۱۷ اسفند: تولد ایگناسی لوکاسیویچ داروساز، دانشمند و مخترع سرشناس لهستانی

یک‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
۱۹۳ سال پیش در چنین روزی ایگناسی لوکاسویچ دانشمند سرشناس لهستانی دیده به جهان گشود. شهرت وی بخاطر ساخت اولین پالایشگاه نفت، ابداع روش تهیه نفت سفید یا نفت چراغ و ساخت چراغ نفتی است.
تبلیغات

۸ مارچ سال ۱۸۲۲ ایگناسی لوکاسیویچ در امپراطوری اتریش و در خانواده‌ای که شرایط مالی مناسبی نداشت متولد شد. وی سال ۱۸۳۶ بخاطر مشکلات مالی و در حالی که تنها ۱۴ سال سن داشت خانواده را ترک کرد و برای کمک به خانواده به عنوان دستیار داروساز مشغول به کار شد.

ایگناسی بخاطر استعداد بالایی که داشت خیلی زود بصورت تجربی با جنبه‌های مختلف علم داروسازی آشنا شد و تقریبا قادر به انجام اکثر کارها در زمینه داروسازی شد. این در حالی بود که ایگناسی هیچ تحصیلات رسمی در زمینه‌ی داروسازی نداشت. بعد از مدتی ایگناسی لوکاسیویچ وارد دانشگاه شد تا در رشته داروسازی به تحصیل بپردازد. باوجود هوش بالا اما بخاطر مشغله کاری تحصیل وی کمی طولانی شد اما سرانجام سال ۱۸۵۲ از دپارتمان داروسازی دانشگاه وین فارغ التحصیل شد.

در همین دوران به نفت خام علاقه‌مند شد و تلاش کرد تا بتواند از آن به عنوان جایگزین روغن نهنگ استفاده کند. بعد از تلاش فراوان سرانجام ایگناسی لوکاسیویچ توانست نفت سفید یا نفت چراغ را از نفت خام بدست بیاورد و این کشف یک انقلاب بوجود آورد و شاید به نوعی زیربنای فناوری در اواخر قرن ۱۹ میلادی و قرن ۲۰ میلادی با همین کشف شکل گرفت. نفت چراغ یا نفت سفید، که در زبان گفتاری نفت نامیده می‌شود، یکی از ترکیبات نفتی و مواد سوختی است.

نفت سفید در گذشته کاربرد گسترده‌ای به عنوان سوخت وسایل گرمایشی و پخت و پز داشت که امروزه در بسیاری از نقاط با گاز شهری و گاز مایع جایگزین شده ‌است. ایگناسی لوکاسیویچ براساس کشف خود در سال ۱۸۵۶ اولین پالایشگاه نفت را در نزدیکی شهر یسلو راه اندازی کرد تا به تولید گسترده نفت سفید بپردازد. لوکاسیویچ همچنین چراغ نفتی را اختراع کرد که از نفت سفید به عنوان سوخت در آن استفاده می‌شود و به همین خاطر نیز به نفت سفید، نفت چراغ نیز گفته می‌شود. چراغ نفتی قبل از فراگیر شدن نیروی برق برای تامین روشنایی تقریبا در سراسر دنیا بصورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ایگناسی لوکاسیویچ سرانجام در تاریخ ۷ ژانویه سال ۱۸۸۲ در سن ۶۰ سالگی دیده از جهان فروبست. وی یکی از پیشگامان و بزرگترین شخصیت‌ها در صنعت نفت جهان است و نقش مهمی در شکل گیری گسترش صنعت نفت داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات