نسخه پیش نمایش دوم مرورگر «ویوالدی» در راه است

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
«جان فون تچنر» بنیانگذار مرورگر اپرا در ماه ژانویه نخسین نسخه از مرورگر جدید خود با نام Vivaldi را عرضه کرد. این مرورگر که بر مبنای گوگل کروم کار می‌کند، رقیب جدی برای فایرفاکس و دیگر مرورگرها به شمار می‌رود. تچنر خبر از ارائه‌ی دومین نسخه‌ی پیش نمایش از این مرورگر را می‌دهد.
تبلیغات

مشکل اصلی اغلب کاربران اینترنت، فراوانی تب‌ها و نداشتن زیبایی ظاهری در نمایش آنها است.کمپانی اپرا که آن را با مرورگر معروفش برای کامپیوتر و تلفن همراه، می‌شناسیم، مرورگر جدیدی را طراحی کرده که مشکل کاربران اینترنت را در زمینه‌ی تعدد تب‌ها حل می‌کند. این مرورگر زیبا که Vivaldi نام دارد مخصوص کاربران پر مصرف اینترنت است و بسیار قدرتمند و زیبا طراحی شده است. شاید یکی از مشکلاتی که مرورگرهایی نظیر فایرفاکس و گوگل کروم دارند، کند شدن سیستم در زمان استفاده از تب‌های زیاد است که مرورگر جدید Vivaldi این مشکل را با برنامه نویسی نوین خود برطرف ساخته است. در این مرورگر از سیستمی به نام Tab Stacks استفاده شده است. این سیستم به کاربر این امکان را می‌دهد که هنگامی که تعداد تب‌های آن‌ها بالا می‌رود، به جای اینکه به صورت قطاری و پشت سر هم در بالای مرورگر قرار بگیرند، به صورت مربع‌هایی قابل تنظیم نمایش داده می‌شوند که باعث سهولت در استفاده کاربران می‌شود.

به نظر می‌رسد تچنر علاقه زیادی به موسیقی کلاسیک و به خصوص اپرا دارد؛ مرورگری با نام «اپرا» و حالا مرورگری مدرن با نام «ویوالدی» به افتخار موسیقیدان بزرگ قرن  و سازنده اثر «چهارفصل».

جان تچنر، برنامه نویس ارشد این پروژه می‌گوید:

درست است که در مرورگرهای سافاری،گوگل کروم یا اپرا هم سعی بر استفاده از این نوع برنامه نویسی شده است، اما ما آن را به طور کاملا جامع و تحت یک کار گروهی به انجام رسانده‌ایم و بعد از ۳ سال کار بر روی آن، در قالب یک مرورگر به نام Vivaldi عرضه کردیم.
00V1
00V2

در این مرورگر می‌توان تب را بر روی یکدیگر انداخت و گروه‌های مختلف ایجاد کرد و نوار بالای صفحه به اندازه کافی فضا را در اختیار وب گردهایی که معمولا بیش از ۲۰ تب همزمان را باز می‌کنند، قرار می‌دهد. همچنین می‌توان تب‌ها را به هر سمت و گوشه‌ای از صفحه نمایش که دوست دارید جا به جا کرده و بچسبانید. در نسخه‌ی پیش نمایش جدید، مرورگر طوری طراحی شده که تمامی اجزای یک صفحه وب را بررسی کرده و به طور خودکار تشخیص می‌دهد که آیا صفحه دومی وجود دارد یا نه؛ به همین دلیل دیگر نیازی به پیمایش زیاد در این مرورگر نیست. قابلیت نوشتن و نکته‌گذاری بر روی صفحات وب که به تازگی در این نسخه آزمایشی عرضه شده است که یک امکان فوق‌العاده‌ای را برای دانشجویان و محققان فراهم می‌کند. همه‌ی این امکانات در کنار میانبرهای صفحه کلید برای کاربران حرفه‌ای از Vivaldi یک مرورگر برای همه کاربران از مبتدی تا حرفه‌ای ساخته است. این مرورگر از وضعیت حداقلی مرورگرهای فعلی اجتناب کرده است و قابلیت‌های اپرا را بار دیگر زنده کرده است. صفحه Speed Dial بسیار قوی به همراه ادغام حساب کاربری ایمیل کاربر یکی از ویژگی‌های اصلی این مرورگر بازمانده از ایده‌های سابق اپرا است. هرچند این مرورگر هنوز چندان بر سر زبان‌ها نیفتاده، اما به نظر می‌رسد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

ویوالدی هم اکنون به صورت آزمایشی برای سه پلتفرم مک٬ ویندوز و لینوکس قابل دریافت است و نسخه موبایل نیز در راه است. اگرچه Vivaldi نهایی نشده اما مرورگر کاملی به نظر می‌رسد و ارزش امتحان را دارد. پیش بینی می‌شود در آینده به یکی از رقبای اصلی مرورگرها تبدیل شود. این برنامه با این که هنوز در مرحله آزمایشی است٬ حدود ۱.۴ درصد دستکاپ‌ها را در دست دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات