کوالکام بخش تولید تراشه‌ های اسنپدراگون را از بدنه‌ کمپانی جدا می‌ کند

شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گلکسی S6 و گلکسی S6 اج هر دو در یک نسخه و با استفاده از تراشه‌ی اکسینوس 7420 ساخت خود سامسونگ روانه‌ی بازار شدند. استفاده نکردن سامسونگ از تراشه‌ی اسنپدراگون کوالکام به ضرر کمپانی آمریکایی تمام شده و شنیده‌ها حکایت از این دارد که این کمپانی درصدد جدا کردن بخش تولید تراشه‌های خود از کمپانی است.
تبلیغات

سامسونگ امسال هر دو پرچمدار خود را با استفاده از تراشه‌ی اکسینوس 7420 روانه‌ی بازار کرده و دیگر خبری از نسخه‌ی اسنپدراگون پرچمداران سامسونگ در بازار نیست. سامسونگ با تولید بخش اعظمی از ماژول‌های مورد استفاده در ساخت گوشی‌های هوشمندش، هرچند با 290 دلار گران‌ترین گوشی‌هوشمند تاریخ سری گلکسی اس را تولید می‌کند، اما از سوی دیگر با کنار گذاشتن تراشه‌ی اسنپدراگون، صرفه‌جویی بیشتری را نیز انجام داده، چراکه کوالکام علاوه بر فروش تراشه‌های خود به تولیدکنندگان، هزینه‌ای را نیز بابت پتنت‌هایش از تولیدکنندگان دریافت می‌کند. شاید تصور کنید که هزینه‌ی استفاده از پتنت‌ها کمتر از هزینه‌ی پرداخت شده برای بکارگیری تراشه باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که کوالکام در ازای استفاده از پتنت‌هایش مبلغ ۲.۵ تا ۵ درصد را از مبلغ فروش گوشی به جیب می‌زند. با محاسبه‌ی درآمدهای کوالکام می‌توان به روشنی دید که بخش بزرگی از درآمد کوالکام از طریق دریافت حق پتنت‌‌ها است، بطوریکه سامسونگ در ازای استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون برای سری گلکسی اس خود تا کنون ۹ میلیارد دلار به این کمپانی پرداخت کرده است.

با توجه به استفاده نکردن از تراشه‌‌ی اسنپدراگون در پرچمدار سامسونگ، کوالکام به صرافت توقف دریافت حق پتنت از تولیدکنندگان و در درجه‌ی اول سامسونگ افتاده است. با قطع همکاری سامسونگ و اضافه شدن آن به صف تولیدکنندگان تراشه‌های موبایل و همچنین قدرت گرفتن روزافزون کمپانی تایوانی مدیاتک، پایه‌های سلطنت کوالکام در دنیای تراشه‌های موبایل شروع به لرزش کرده است، از این‌رو کمپانی آمریکایی تصمیم گرفته تا بخش تولید تراشه‌های خود را از بدنه‌ی کمپانی جدا کند. حال باید دید این تصمیم تا چه اندازه جدی است و رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؟

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات