اپل تولید 30 درصد از چیپ‌ های A9 آیفون بعدی را به TSMC می‌ سپارد

پنج‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل به تازگی نرخ بازده نامناسبی از یکی از تامین‌کنندگان خود به نام GlobalFoundries بدست آورده که موجب می‌شود این شرکت به منظور تحکیم زنجیره‌ی تامین خود، در لحظات آخر در تصمیم خود تجدید نظر کند. اپل تصمیم گرفته تولید حدود یک سوم چیپ‌های A9 مورد نیاز برای آیفون بعدی را به TSMC واگذار کند.
تبلیغات

 یکی از تحلیلگران KGI Securities طی یادداشتی برای سرمایه‌گذاران این مساله را یک تصمیم دقیقه‌ی نودی برای باز استخدام TSMC خواند. گفته می‌شود که اپل پس از دریافت نتایج نه چندان خوب از GlobalFoundries در ساخت پردازنده‌های نسل بعد، یک جلسه‌ی تصمیم‌گیری در این خصوص صورت داده است.

گفته می‌شود نرخ بازده پردازنده‌های جدید تولید شده توسط GlobalFoundries حدود 30 درصد نرخ مورد انتظار اپل بوده است. این نرخ بازده به هیچ عنوان برای تامین پیش‌نیارهای تولید انبوه مناسب نیست. این تحلیلگر در ادامه می‌گوید که سپردن بخش بیشتری از تولید پردازشگرهای نسل بعد به سازنده‌ی تایوانی نیمه‌هادی‌ها (TSMC) موجب افزایش اطمینان در زنجیره‌ی تامین اپل خواهد شد.

یکی دیگر از فاکتورهای دخیل در این تصمیم‌گیری اپل، نبود اطمینان در خصوص این مساله است که کسب و کار تولید چیپ‌های پردازشی سامسونگ توان تامین تعداد کافی چیپ با طراحی 14 نانومتر یا کمتر را در این بازه زمانی خواهد داشت یا خیر. دلیل این مساله، فروش بیش از حد انتظار گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج بوده که بخش مهمی از زنجیره تامین پردازشگرهای سامسونگ را همچنان مشغول نگه داشته است. این موضوع می‌تواند ظرفیت سفارش چیپ‌های 14 نانومتری را از دسترس اپل دور کند.

در نهایت این تحلیلگر مدعی است که طراحی 14 نانومتری FinFET Turbo که توسط TSMC معرفی شده، در زمینه‌ی نرخ بازده و عملکرد کلی فراتر از انتظار اپل ظاهر شده است. یکی دیگر از تحلیلگران صنعتی نیز مسائل مشابهی را طی گزارشی که ماه پیش منتشر شد مطرح کرده بود. وی اذعان کرده بود که قیمت وسوسه کننده و نرخ بازده بالا بخش مهمی از زنجیره تامین تراشه‌های بعدی اپل را برای TSMC محفوظ نگاه خواهد داشت. 

انتظار می‌رود آیفون سال 2015 اپل از نسل جدید پردازنده‌های این شرکت بهره ببرد که بر اساس طراحی و لیتوگرافی کوچک‌تری ساخته خواهد شد. گزارش‌ها حکایت از این دارند که همچنان سامسونگ بخش اصلی تراشه‌های A9 مورد نیاز اپل برای آیفون بعدی را تولید خواهد کرد. سامسونگ جایگاه مستحکمی در کسب و کار تامین پردازشگرهای موبایل اپل دارد و تا سال گذشته تمامی واحدهای مورد نیاز این شرکت را به تنهایی تولید می‌کرد. پس از آن بود که برای تولید آیفون 6 و آیفون 6 پلاس شرکت TSMC نیز وارد میدان شد و با فرآیند 20 نانومتری، بخشی از پردازشگرهای A8 را تامین کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات