آیفون 5 در سال 2012 میلادی بصورت جدی وارد بازی شد. استفاده از بدنه آلومینیومی باعث سبک‌ترشدن گوشی و جذاب‌ترشدن ظاهر آن شده بود و به همین علت از آیفون 5 به عنوان یک گوشی باکیفیت و سطح بالا یاد می‌شود. متاسفانه، تنها ظاهر با کیفیت مانع آسیب‌دیدن دستگاه تحت فشار یا جلوگیری از خم‌شدن نمی‌شود. بنابراین باید در مورد فلز دقت بیشتری داشته باشیم.

یکی دیگر از گوشی‌های جذاب فلزی را باید One M7 اچ‌تی‌سی بدانیم که در سال 2013 عرضه شد و از طراحی یکپارچه آلومینیومی بهره می‌برد. همچنین این گوشی بارها به دلیل طراحی با کیفیت و سطح بالا به ویژه در مقابل دیگر پرچمداران اندرویدی زمان خود، مورد تحسین قرار گرفت. خیلی‌ها معتقدند محصولات سری One اچ‌تی‌سی انقلابی را در طراحی پرچمداران اندرویدی به وجود آوردند. بعد از معرفی گوشی وان ام 7 اچ‌تی‌سی رقابت بین پرچمداران کمپانی‌های مختلف بسیار شدیدتر شده است و باید علت آن را طراحی با شکوه این شرکت تایوانی برای محصول خود بدانیم.

اما این گوشی هم مشکل خاص خودش را داشت و بارها گزارش شده بود که قاب آلومینیومی آن در اثر ضربه یا اصابت اجسام دچار فرورفتگی می‌شود. البته این فرورفتگی شاید خیلی قابل توجه نبوده است و تنها با یک نگاه نمی‌توان آن را تشخیص داد، ولی وقتی به گوشی دست می‌کشید متوجه آن خواهید شد. زمانی که گوشی وان ام 7 را در دست می‌گیرید برخلاف ظاهر جذابش خیلی سُر است.

بین آیفون اپل و گوشی وان ام 7 که هر دو دارای طراحی زیبا و مطلوب هستند، شرکت سامسونگ قرار دارد که آن زمان از پلاستیک در پرچمداران خود استفاده می‌کرد و از سال گذشته تصمیم به تغییری بزرگ گرفت و محصولات فلزی و فلزی-شیشه‌ای جذابی را معرفی کرد. اما سامسونگ در طراحی گلکسی نوت 3 به سراغ کاور شبه-چرم رفت. استفاده از این ماده در کاور پشتی دستگاه نه تنها ظاهر آن را عوض کرده بود بلکه نسبت به آلومینیوم و پلاستیک کمتر سر می‌خورد.

حالا به نظر می‌رسید بعد از اشباع‌شدن استفاده از چرم غیرطبیعی و دیدگاه‌های مثبت نسبت به آن، زمان استفاده از چرم واقعی و طبیعی فرا رسیده باشد.

سال 2013 میلادی کمپانی موتورولا از گوشی موتو X همراه با Moto Maker رونمایی کرد که به جای محدودشدن به چند رنگ، امکان سفارشی‌سازی رنگ گوشی را در اختیار خریداران قرار می‌داد. همچنین به کمک Moto Maker می‌توانستید از طرح چوب واقعی برای کاور پشت دستگاه خود استفاده کنید. سال 2014، موتورولا تصمیم گرفت در نسل جدید گوشی موتو ایکس از چرم واقعی استفاده کند.

البته استفاده از چرم مزایا و معایب خودش را دارد. یکی از مزایای چرم این است که در کل خوب در دست جا می‌گیرد و سر نمی‌خورد. همچنین از چرم طبیعی به عنوان یک ماده درجه یک یاد می‌شود و سال‌ها بدون پوسیدگی، خط و خش یا فرورفتگی کار می‌کند. ضمن اینکه چرم یک ماده با کیفیت به شمار می‌رود و در مقابل دیگر مواد به کار رفته در گوشی‌ها، واقعا زیباست و سریع تر تمیز می‌شود.

حالا سوال اصلی اینجاست، فلز یا چرم؟

تولیدکنندگان در سال 2015 هم از فلز و هم از چرم به عنوان بخشی از ماده تشکیل‌دهنده گوشی استفاده می‌کنند. امسال سامسونگ تصمیم‌ گرفته کمتر به سراغ پلاستیک برود و بیشتر فلز یا ترکیب آلیاژ آلومینیوم و شیشه را در گوشی‌هایی چون گلکسی اس 6 و اس 6 اج به کار گرفته است. آیفون 6 از آلومینیوم، فولاد و شیشه ساخته شده و گفته می‌شود آیفون 6 اس از آلیاژ آلومینیوم سری 7000 بهره می‌گیرد که به مراتب بهتر و مقاوم‌تر است. اما به نظر می‌رسد کمپانی ال‌جی در پرچمدار جدید خود یعنی G4 و موتورولا در نسل جدید Moto X به سراغ چرم‌های طبیعی و زیبا بروند تا خاص و لوکس بودن را دوباره نشان دهند.

وقتی قرار است تصمیم بگیرید شاید انتخاب بین چرم و فلز به دلایل مختلف سخت باشد. هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و به همین دلیل کاملا به یک موضوع سلیقه‌ای تبدیل می‌شود.

حالا شما دوست دارید گوشی‌تان فلزی یا چرمی یا حتی چوبی باشد؟ کدامیک را ترجیح می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات