۱۶ اسفند: سالگرد مرگ اتو دیلز شیمیدان سرشناس آلمانی

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۷ مارچ سال ۱۹۵۴ درست ۶۱ سال پیش در چنین روزی  اتو دیلز - شیمیدان بزرگ آلمانی فوت کرد. شهرت این شیمیدان بزرگ بخاطر کشف واکنش دیلز-آلدر برای ترکیب دی اولفین است که به همین خاطر نیز جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۵۰ به وی اهداء شد.
تبلیغات

اتو دیلز در تاریخ ۲۳ ژآنویه سال ۱۸۷۶ در شهر هامبورگ متولد شد و زمانی که تنها ۲ سال داشت به همراه خانواده خود به شهر برلین نقل مکان کرد و در این شهر تحصیلات خود را سپری کرد. وی بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان در سال ۱۸۹۵ وارد دانشگاه برلین شد. در دانشگاه برلین اتو دیلز زیر نظر دانشمند بزرگ امیل فیشر به تحصیل در رشته‌ی شیمی پرداخت و سال ۱۸۹۹ فارغ التحصیل شد.

اتو دیلز بعد از فارغ التحصیلی در رشته‌ی شیمی در دانشگاه برلین مشغول به کار شد. وی سال ۱۹۱۳ به مقام ریاست دپارتمان شیمی دانشگاه رسید و سال ۱۹۱۵ پیشنهاد دانشگاه کیل را پذیرفت و تا سال ۱۹۴۵ و زمان بازنشستگی در این دانشگاه باقی ماند. وی در این دوران با کرت آلدر آشنا شد و با هم در زمینه‌ی واکنش شیمیایی ماده دی اولفین به تحقیق پرداختند و در نتیجه تحقیقات خود توانستند واکنش دیلز-آلدر را کشف کنند. این واکنش یک واکنش شیمیایی در شیمی آلی است که در آن یک دی ان (دی اولفین) مزدوج با یک آلکن واکنش داده و ایجاد یک ترکیب حلقوی (سیکلوهگزن) می‌کند. این واکنش حتی زمانی که تعدادی از اتم‌های موجود در حلقه جدید کربن حضور نداشته باشند نیز انجام می‌شود. بعضی از واکنش‌های دیلز-آلدر برگشت پذیر هستند. این واکنش اهمیت فراوانی در صنعت داشت و بصورت گسترده‌ای در ساخت لاستیک و پلاستیک مورد استفاده قرار گرفته است و تحول بزرگی را شکل داده است.

اتو دیلز به خاطر کشف این واکنش و اهمیت کاربردی آن در سال ۱۹۵۰ مفتخر به دریافت جایزه نوبل شیمی شد. اتو دیلز دو فرزند خود را در خلال جنگ جهانی دوم در حین خدمت به ارتش آلمان از دست داد.

اتو دیلز سرانجام در تاریخ ۷ مارچ سال ۱۹۵۴ در سن ۷۸ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات