۱۸ اسفند: تولد والتر کوهن فیزیکدان سرشناس آمریکایی

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
۹۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۹ مارچ سال ۱۹۲۳ والتر کوهن - فیزیکدان نظری سرشناس آمریکایی متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر دستاوردهای مهم و زیرساختی در نظریه تابعی چگالی است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل شیمی ۱۹۹۸ به همراه جان پوپل به ایشان تعلق گرفته است.
تبلیغات

والتر کوهن در شهر وین در اتریش بدنیا آمد زمانی که اتریش به خاک آلمان نازی ضمیمه شد والتر کوهن حدود ۱۶ سال داشت و به انگلستان فرستاده شد بخاطر اینکه پیش زمینه آلمانی داشت از انگلستان به کانادا فرستاده شد. والتر کوهن بعد از ورود به کانادا تحصیلات خود را ادامه داد و وارد دانشگاه تورنتو شد و از این دانشگاه کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد و سپس برای دوره دکترا به دانشگاه هاروارد رفت و فارق‌التحصیل شد. بعد از کسب دکترا از دانشگاه هاروارد، وارد دانشگاه کارنگی ملون شد و از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ در این دانشگاه مشغول به کار و تحقیق بود. در همین دوران والتر کوهن کارهای تحقیقاتی مشترکی را نیز با آزمایشگاه مشهور بل در خصوص ابررسانه‌ها انجام داد.

در سال ۱۹۶۰ دکتر کوهن دانشگاه کارنگی را ترک کرد و ریاست دپارتمان فیزیک دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو را برعهده گرفت تا سال ۱۹۷۹ در این مقام باقی ماند. وی سپس ریاست یک موسسه تحقیقاتی در زمینه فیزیک نظری را برعهده گرفت.

دکتر کوهن در سال ۱۹۸۴ مجددا به دانشگاه کالیفرنیا بازگشت و هم اکنون نیز با ۹۲ سال سن کماکان به تدریس و تحقیق ادامه می‌دهد. مهمترین دستاورد علمی دکتر والتر کوهن مربوط به یافته‌های کلیدی ایشان در نظریه تابعی چگالی با ارائه قضیه هوهنبرگ-کوهن است که به همین خاطر نیز جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۹۸ به ایشان تعلق گرفت. نظریه تابعی چگالی نظریه‌ای در ساختار مکانیک کوانتومی برای بررسی ساختار الکترونی مواد در سیستم‌های بس ذره‌ای است. این نظریه ریشه در مدل توماس-فرمی دارد، و بر پایه دو قضیهٔ هوهنبرگ-کوهن بنا شده است. نظریه تابعی چگالی از محبوب ترین و فراگیرترین روشها در فیزیک حالت جامد و مکانیک کوانتومی و شیمی کوانتومی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات