گزارش مالی AMD در سه ماهه‌ی اول 2015: ضرر 188 میلیون دلاری از 1.03 میلیارد دلار درآمد

جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
مطالعه 4 دقیقه
ساعاتی پیش اِی‌ام‌دی گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال 2015 را منتشر کرد. با وجود اینکه این کمپانی تولید کننده‌ی پردازنده در فصل اول سال جاری میلادی درآمدی 1.03 میلیارد دلاری کسب کرده، اما این کمپانی همچنان ضررده است.
تبلیغات

براساس گزارش مالی ای‌ام‌دی این کمپانی در جریان فصل اول سال 2015 میلادی درآمدی 1.03 میلیارد دلاری کسب کرده که در مقایسه با سه ماهه‌ی چهارم سال 2014 میلادی نشان از کاهشی 26.4 درصدی دارد. ای‌ام‌دی در فصل چهارم سال 2014 موفق شده بود درآمدی 1.40 میلیارد دلار کسب کند. سود عملیاتی این کمپانی در فصل گذشته منفی بوده و ضرر عملیاتی 137 میلیون دلاری راه به همراه داشته است که در مقایسه با سه ماهه‌ی چهارم سال 2014 با ضرر عملیاتی 330 میلیون دلاری نشان از بهبود دارد. البته این کمپانی موفق شده بود تا در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۴ سود عملیاتی 49 میلیون دلاری را به جیب بزند که از این‌رو این کمپانی در مقایسه با سه ماهه‌ی منتهی به سال 2015 شاهد پس رفت بوده است. ای‌ام‌دی در فصل اول 2015 شاهد ضرری 180 میلیون دلاری بود که می‌توان آن را به کاهش 23 سنت به ازای هر سهم از سهام این شرکت تعبیر کرد. ای‌ام‌دی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ضرری 20 میلیون دلاری پس رفت کرده اما با نگاهی به سه ماهه‌ی پیش از آن با ضرر 364 میلیون دلاری می‌توان نشانه‌های پیشرفت را در این کمپانی یافت.

گزارش مالی سه ماهه‌ی اول 2015 رسمی AMD

بخشی از ضرردهی ای‌ام‌دی مربوط به بازسازی‌هایی است که در این کمپانی انجام می‌شود. یکی از مواردی که هزینه‌ای 75 میلیون دلاری را به ای‌ام‌دی تحمیل کرده، خروج از کسب و کار سرور‌های موسوم به Seamicro‌ است. ای‌ام‌دی به آمار غیررسمی گزارش مالی را نیز منتشر کرده که این آمار با کنار گذاشتن بخشی از هزینه‌های مربوط به بازسازی در کمپانی ارائه شده است. براساس اطلاعات گزارش مالی غیررسمی این کمپانی، ضرر کمپانی در سه‌ ماهه‌ی اخیر 73 میلیون دلار است.

گزارش مالی غیررسمی سه ماهه‌ی اول 2015 AMD

با بررسی جزئیات مربوط به گزارش مالی ای‌ام‌دی می‌توان به روشنی دید که بخش تولید پردازنده‌ها و گرافیک این کمپانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر درآمد کاهشی 38 درصدی و در مقایسه با فصل پیش از آن کاهشی 20 درصدی را تجربه کرده است. این بخش از کمپانی در فصل اخیر درآمدی 532 میلیون دلاری را برای کمپانی همراه داشته است. دلیل اصلی کاهش درآمد در این بخش ناشی از کاهش فروش کامپیوتر‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ در بازار جهانی است. این ضرر در مقایسه با ضرر 56 میلیون دلاری فصل پیش از آن و سود 3 میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته بسیار افزایش یافته است. این کاهش تا حدودی در اثر اجرای سیاست‌های کاهش هزینه‌ها بسیار کمتر شده، اما ای‌ام‌دی همچنان باید در این زمینه بیش از پیش کار کند. ای‌ام‌دی به موفقیت APU جدید خود که Carrizo نام دارد، امیدوار است. براساس اطلاعات منتشر شده این APU‌ در مقایسه با نسل پیشین که Kaveri از نظر عملکرد افزایشی دو برابری داشته و مصرف انرژی در آن نیز بهینه‌تر شده است.

گزارش مالی بخش تولید پردازنده ها و گرافیک

ای‌ام‌دی در بخش محصولات توکار (Embedded) و سیستم‌‌های تجاری با درآمدی 498 میلیون دلاری در مقایسه با مدت مشابه پیش از آن شاهد کاهشی 7 درصدی و در مقایسه با فصل پیش از آن کاهشی ۱۴ درصد را به خود دیده است. بخشی از این کاهش مربوط به کاهش فروش فصلی ابزار‌هایی نظیر کنسول‌های بازی است که در مقایسه با انتهای سال میلادی که فروش کنسول‌ها رونق پیدا می‌کند، بسیار روشن است. همچنین باید به کاهش فروش بخش سرور‌ها نیز اشاره کرد. این بخش از ای‌ام‌دی درآمد عملیاتی 45 میلیون دلاری را عاید کمپانی کرده که در مقایسه با فصل چهارم 2014 با درآمد 109 میلیون دلار و فصل اول 2014 با درآمد 85 میلیون دلار نشان از کاهش دارد.

گزارش مالی بخش سیستم‌های توکار AMD

سایر بخش‌های کمپانی نیز در مجموع ضرر عملیاتی 107 میلیون دلاری را به ای‌ام‌دی تحمیل کرده‌‌اند. در مقایسه با فصل اول 2014 با ضرر عملیاتی 68 میلیون دلار و فصل چهارم 2014 با ضرر عملیاتی 383 میلیون دلاری این بخش توامان بهبود و پس رفت را شاهد بوده است.

ای‌ام‌دی پیش‌بینی می‌کند تا در سه‌ماهه‌‌ی دوم نیز کاهشی سه درصدی را از نظر درآمد داشته باشد. ضمنا این کمپانی حاشیه‌ی سود غیر رسمی ۳۲ درصدی را ثابت پیش‌بینی می‌کند.

این کمپانی در حال حاضر وضعت چندان مساعدی ندارد و مدیرعامل جدید این کمپانی، لیسا سو برای بهبود اوضاع به این سمت گماشته شده است. بخشی از کاهش درآمد ای‌ام‌دی به دلیل رکود در بازار پی‌سی و بخش دیگر به دلیل عدم عرضه‌ی محصول جالب توجه توسط این کمپانی در فصول اخیر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات