مصاحبه اختصاصی زومیت با مدیر صوتی و تصویری سامسونگ در خاورمیانه و افریقا

سامسونگ در CES 2015 و کمی بعد در Samsung Forum 2015 از نسل جدید تلویزیون‌های خود با فناوری SUHD رونمایی کرد. در حاشیه‌ی فروم ۲۰۱۵ که در کشور ترکیه برگزار شد، فرصت آن را پیدا کردیم تا مصاحبه‌ای اختصاصی با مصطفی اوزالدین سادیک، مدیر منطقه‌ای بخش تلویزیون و صوتی تصویری سامسونگ ترتیب دهیم تا درباره‌‌‌ی محصولات جدید این شرکت گفتگویی داشته باشیم. در ادامه با متن کامل این مصاحبه همراه زومیت باشید.

 مصطفی اوزالدین سادیک، مدیر منطقه‌ای بخش تلویزیون و صوتی تصویری سامسونگ در خاورمیانه و شمال افریقا است. سادیک مسئول حفظ رهبری سامسونگ در بازار محصولات صوتی و تصویری در منطقه‌ است. وی در سامسونگ فروم ۲۰۱۵ شخصا نسبت به معرفی نسل جدید تلویزیون‌های این کمپانی شامل اولترا‌ اچ‌دی‌ها، تلویزیون‌های منحنی شکل و SUHDها اقدام کرد. سادیک سابقه‌ی ۱۲ سال فعالیت در  زمینه‌ی فروش و توسعه‌ی تجارت در منطقه را دارد و مفتخر به دریافت جایزه‌ی بهترین کارمند در منطقه‌ی MENA (خاورمیانه و شمال افریقا) در سال ۲۰۱۳ است. مصطفی اوزالدین سادیک پیش از سامسونگ به عنوان مدیر فروش و بازاریابی در شرکت شارپ فعال بوده و در حال حاضر جزو مدیران مطرح سامسونگ در منطقه‌ به شمار می‌رود. او همچنین سابقه‌ی مدیریت در کمپانی‌های همچون کانن را نیز در کارنامه‌‌ی خود دارد.

uzaldin 04


سامسونگ به تازگی تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی را رونمایی کرده بود و حالا پس از گذشت یک سال، نسل جدید تلویزیون‌‌های خود را با فناوری SUHD معرفی کرد. فکر نمی‌کنید حالا که هنوز UHDها همگانی نشده‌اند زود است که فناوری جدید معرفی شود؟

سامسونگ همیشه معروف به این ویژگی است که هر ساله فناوری‌ها و اختراعات جدیدی عرضه می‌کند. سال گذشته ما تلویزیون‌های UHD را معرفی کردیم. در سال 2015 به توسعه فناوری‌هایمان ادامه دادیم و جایگاه آن را در سطح جهانی ارتقاء دادیم به این دلیل که متوجه این واقعیت بودیم که مردم از ما خواهان کیفیت تصویر بهتری بودند. علاوه بر کیفیت تصویر بهتر، مصرف کنندگان خواهان صفحه نمایش‌های اندازه بزرگ و لذت بردن از تجربه تماشایی متفاوت بودند. به منظور اینکه بتوانیم رضایت مشتریان را در مورد صفحه نمایش‌های بزرگ همراه با کیفیت تصویر عالی و شفاف برآورده کنیم، لازم بود وضوح و شفافیت بیشتری فراهم کنیم. SUHDها، تلویزیون‌های متفاوتی هستند که تجربه‌ای کاملا نو و عالی در تماشا فراهم می‌کنند و فراتر از صفحه نمایش‌های قبلی عمل می‌کنند. تلویزیون SUHD دارای مزیت‌های تلویزیون LED ،PDP ،OLD هستند و علاوه بر این، نقاط ضعف آنها را برطرف کرده و کنتراستی خیره کننده، روشنایی عالی، رنگ چشم نواز و جزئیات UHD فوق العاده‌ای ارائه ‌می‌کنند. همانطور که در گذشته در مورد تلویزیون منحنی انجام دادیم، تلویزیون SUHD تبدیل به طبقه کاملا جدیدی از تلویزیون‌ها خواهد شد.

حرف S در ابتدای SUHDها به چه معنی است؟

حرف S مخفف (Superb) در کلمه SUHD به مفهوم آن است که طیف این محصول به جایگاه واقعی خود در عملکرد فناوری رسیده است. ما شناسه و هویت S را بعنوان برگ برنده‌ای برای محصولات پرچمدارمان حفظ کرده‌ایم که همانند ویژگی‌های تلویزیون 2015 SUHD فوق‌العاده ما، مسیر رقابت را تغییر می دهند.

به نظر می‌رسد امسال شاهد بزرگ‌تر شدن سایز تلویزیون‌ها هستیم درست است؟

سایز تلویزیون‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای بزرگ‌تر شده است. سال‌های پیش ما روی مدل‌های ۳۲ تا ۴۶ اینچ تمرکز کرده‌ بودیم اما امسال سایز ۵۵ اینچ به یک استاندارد تبدیل شده است. مردم هم بیشتر نسبت به خرید تلویزیون‌های ۵۵ اینچ یا بزرگ‌تر اقدام می‌کنند. ما حتی تولید انبوه تلویزیون ۱۰۵ اینچ را نیز آغاز کرده‌ایم. پس وقتی بخواهیم کیفیت تصویر بالاتری را ارائه کنیم نیاز به تکنولوژی بهتری داریم. SUHD همان تکنولوژی است که سامسونگ موفق به استفاده از آن شده که در آن از فناوری اختصاصی خود یعنی نانو کریستال‌های نیمه هادی بهره برده است. سامسونگ موتور پردازش تصویر را نیز بهبود داده تا در نهایت، کیفیت تصویرِ به مراتب بهتری را ارائه کند.

دقیقا در SUHDها چه چیز تغییر کرده است؟

این ویژگی‌ها کنتراست را به نحوی غیر قابل رقابت افزایش می‌دهد و تصاویری در برابر تماشاگران قرار می‌دهد که دو و نیم برابر روشن‌تر از تلویزیون‌های رایج در بازار هستند و تکنولوژی نانو کریستال طیف وسیعی از رنگ‌های دقیق و ظریف‌تر ارائه می‌کنند که وضوح رنگ آن 64 برابر بهتر از تلویزیون‌های رایج و دو برابر سطح نقاط تنظیم رنگ است.

uzaldin 02

چقدر کیفیت تصویر SUHDها نسبت به نسل قبلی UHDها تفاوت می‌کند؟

 SUHD تلاش می‌کند تا مشکلات تکنولوژی‌های دیگر مانند LED یا پلاسما یا حتی OLED را حل کند. SUHDها طول عمر بالاتر از OLEDها دارند و قیمت آن‌ها نیز ارزان‌تر است. به این ترتیب مردم می‌توانند تکنولوژی بهتر با کیفیت بالاتر و قیمت مقرون‌ به صرفه‌تر را تهیه کنند.

پس قیمت SUHDها ارزان‌تر از OLED است و شما باور دارید که کیفیت تصویر بهتری را نیز ارائه می‌کنند؟

قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد اما آنچه من به آن اشاره می‌کنم این است که SUHD مشکلات مربوط به تکنولوژی‌های دیگر از جمله OLEDها را رفع کرده است. در واقع SUHD بهترین مزایای تمام تکنولوژی‌ها را یکجا گرد هم آورده است و در قالب یک محصول در اختیار مشتری قرار داده است.

یکی از مشکلات تلویزیون‌های 4K، نبود محتوای سازگار با رزولوشن 4K است. در حال حاضر عناوین بسیار کمی در این رزولوشن وجود دارد. در این شرایط شما تلویزیون‌های ۱۰ بیت SUHD را معرفی کرده‌اید که تقریبا هیچ‌ محتوای ۱۰ بیتی در بازار برای آن وجود ندارد. برنامه‌ی شما برای ارائه‌ی محتوای ۱۰ بیت به مشتریان تلویزیون‌های SUHD چیست؟

 امروز در سامسونگ فروم ۲۰۱۵ از اتحاد UHD Alience صحبت کردیم. ما با دیگر تولیدکنندگان صنعت تلویزیون همکاری می‌کنیم و با یکدیگر کار می‌کنیم تا استانداردهای لازم را تعریف کنیم. در واقع آن چیزی که در این میان وجود ندارد، محتوا نیست، ما در حال حاضر استاندارد لازم را نداریم. ما به اتحاد UHD Alience در CES 2015 اعلام کردیم که لازم است اکوسیستمی برای محتوا و لوازم UHD فراهم کنیم. اتحادیه UHD یک ائتلاف جهانی استودیوهای پیشگام هالیوود، برندهای تلویزیون، توزیع کنندگان محتوا و شرکت‌های خدمات پس از تولید است که هدف آن ایجاد معیارهایی یکسان برای پلتفرم‌های UHD از لوازم تا محتوا و مطالب شامل ویژگی‌های نسل بعدی از قبیل وضوح 4K، طیف دینامیکی بالا،  طیف‌رنگ وسیع، نرخ قاب بالا و صوت نافذ و عمیق است. هدف از آن ارائه عالی‌ترین تجربه تماشای UHD برای مشتریان با ایجاد و رعایت استانداردهای کیفیت عالی است.

آیا کار این گروه شروع شده است؟

بله این گروه کار خود را شروع کرده است و کمپانی‌های عضو آن در حال تدوین استانداردهای لازم هستند. بسیاری از استودیوهای هالیودی نیز در این گروه عضو هستند تا استاندارد جامع و کاملی تعریف شود. به این ترتیب بسیاری از فیلم‌هایی که امسال و سال آینده روانه‌ی بازار خواهند شد با تلویزیون‌های SUHD سازگار خواهند بود به طور کلی این به معنی افزایش کیفیت تصویر در محتوا است.

سال پیش هم اقداماتی برای ارائه محتوای UHD انجام داده‌ بودید در این باره بگویید.

سال گذشته ما بسته‌ای حاوی محتوای اولترا اچ‌دی را در اختیار مشتریان خود قرار دادیم که حاوی فیلم‌های بازسازی‌شده در رزولوشن 4K بود که البته با تایید و همکاری خود سازندگان فیلم‌ها تهیه شده‌ بودند. با این حال مشتریان باید کمی صبر کنند تا استانداردهای لازم نهایی شوند و آن‌وقت شاهد محتوای به مراتب بیشتری خواهیم بود. سامسونگ ارتباط بسیار نزدیکی با تولیدکنندگان محتوا شکل داده است تا هر چه سریع‌تر محتوای 4K بیشتری آماده شود. اما این موضوع نیاز به زمان دارد. موضوع مهمی که در این میان وجود دارد این است که کدام کمپانی برای این موضوع آماده است؟ سامسونگ کاملا آماده است.

تا زمان ارائه‌ی محتوای 4K برنامه‌ی سامسونگ برای مشتریان این تلویزیون‌ها چیست؟

در تلویزیون‌های سامسونگ موتور بهبود و ارتقاء‌کیفیت تصویر وجود دارد. این موتور پردازش تصویر هر تصویری که از هر کدام از ورودی‌ها به تلویزیون ارسال شود را بهبود می‌دهد تا بهترین خروجی ممکن در اختیار کاربر قرار گیرد. به این ترتیب کاربر می‌تواند حتی محتوای فعلی را نیز با کیفیت بسیار بهتری تجربه کند. کاربران با دیدن تصویر خروجی راضی می‌شوند و می‌گویند این همان تصویری است که دنبالش بودم.

پس می‌توانیم انتظار محتوای متنوع و سازگار با تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی را داشته باشیم؟

البته، وقتی چنین تنوعی را در رزولوشن اولترا اچ‌دی داریم باید به دنبال محتوای سازگار با آن‌ها نیز باشیم. ارتباط سامسونگ با تولیدکنندگان مطرح محتوا بسیار نزدیک است تا مشتری خود را راضی نگاه داریم.

بنابراین برنامه بزرگی برای مفاد و مطالب مناسب دارید؟

ما در نیمه‌اول ۲۰۱۵ به مدت ۹ سال پی در پی در حیطه تلویزیون پیشگام بوده‌ایم و مطالب و محتوایی سازگار و متناسب همراه با بهترین خط جدید UHD را ارائه کرده‌ایم و این نه تنها وظیفه ما بعنوان یک پیشگام است بلکه ناشی از علاقه و اشتیاق ما برای ارائه تجربیاتی جدید و تامین نیازهای مصرف کنندگان است.

سامسونگ سیستم‌عامل تلویزیون‌های خود را به تایزن تغییر داد، مزیت استفاده از تایزن چیست؟

رویکرد مشتری محور سامسونگ برای طراحی و توسعه محصول به مفهوم آن است که ما بدنبال آن هستیم تا گزینه‌هایی کاملا متناسب با نیازهای فردی به مصرف کننده ارائه دهیم.

بصورت مختصر، تایزن، سریع‌تر است و استفاده از آن نیز راحت‌تر است. مشتریان همیشه به دنبال سرعت بیشتر هستند. آن‌ها نمی‌خواهند تغییرات زیادی در تلویزیون انجام دهند. آن‌ها می‌خواهند به راحتی ابزارهای مختلف را به تلویزیون خود متصل کرده و به سادگی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. در تایزن همه چیز ساده شده است و سامسونگ نیز همواره به دنبال همین موضوع است. استفاده از تمام امکانات هوشمند تلویزیون در تایزن سریع‌تر و ساده‌تر شده است.

چه اتفاقی برای اپلیکیشن‌های قدیمی تحت پلتفرم قبلی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ می‌افتد؟

بسیاری از اپلیکیشن‌های قبلی با تایزن هم کار خواهند کرد. ما با تولیدکنندگان محتوای بیشتر در ارتباط هستیم و به دیگر تولیدکنندگان اپلیکیشن‌های قدیمی نیز کمک می‌کنیم تا اپلیکیشن‌های خود را با تایزن سازگار کنند.

آیا ابزار خاصی برای تبدیل ساده‌ی اپلیکیشن‌های قدیمی به تایزن وجود دارد؟

سال 2015 سال گذار خواهد بود و ما از پلتفرم قبلی خود به سمت تایزن حرکت خواهیم کرد و توانمندی‌های کلیه کاربری‌های قبلی را برای به حداقل رساندن هرگونه احتمال زحمت برای مصرف کنندگان حفظ خواهیم کرد. با حمایت مستمر از طراحان و توسعه دهندگان، کنفرانس‌های توسعه دهنده و عرضه و رونمایی از تلویزیون هوشمند SD ، ما پشتیبانی همه جانبه‌ای از رویکرد به تایزن خواهیم داشت. ما در حال ایجاد محیطی هستیم که شرایط برای تلویزیون‌های هوشمند آسان‌تر شود و این هدف از طریق تلاش‌هایی از قبیل تامین الگوهای SDK برای آزمایش کاربری‌های پیشرفته تحقق پیدا خواهد کرد. علاوه بر این ما فرایند کلی را از توسعه کاربردی و طراحی تا راه اندازی ارتقاء داده‌ایم که می‌توان در این زمینه به وب سایت فروم طراحان و توسعه‌دهندگان سامسونگ به آدرس www.samsungdforum.com مراجعه کرد که برای همگان قابل دسترس است.

uzaldin 01

تفاوت تایزن با سیستم‌عامل‌های دیگر چیست؟

تایزن برای سامسونگ یک متمایز کننده است. ما بر خلاف برندهای دیگر تلاش می‌کنیم تا یک راه‌حل جامع ارائه کنیم. ما پلتفرم خود را داریم و همه‌چیز آن متعلق به خود سامسونگ است، تلویزیون هم ساخت خود ما است و تمام تکنولوژی‌های آن را نیز در اختیار داریم. ما پلتفرم‌ شرکت‌های دیگر را استفاده نمی‌کنیم؛ به عنوان مثال از اندروید استفاده نمی‌کنیم.

چرا نباید از اندروید استفاده کنید، اندروید بزرگ است، هزاران توسعه دهنده و اپلیکیشن‌ برای آن وجود دارد.

ما برند بزرگی را مخصوصا در تلویزیون داریم و وقتی بخواهیم محصولی را وارد بازار کنیم آن را به خطر نمی‌اندازیم. به همین دلیل ما کل راه‌حل را تحت کنترل خود می‌گیریم و از سخت‌افزار تا نرم‌افزار را خودمان تولید می‌کنیم. ما نیازی نداریم که مثلا بخشی از تلویزیون را خودمان تولید کنیم و پلتفرم را از شرکت دیگری بگیریم. مردم هم از کمپانی اول دنیا انتظار راه‌حل جامع را دارند.

سامسونگ محصولات مبتنی بر تایزن بسیاری دارد ایا این موضوع کمک می‌کند تا توسعه‌دهندگان بیشتری نسبت به تولید نرم‌افزارهای تحت تلویزیون‌های تایزن اقدام کنند؟

 البته. یکی از مواردی که برای سامسونگ اهمیت دارد این است که اکوسیستم خود را شکل دهد. ما اکوسیستمی را خلق کرده‌ایم که کل محصولات‌مان بتوانند در آن قرار گیرند. ما در این پلتفرم از تلویزیون به عنوان مرکز کنترل این محیط استفاده می‌کنیم. از آنجایی که اتصال بین ابزارهای مختلف را به سادگی فراهم کرده‌ایم همه‌ی ابزارها به یکدیگر متصل می‌شوند و از طریق اپلیکیشن‌هایی که در نظر گرفته‌ایم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. پس به راحتی کاربران می‌توانند با فشار دادن یک دکمه‌، محتوای مورد نظر خود را از تلفن به تلویزیون متصل کنند. دو موردی که تایزن در اختیار کاربران قرار می‌دهد، سرعت و سهولت استفاده است.

چطور تایزن را با اندروید مقایسه می‌کنید؟

ما اینجا قصد نداریم مقایسه کنیم. اینجا مساله مقایسه ما با دیگران نیست. مصرف کننده حق دارد آنچه برایش مناسب است را انتخاب کند. در بازار سالم باید تنوع وجود داشته باشد ما محصولات و فناوری‌های خود را داریم و کمپانی‌های دیگر نیز همینطور؛ به این ترتیب برندها از یکدیگر متمایز می‌شوند. من نمی‌خواهم بگویم که ما بهتر از اندروید یا بهتر از برند دیگری هستیم یا مواردی از این دست را به زبان بیاورم. ما دنبال این هستیم که به عنوان برند شماره‌ی یک دنیای الکترونیک، آنچه در اختیار داریم را به مشتری ارائه کنیم. در نهایت تصمیم با مشتری است که کدام را انتخاب کند.

اسپیکرهای تخم‌مرغی شکل جدید سامسونگ چطور کار می‌کنند و چطور صدا را به صورت ۳۶۰ درجه پخش می‌کنند؟

بلندگوهای آمنی که در آزمایشگاه صوتی پیشرفته‌ی سامسونگ در کالیفرنیا طراحی شده  از طراحی ظریفی بهره می‌برند تا با طراحی داخلی هر خانه‌ای هماهنگ باشند. این بلندگوها صدایی قوی فراهم می‌کنند و برخلاف بلندگوهای رایج در بازار که صدا را در یک مسیر پژواک می‌دهند، کل فضا را با صدایی متوازن و موزون پر می‌کنند.
بلندگوهای استاندارد صدا را در مسیرهای مستقیم توسعه می‌دهند. با این حال بلندگوهای آمنی صدا را در کلیه جهات به حرکت در می‌آورند. به منظور ایجاد تجربه‌ای کاملا خاص، سامسونگ از فناوری رادیاتور حلقه‌ای اختصاصی خود استفاده کرده که صدا را در زاویه‌ی 360 درجه به حرکت در می‌آورد و موحب توازنی عالی بین صدای زیر و صدای بم می‌شود. بعنوان مثال، اگر بلندگو را در وسط قرار دهید یا آن را آویزان نگهدارید، صدایی یکسان با صدای بم بهتر ایجاد خواهد شد. در واقع موضوع اصلی، پخش صدا است.
علاوه بر این، بلندگوی تخمرغی دارای سیستم تنظیم ساده و نصب کلید و اجرا است. کاربران می توانند به سادگی بلندگو را با یک مسیر یاب متصل کرده و دستگاه را به آن وصل کنند.

کیفیت صدا در این اسپیکرها چطور است؟

- بله همانطور که گفتم سامسونگ بر روی ارتقاء صدا سرمایه گذاری زیادی کرده است. بنظر من کلیه مصرف‌کنندگان متوجه ارتقاء نسبت به سال‌های قبل شده‌اند. حالا ساندبارها (Sound Bar) تبدیل به یک الگو شده‌اند. علاوه بر این، ساندبارهای منحنی نیز عرضه شده است. هر ساله، سامسونگ یک سیستم صوتی جدید را به بازار عرضه می‌کند. ما به همان بلندگوهای سنتی که دیگران از آن استفاده می‌کنند اکتفا نمی‌کنیم بلکه می‌کوشیم وسیله‌ای پیدا کنیم که مصرف کنندگان از آن بهره‌مند شوند.

آیا برنامه‌ای برای ارتقاء تلویزیون‌های هوشمند قبلی خود به تایزن دارید؟

شما احتمالا در باره‌ی Evolution Kit ما می‌دانید. از طریق این کیت می‌توان برخی از تلویزیون‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند را به تایزن مجهز کرد. اما مدل‌های دیگر به تایزن بروز نخواهند شد. سال 2015 در واقع سال انتقال پلتفرم اصلی به تایزن خواهد بود و ما توانمندی‌های کلیه کاربری‌های قبلی را حفظ خواهیم کرد.

uzaldin 03

آیا قابلیت پلی‌استیشن ناو که امکان اجرای بازی‌های پلی‌استیشن در تلویزیون‌های سامسونگ را میسر می‌کند به خاورمیانه می‌آید؟

فعلا این قابلیت در منطقه‌ی ما ارائه نمی‌شود. این قابلیت فعلا برای امریکا و برخی از کشورهای اروپایی معرفی شده است و هنوز به خاورمیانه و شمال افریقا نیامده است.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید