۱۵ اسفند: تولد ژوزف فون فرانهوفر فیزیکدان سرشناس آلمانی

جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
۲۲۸ سال پیش در چنین روزی یعنی ۶ مارچ سال ۱۷۸۷ ژوسف فون فرانهوفر - فیزیکدان و دانشمند سرشناس آلمانی متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر دستاورد‌های وی در زمینه عینک و نور است و خطوط فرانهوفر از یادگارهای ایشان در حوزه نور علم فیزیک به شمار می‌رود.
تبلیغات

فرانهوفر در شهر استراوبینگ متولد شد و در حالی که تنها ۱۱ سال داشت پدر و مادرش را از دست داد و برای امرار معاش به عنوان کارگر از همان سنین کم در یک کارگاه شیشه گری مشغول به کار شد. حضور در این کارگاه علاقه وی را به فیزیک و علم افزایش داد و یکی از زمینه سازهای شکوفایی وی در آینده شد.

در سال ۱۸۰۱ رئیس کارگاه شیشه گری سکته کرد و جانش را از دست داد و کنترل این کارگاه به دست ماکسیملیان ژوزف افتاد و زمانی که علاقه فرانهوفر را به علم مشاهده کرد برای وی کتاب و کمی وسایل آموزشی فراهم کرد و همچنین زمان‌هایی مشخص را به وی اجازه داد تا به مطالعه بپردازد.

در سال ۱۸۰۶ جورج فون رایشنباخ متوجه استعداد فرانهوفر شد و وی را به موسسه مطالعاتی که در خصوص صنعت شیشه داشت برد. در این مرکز فرانهوفر خیلی سریع استعداد خود را نشان داد و تبدیل یه یکی از محققان اصلی این مرکز شد توانست روشی را برای ساخت با کیفیت‌ترین و دقیق‌ترین شیشه آپتیک آن زمان کشف کند که در آن دوران بی نظیر بود. فرانهوفر به قدری در تکنولوژی ساخت شیشه‌های اپتیک مهارت پیدا کرده بود که باعث شد صنعت آلمان در این خصوص جایگاه انگلستان را در بازار بگیرد.

فرانهوفر به سرعت در شرکت ترقی کرد تا در سال ۱۸۱۸ تبدیل به یکی از سهامداران اصلی و مدیر شرکت شود. در آن دوران دانشمند سرشناس مایکل فاراردی تلاش کرد تا در ساخت شیشه‌های اپتیک با فرانهوفر رقابت کند اما حتی او نیز نتوانست در این رقابت پیروز شود. در سال ۱۹۲۲ دانشگاه ارلانگن دکترای افتخاری به فرانهوفر اهدا کرد و شهر مونیخ وی را به عنوان شهروند افتخاری این شهر برگزید. فرانهوفر در فناوری نور صنعت شیشه یک نابغه به حساب می‌آمد و تحقیقات بسیاری در خصوص فیزیک نور انجام داد، در خلال یکی از همین آزمایش‌ها بود که فرانهوفر متوجه وجود خطوط تیره‌ای در طیف نور خورشید شد که به نام خود وی، خطوط فرانهوفر مشهور شده است.

فون فرانهوفر یکی از سرشناس‌ترین دانشمندان در زمینه عینک سازی، صنعت شیشه‌های اپتیک و علم نور است در تمام دوران است و خدمات بسیاری به علم کرده است. ژوزف فون فرانهوفر سرانجام در تاریخ ۷ ژوئن سال ۱۸۲۶ و در ۳۹ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات