8 تصویر منتخب ناسا در سال 2014 از دید بینندگان

یک‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
رصد خانه‌ی زمینی ناسا هر سال در ماه می از میان مجموعه‌ی تصاویر ثبت شده از زمین توسط ماهواره‌ها، چند تصویر را که از دید بازدیدکنندگان رای بالایی داشته باشد، به‌عنوان تصاویر برتر سال انتخاب می‌کند. در ادامه به بررسی هشت تصویر برگزیده‌ی سال خواهیم پرداخت.
تبلیغات

رصدخانه‌ی زمینی ناسا درگاه انتشارات آنلاین است که از منابع مهم تصاویر ماهواره‌ای و سایر اطلاعات علمی در زمینه‌ی آب و هوا و محیط زیست جهت استفاده‌ی عموم تشکیل شده است. این نهاد در ماه می هر سال اقدام به انتشار تصاویر منتخبی می‌کند که رای بالایی را در مقایسه با سایر تصاویر از نگاه بازدیدکنندگان کسب کرده‌اند. در ادامه نیز هشت تصویر منتخب از سال ۲۰۱۴ را می‌بینید.

گسل در سین‌کیانگ چین

faulting oli 2013211 detail

در جلو کوه‌های تیان‌شان در استان سین‌جیانگ، می‌توان به روشنی تلاقی لایه‌های زمین را دید که گسل پی‌کیانگ را تشکیل داده‌اند.

تاریکی شب در کره‌ی شمالی

north-korea-night-lights

کره‌ی شمالی در صدر ناشناخته شده‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. این کشور تقریبا ارتباط چندانی با سایر کشورها ندارد و از نظر اقتصادی نیز در فقر به سر می‌برد، چنانچه می‌توان تاریکی مطلق این کشور را در مقایسه با همسایه‌ی جنوبی پیشرفته‌اش به روشنی دید.

رعد و برق در خاورمیانه

Lightning kuwait

رعد و برق بر فراز کشور کویت که یکی از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه است، آرامش شیخ‌ نشین حاشیه‌‌ی خلیج فارس را در یک شب پاییزی به هم زده است.

خشک شدن دریاچه‌ی آرال

aral-sea-2014

دریاچه‌ی ارومیه تنها قربانی اجرای برنامه‌های آبخیزداری و سد سازی نیست و دریاچه‌ی آرال در مرز قزاقستان و ازبکستان نیز به دلیل احداث بیش از حد سد در مسیر رودخانه‌های منتهی به این دریاچه، تقریبا خشک شده است.

 جاری شدن گدازه‌های آتشفشانی در هولوفرین ایسلند

holuhraun oli 2014249

باروئاربونگا دومین نقطه‌ی مرتفع در ایسلند است که در واقع یک کوه آتشفشانی فعال است. در تصویر فوق شاهد سرازیر شدن گدازه‌های آتشفشانی از این کوه هستیم.

مرزهای آمازون

corridors mod 2005-06

جنگل‌های آمازون هر ساله بخش عظیمی از پوشش گیاهی سبز خود را از دست می‌دهند. همانطور که در تصویر فوق می‌بینید، ناحیه‌های کمرنگ نشان‌دهنده‌ی مناطق حفاظت شده است، در حالی که نقاط پررنگ نشان‌دهنده‌ی مناطق کشف نشده و آزاد است.

گرم شدن نیم کره‌ی شمالی

biosphere tmo June

زمین از نظر آب و هوایی بسیار پویا است، بطوریکه در ۱۴ سال اخیر فصل تابستان در نیم کره‌ی شمالی رفته رفته طولانی‌تر شده است.

مرز قزاقستان و چین

kazakhstan oli 2013252

مرز بین قراقستان و چین نیازی به تیز کردن چشم ندارد، چراکه سیاست‌های دو دولت در استفاده از زمین‌های زراعی به روشنی گویای سرزمین دو کشور است.

نظر شما در این خصوص چیست؟ کدامیک از تصاویر زیباتر است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات