6 دلیل برای رد و تایید تبدیل شدن اپل‌ واچ به یک محصول انقلابی

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
امروز تیم‌کوک بالاخره جزئیات مربوط به ساعت‌هوشمند خود، اپل‌واچ را ارائه داده و این ساعت‌هوشمند رسما معرفی خواهد شد تا در نهایت پس از چند سال انتظار شاهد عرضه‌ی این ساعت‌هوشمند به بازار باشیم. اما آیا اپل‌واچ نیز همچون سایر محصولات اپل، یک گجت انقلابی خواهد شد یا خیر؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل‌واچ از منظرهای مختلفی یک محصول مهم برای اپل است. تیم‌کوک پس از تکیه‌زدن بر مسند مدیر عاملی در اپل، یک محصول جدید را در نبود استیوجابز روانه‌ی بازار خواهد کرد. تاکنون شایعات مختلفی در مورد ساعت‌هوشمند اپل مطرح شده، حال باید دید که آیا این ساعت‌هوشمند قادر است در بازاری که اغلب تولیدکنندگان محصولاتی را در شکل‌های مختلف ارائه کرده‌اند، به موفقیت دست یافته و قاعده‌ی بازی را عوض کند؟

سه دلیل برای اینکه اپل‌واچ یک محصول انقلابی خواهد بود

۱. اپل‌واچ در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار قابلیت‌های بیشتری دارد. از جمله‌ی ویژگی‌های اپل‌واچ می‌توان به قابلیت دانلود ایمیل‌ها، مدیریت تماس‌های دریافتی و پیام‌های متنی، نمایش آخرین عناوین خبری به کاربر، سنسور ضربان قلب با قابلیت انتقال پالس ضربان به سایر اپل‌واچ‌ها به‌همراه اطلاع‌رسانی اعلانیه‌ها از طریق ضربه‌ی پالسی روی مچ دست کاربر اشاره کرد. سیری و اپل‌پی نیز بصورت پیش‌فرض روی این سیستم‌عامل قرار خواهند گرفت تا کاربران بتوانند براحتی از این سیستم‌‌ها برای پرداخت و همچنین استفاده از سیستم از طریق دستورات صوتی بهره‌ بگیرند.

۲. یکی از دلایل موفقیت محصولات اپل، ارزش برند این کمپانی در میان طرفداران و دوستداران محصولات کوپرتینویی‌ها است. اپلی‌ها با ایمان به بی‌نقص بودن محصولات این کمپانی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن گجت‌های این کمپانی را خریداری می‌کنند. ضمنا باید به شبکه‌ی فروشگاهی قوی اپل نیز اشاره کرد که مجموعه‌ای متشکل از ۴۰۰ فروشگاه در سراسر جهان را شامل می‌شود. اپل برای محصولات خود همیشه کمپین‌های تاثیرگذار و گران قیمت تبلیغاتی نیز راه‌اندازی می‌کند.

۳. اپل پیش از این نیز سابقه‌ی عرضه‌ی انواع محصولات انقلابی را به بازار در کارنامه دارد. برای مثال می‌توان به پخش‌کننده‌های موسیقی این کمپانی اشاره کرد. آیپاد در زمان عرضه موفق شد به‌همراه آیتونز صنعت موسیقی دیجیتال را متحول کند. همچنین باید به گوشی‌هوشمند این کمپانی، آیفون در کنار تبلت‌های سری آیپد نیز اشاره کرد که در زمان خود به‌عنوان محصولات انقلابی روانه‌ی بازار شدند. شاید پیش از اپل نیز کمپانی‌های دیگری محصولاتی را در فرم‌فکتورهای مورد نظر روانه‌ی بازار می‌کردند، اما اپل موفق شد با سوار شدن بر موج ایجاد شده، حداکثر استفاده را از موقعیت پیش آمده ببرد.

سه‌ دلیل برای اینکه اپل‌واچ به موفقیت نخواهد رسید

۱. اپل‌واچ نیز همچون سایر ساعت‌های‌هوشمند موجود در بازار تنها در ارتباط با گوشی‌های‌هوشمند کار می‌کند، از این رو نمی‌توان از تمام قابلیت‌های اپل‌واچ به تنهایی استفاده کرد. جی.‌پی. گاندر از موسسه‌ی تحقیقاتی فارستر در این خصوص می‌گوید:

مساله‌ای که روشن است، هنور دلیل مشخصی برای اینکه کاربران به سراغ خرید ساعت‌های‌هوشمند بروند، وجود ندارد.

براساس نتایج آخرین تحقیقات انجام شده، کاربران هنوز دلیل مشخصی را برای خرید ساعت‌های‌ هوشمند ندارند، چراکه می‌توانند با پرداخت هزینه‌ی کمتر یک دستبند هوشمند سلامتی خریداری کرده و تمام قابلیت‌های ساعت‌های‌هوشمند را در یک گوشی‌هوشمند و دستبند سلامتی در اختیار داشته باشند.

۲. کاربران در مواجهه با ساعت‌های‌هوشمند و مفهوم گجت‌های جدید پوشیدنی چندان هیجان‌زده نیستند. سامسونگ، سونی و ال‌جی تا حال چند نسخه از ساعت‌های‌هوشمند خود را معرفی و روانه‌ی بازار کرده‌اند که همگی قابلیت‌های نظیر نمایش ایمیل‌های دریافتی، سنسور ضربان سنج و قابلیت مدیریت تماس‌ها و پیام‌های متنی را دارند، اما هیچ‌یک از این کمپانی نتوانستند موفقیت چشم‌گیری را از آن خود کنند. براساس اطلاعات منتشر شده در سال گذشته‌ی میلادی تنها ۵ میلیون دستگاه ساعت‌هوشمند به فروش رفته که در مقایسه با فروش ۷۴.۶ میلیون دستگاه آیفون تنها در سه ماه رقم چندان زیادی نیست.

۳. قیمت اپل‌واچ بالا است. اغلب ساعت‌های‌هوشمند موجود در بازار، قیمتی حدود ۲۰۰ پوند دارند، اما انتظار می‌‌رود ارزان‌ترین نسخه‌ی ساعت‌هوشمند اپل قیمتی برابر ۳۰۰ پوند داشته باشد. کاربران در حال حاضر می‌توانند با پرداخت چنین مبالغی ساعت‌های کلاسیکی را خریداری کنند که سالیان سال کار کرده و همچون گجت‌های الکترونیک کهنه نمی‌شوند، در حالی که ساعت‌هوشمند اپل با ارائه‌ی نسخه‌ی بعدی که همراه با بهبود‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خواهد بود، کهنه شده و چندان دلپسند نخواهد بود.

البته شماری از تحلیل‌گران به این موضوع اشاره کرده‌اند که آیفون نیز در ابتدای عرضه به بازار یک موفقیت بزرگ نبود، بلکه گذشت زمان ارزش‌ این محصول را بین کاربران نمایان کرد و رفته‌رفته آیفون تبدیل به یکی از نمادهای گوشی‌های‌هوشمند شد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا اپل‌واچ یک محصول انقلابی خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات