گزارش مالی اینتل در سه ماهه اول ۲۰۱۵: فروش کمتر پی‌سی‌ها و درآمد بیشتر دیتاسنترها

چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
مطالعه 5 دقیقه
اینتل امروز گزاری مالی سه ماهه اول ۲۰۱۵ را منتشر کرد. این کمپانی در گزارش خود اعلام کرد که در این سه ماهه ۱۲.۸ میلیارد دلار درآمد داشته که نسبت به سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۴، سیزده درصد کاهش داشته و در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است.
تبلیغات

کمپانی اینتل امروز گزارش مالی سه‌ماهه اول سال جاری میلادی را منتشر کرده است. در این گزارش شاهد آن هستیم که درآمد این کمپانی ۱۲.۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته نه کاهشی داشته و نه افزایشی. سود ناخالص اینتل در این بازه زمانی سه‌ماهه ۶۰.۵ درصد بوده که نسبت به سه‌ماهه اول ۲۰۱۴، حدودا ۰.۹ درصد رشد و نسبت به سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی ۴.۹ درصد افت داشته است. سود عملیاتی اینتل در سه ماهه اخیر، ۲.۶ میلیارد  دلار و سود خالص آن ۲ ملیارد دلار بوده است. این معیار نیز نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۳ درصد رشد داشته و نسبت به سه ماهه قبلی، ۴۶ درصد کاهش داشته است. نسبت درآمد به ازای هر سهم نیز ۰.۴۱ دلار بوده که نسبت به پارسال ۸ درصد افزایش و نسبت به سه ماهه انتهایی ۲۰۱۴، تقریبا ۴۵ درصد سقوط را تجربه کرده است.

intel-15q1-1

نوامبر پارسال، اینتل اعلام کرد که بخش موبایل را با بخش پی‌سی ترکیب خواهد کرد. بخش موبایل مدت‌ها بود که به عنوان منشا زیان‌های مالی قلمداد می‌شد؛ به خصوص برنامه‌های اینتل برای سرعت بخشیدن به فروش پردازنده‌های اتم برای تبلت‌ها و نفوذ بیشتر در بازار ابزارهای هوشمند یکی از عمده‌ترین عوامل این ضررهای مالی محسوب می‌شد. این تلاش‌های اینتل نشان دهنده آن است که صنعت موبایل برای آنها به اندازه صنعت پی‌سی ضروری و مهم است و این کمپانی برنامه‌ریزی بلندمدتی برای آن دارد. در گزارش اخیر اینتل دیگر گزارش مالی بخش موبایل را به شکل جدا از بخش پی‌سی منتشر نکرده و به ارائه یک گزارش کلی روی آورده است.

intel-15q1-2

بخش دیتاسنترهای اینتل عملکردی کاملا متفاوت داشته است.  این بخش درآمد ۳.۷ میلیارد دلاری داشته که نشان دهنده رشد سال به سال ۱۹ درصد است. میزان فروش تجهیزات ۱۵ درصد افزایش و میانگین قیمت فروش هر یک از پلتفرم‌ها ۵ درصد افزایش داشته است. نسبت به سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۴، درآمد این بخش ۱۰ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان فروش و میانگین قیمت فروش نیز به ترتیب ۷ و ۳ درصد با کاهش روبرو شده‌اند.

گروه تازه تاسیس دیگر اینتل، یعنی «اینترنت اشیا» فعلا تجارت کوچکی دارد، اما با درآمد ۵۳۳ میلیون دلار، رشدی ۱۱ درصدی را تجربه می‌کند. البته این میزان درآمد نسبت به سه‌ماهه چهارم پارسال، افتی ۱۰ درصدی قلمداد می‌شود. 

بخش نرم‌افزار و سرویس‌ها نیز کسب و کاری در همان اندازه‌های اینترنت اشیا است و با درآمد ۵۳۴ میلیون دلار ۳ درصد نسبت به سال گذشته افت داشته است.

بخش «سایر» در این گزارش مالی که شامل صنعت حافظه‌های فلش NAND ساخت اینتل، سیستم روی چیپ‌ها برای ابزارهای پوشیدنی و کامپیوترهای نوین و البته هزینه‌های تجاری می‌شود، ۶۵۱ میلیون دلار درآمد داشته که نسبت به پارسال ۱۳ درصد رشد داشته و در مقایسه با سه‌ماهه پایانی سال قبل بدون تغییر بوده است. 

intel-15q1-3

اینتل در سه‌ماهه نخست امسال ۲۶ میلیون سهم خود را خریداری کرد که به معنای آن است که از یک سال پیش تا کنون ۲۰۳ میلیون سهم توسط خود کمپانی خریداری شده است.

در سه‌ماهه دوم شاهد ارائه تراشه‌های اتم جدید به بازار خواهیم بود؛ تراشه‌هایی ۱۴ نانومتری که در ابزارهایی چون سرفیس 3 مایکروسافت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همچنین اخبار مربوط به اسکای‌لیک (نسل بعدی معماری پردازنده‌های Core اینتل) داغ‌تر خواهد شد و شاید تا میانه سال جزئیات دقیقی از این پردازنده‌ها توسط اینتل منتشر شود.

اینتل پیش‌بینی می‌کند در سه‌ماهه دوم، با خطای ۵۰۰ میلیون دلار، حدودا ۱۳.۲ میلیارد دلار درآمد داشته باشد، ۶۲ درصد آن سود ناخالص است. همچنین آنها معتقدند در پایان سال، درآمد کلی کمپانی نسبت به سال پیش بدون تغییر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات