نزدیک به ۴.۵ میلیارد سال پیش ۲۰ درصد مریخ پر از آب بوده است

جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
یک مطالعه جالب امروز در مجله Science منتشر شده که ادعا می‌کند زمانی سیاره مریخ به قدری آب داشته که حتی می‌توانسته تمام سطح مریخ را فرا گیرد. نزدیک به ۴.۵ میلیارد سال پیش، مریخ میزبان مقدار آبی بوده که از اقیانوس منجمد در قطب شمال زمین نیز بزرگتر بوده است.

اگر در آن زمان این مقدار آب نزدیک به ۰.۰۸۵ مایل عمق داشته، می‌توانسته تمام سطح مریخ را زیر پوشش خود در بیاورد اما به احتمال زیاد عمق این آب بیشتر از یک مایل بوده است. در این صورت، مقدار آب ذکر شده تنها می‌توانسته نزدیک به ۲۰ درصد از سطح مریخ را تحت سیطره خود دربیاورد. امروز واشنگتن پست نیز در گزارشی اعلام کرد که نزدیک به ۴.۵ میلیارد سال پیش، حدود ۲۰ درصد مریخ مملو از آب بوده است.

این یافته‌ها توسط تیمی از محققین بدست آمده که اطلاعات خود را توسط سه تلسکوپ در زمین جمع آوری کرده‌اند: تسلکوپ بسیار بزرگی که در رصد خانه جنوبی اروپا واقع در شیلی قرار دارد، تلسکوپ Keck II و در نهایت تلسکوپ مادون قرمز ناسا در هاوایی.

mars-with-water

این دانشمندان مقدار آب و اکسید دوتریوم هیدروژن پروتیوم (یک شکل از آب سنگین) در اتمسفر مریخ را اندازه گیری کرده‌اند. این آزمایش شبیه به این بوده که شما بخواهید مقدار جداگانه‌ای از نفت و آب را اندازه گیری کنید. جرونیمو بییانوئبا، یکی از محققین در این مطالعه به واشنگتن پست می‌گوید: «اگر بحث از دست دادن مواد باشد - که مریخ از زمان شکل گیری در حال از دست دادن مواد خود است - بنابراین اول مواد سبک‌تر از دست خواهند رفت.»

با اندازه گیری نسبت H2O و HDO در برابر نرخ از دست رفتن مقدار ماده جوی در طول شش سال، دانشمندان قادر شده‌اند مقدار آب سیاره سرخ در میلیارد‌ها سال قبل را تخمین بزنند. این تحقیق همچنین نشان داد که مریخ زمانی حاوی چندین اتمسفر منطقه‌ای بوده و آب و هوای آن نیز به فصل‌های مختلف تقسیم بندی می‌شده است.

اینکه زمانی بر روی مریخ آب وجود داشته خبر تازه‌ای نیست. اما حالا دانشمندان توانسته‌اند حتی مقدار این آب را در زمانی مشخص تخمین بزنند. ناسا قصد دارد با پرتاب یک مدارگرد در سال ۲۰۱۶ از این یافته‌ها از طریق فضا اطمینان حاصل کند.