قرارداد جدید مایکروسافت با یاهو در خصوص موتور جستجوی بینگ

جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت اخیرا اعلام کرده که همکاری‌های خود با یاهو را تجدید کرده و پس از مدت‌ها بحث و یک بار تمدید مذاکرات با یاهو بر سر یک توافقنامه‌ی جدید در استفاده از موتور جستجوی بینگ به توافق رسیدند.
تبلیغات

مایکروسافت با یاهو قرارداد جدیدی را برای ادامه‌ی همکاری‌ به امضا رسانده، مدت زمان دقیق این قرارداد مشخص نشده، ولی احتمالا همانند دوره‌ی قبل، ۱۰ ساله خواهد بود. قرارداد جدید دارای تغییر بزرگی نسبت به قرارداد قبلی است. یاهو در قرارداد قبلی مجبور بود تبلیغات بینگ را به شکل کامل در مقابل نتایج جستجوی خود قرار دهد. اما در قرارداد جدید سهم تبلیغات بینگ به ۵۱ درصد رسیده است. حالا یاهو می‌تواند با ۴۹ درصد از نتایج جستجوی خود هر قرارداد تبلیغاتی با هر شرکت دیگری که تمایل دارد منعقد کند.

 در قرارداد جدید بندهایی در خصوص موتورهای جستجو وجود دارد که به شرح زیر است:

  • مایکروسافت مدیریت کامل و منحصربه فردی را برای  تبلیغات منتشر شده توسط پلتفرم بینگ خواهد داشت، در حالی که یاهو هم مدیریت تبلیغات را بر پلتفرم Gemini خود خواهد داشت.
  • یاهو تبلیغات بینگ و نتایج جستجو‌ای که اکثریت ترافیک این پلتفرم را دارد مدیریت خواهد کرد. یاهو فقط مسئولیت اکثریت و مهم‌ترین ترافیک را بر عهده خواهد داشت نه کل ترافیک؛ این بند به یاهو اجازه می‌دهد تا ترافیک باقی مانده‌ی دیگر را تحت پلتقرم اختصاصی خود مدیریت کرده و آن را به گوگل بفروشد.

مریسا میر مدیرعامل یاهو در خصوص قرارداد جدید گفت:

 ما به شدت معتقد هستیم که هنوز صنعت جستجوی اینترنتی و موتورهای جستجوگر در مراحل ابتدایی خود قرار دارند، و این قرارداد ما را به مرحله‌ای دیگر سوق خواهد داد که در آن پیشرفت‌های بسیاری را به این صنعت به ارمغان خواهیم آورد. من می‌خواهم از ساتیا نادلا و تیم آن به خاطر همکاری‌های نزدیکی که در طول چند ماه اخیر برای قرارداد جدید داشته‌اند تشکر کنم؛ جستجوی اینترنتی بخش مهم و بزرگی برای یاهو بوده و است، این قرارداد جدید هم یک گام بزرگ و رو به جلو برای پیشرفت این بخش خواهد بود.

مریسا میر طی چند ماه اخیر ۸۰۰ کارمند خود را کنار گذاشت. برخی از افراد و تحلیل گران عقیده دارند که یاهو باید به منظور بازگشت سرمایه ۱۴۰۰ نفر دیگر را نیز کنار بگذارد. به نظر می‌رسد که این فرصت دیگری برای مایر در راستای افزایش درآمدهای یاهو است. مایکروسافت از سال ۲۰۰۹ نیازهای فنی موتور جستجوی یاهو را از طریق بینگ تامین می‌کند، در عوض یاهو موافقت کرده بود که با تشکیل تیمی ویژه، تبلیغات بینگ مایکروسافت را از طریق موتور جستجوی خود بفروشد. میر بارها در مورد تبلیغات خود یاهو صحبت کرده است. یاهو سیستم تبلیغاتی‌اش را Gemini نامیده است. اگر یاهو بتواند این تبلیغات را همانند تبلیغات گوگل قدرتمند و پرنفوذ کند، یاهو تمامی درآمدهای حاصل از آن را به جای واگذار کردن به گوگل برای خود سرمایه خواهد کرد.

از طرفی گوگل نیز با سیستم تبلیغاتی خود دچار مشکلات بسیاری شده و تحقیقات کمیسیون اروپا ممکن است جریمه‌ای حداقل ۶ میلیارد دلاری برای گوگل در پی داشته باشد. بنابراین قرارداد بزرگی با یاهو که سهم گوگل در بازار تبلیغات را به شکل ناگهانی زیاد خواهد کرد، چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد. این قرارداد انعطاف بیشتری از سوی یاهو در بخش هزینه‌هایش نیز به وجود خواهد آورد. تحت قرارداد قبلی، بخش فروش تبلیغات یاهو مسئول فروش تبلیغات بینگ بودند. با قرارداد جدید این مسئولیت از دوش یاهو کنار می‌رود و مایکروسافت خود مسئولیت فروش تبلیغات بینگ را بر عهده می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات