نگاه نزدیک به اولین گوشی همراه مجهز به اوبونتو

پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
چندسالی است که درباره ورود اوبونتو به دنیای دستگاه‌های موبایل صحبت می‌کنیم و بالاخره در سال ۲۰۱۵ منتظریم تا اولین دستگاه‌های موبایل که به سیستم عامل توسعه داده شده توسط کنونیکال مجهز شده، وارد بازار‌ شوند. در جریان برگزاری کنگره جهانی موبایل قرار داریم و نسخه اوبونتو گوشی هوشمند bq Aquaris 4.5 به معرض نمایش گذاشته شده است. در ادامه نگاه نزدیکی به این دستگاه خواهیم داشت.
تبلیغات

همانطور که احتمالا اطلاع دارید، BQ یک برند محلی است که دستگاه مبتنی بر اوبونتو خود را در چندین بازار اروپایی و کشور هند به فروش می‌رساند. حال نگاه نزدیک به مشخصات و تصاویر bq Aquaris 4.5 داریم. با زومیت همراه باشید:

طراحی و نمایشگر

bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 6

شرکت bq یک دستگاه مقرون به صرفه از جنس پلاستیک نرم ساخته است. گوشی مجهز به اوبونتو این شرکت از ضخامت زیادی برخوردار است، اما به دلیل نمایشگر کوچک، وزن مناسبی دارد. ابعاد دقیق این دستگاه ۱۳۷ در ۶۷ در ۹ میلی‌متر است و فقط ۱۲۳ گرم وزن دارد.

bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 2
bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 1
bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 3

نمایشگر این دستگاه ۴.۵ اینچی با رزولوشن ۵۴۰ در ۹۶۰ پیکسل (qHD) است. اگر کمی در نمایشگر دقت شود، به راحتی می‌توان تفکیک پیکسل‌ها را مشاهده کرد. همچنین پنل به کار گرفته شده در صفحه نمایش این تلفن هوشمند زیاد رنگ‌ها را طبیعی و زیبا نشان نمی‌دهد. به جای گوریلا گلس، ماده‌ای مشابه با نام Dragontril از نمایشگر لمسی این دستگاه محافظت می‌کند.

bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 4

رابط کاربری: اوبونتو

bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 7

فلسفه طراحی و ساخت این گوشی بر پایه همین رابط کاربری خاص و جدید است که شرکت کنونیکال چند سالی در تلاش برای بهبود و توسعه دادن آن است. این رابط کاربری تلاش می‌کند بدون اینکه لازم باشد به صورت سنتی اپلیکیشن‌های مختلف را باز و بسته کنید، در یک محیط یکدست بین برنامه‌های مختلف حرکت داشته باشید. 

bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 8

برای کنترل بخش‌های مختلف این رابط کاربری شما تنها به کنترل‌های لمسی دست خود نیاز دارید: از سمت چپ، انگشت خود را بکشید تا وارد لانچر شوید و از سمت راست، انگشت خود را حرکت دهید تا برنامه‌های در حال اجرا را مشاهده کنید. اعلانیه‌های سیستم عامل شبیه به اندروید در بخش بالایی با کشیدن یک نوار به سمت پایین قابل مشاهده هستند. همچنین اگر از پایین نمایشگر انگشت خود را به بالا بکشید، کنترل‌های بیشتری بر رابط کاربری به شما داده می‌شود. 

bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 9

راه حل کنونیکال برای ساخت یک پلتفرم کاملا لمسی بسیار قابل ستایش است، اما اوبونتو روی موبایل هنوز از نبود اپلیکیشن‌های متعدد و محبوب بی‌بهره است. یکی از مشکل‌های بزرگی که اوبونتو با آن رو به رو است همین نبود اپلیکیشن‌های مختلف و مشهور است. شاید بتوانید در بین برنامه‌ها، اپلیکیشن توییتر را پیدا کنید، اما باقی برنامه‌ها همگی نبودشان حس می‌شود. همچنین در طول روند کار با این دستگاه ساخت شرکت bq لگ‌های خفیفی در اجرای عملکرد‌های مختلف جلب توجه می‌کرد.

عملکرد، ارتباطات و حافظه

هدف bq ساخت گوشی همراهی ارزان قیمت بوده و به همین دلیل از سخت‌افزار قابل اعتنایی در این دستگاه استفاده نکرده است. پردازنده چهار هسته‌ای مدیا‌تک با هسته‌های Cortex A7 که تا فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز قادر به فعالیت هستند در کنار یک گیگابایت حافظه رم سخت‌افزار اصلی Aquaris را تشکیل می‌دهد. 

در بخش ارتباطات، این دستگاه از شبکه ارتباطی 3G پشتیبانی می‌کند و در بحث حافظه نیز ۸ گیگابایت حافظه ذخیره سازی دارد که می‌توان تا ۳۲ گیگابایت آن را افزایش داد. تلفن هوشمند ساخته bq از درگاه microSD پشتیبانی می‌کند.

دوربین

bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 5

دوربین اصلی یا پشتی این گوشی جالب ۸ مگاپیکسلی است که از قابلیت فوکوس خودکار نیز بهره می‌برد. فلش دوگانه LED نیز در پشت دستگاه قرار دارد و دستگاه قادر به فیلم‌برداری با کیفیت 1080p  است. در بخش جلویی دوربینی ۵ مگاپیکسلی برای ثبت عکس‌های سلفی قرار دارد. وجود یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلوی یک دستگاه ارزان قیمت برای گرفتن عکس‌های سلفی قطعا یک امتیاز مثبت برای گوشی Aquaris است.

bq-Aquaris-4.5-Ubuntu-Edition 10

در نهایت...

از اینکه اولین دستگاه مجهز به پلتفرم اوبونتو در آستانه عرضه به بازار‌ها است خوشحالیم. رابط کاربری با پشتیبانی سنگین از اعمال‌ حرکتی دست‌های شما تجربه‌ای جالب از کار با این دستگاه به وجود می‌آورد. با این‌حال پلتفرم اوبونتو لیاقت مجهز شدن به سخت‌افزاری قوی‌تر را دارد تا قابلیت‌های آن مشخص شود. هنوز تا زمان رقابت این گوشی با دستگاه‌های اندروید، زمان زیادی مانده اما اگر کنونیکال فکری به حال بخش‌های نرم‌افزاری و حداقل ساخت اپلیکیشن‌های معروف و کاربردی کند، ممکن است در آینده اوبونتو به جنگ با ویندوزفون وارد شود. در هر صورت نظر شما درباره bq Aquaris 4.5 چیست؟ آینده دستگاه‌های مجهز به اوبونتو را چگونه می‌بینید؟

کلیه‌ی اخبار و مقالات نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/mwc-2015/ مشاهده کنید.

مارکت اندرویدی مایکت ، اسپانسر ویژه زومیت در پوشش خبری نمایشگاه MWC 2015، با بیش از ۵۰ هزار برنامه و بازی ایرانی و خارجی در خدمت شما است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات