اولین لامپ‌های گرافینی به زودی روانه‌ بازار می‌شوند

دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اولین لامپ تجاری مبتنی بر گرافین توسط شرکت گرافین لایتینگ بریتانیا و با همکاری دانشگاه منچستر روانه بازار می‌شود، این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های معمولی و LED از مصرف انرژی کمتری برخوردارند.
تبلیغات

 اولین لامپی که از ماده‌ای خارق‌العاده به نام گرافین ساخته شده به زودی عرضه می‌شود. به گفته‌ی شرکت سازنده این لامپ‌ها هزینه‌ی انرژی را کاهش داده و طول عمر بیشتری نسبت به لامپ‌های معمولی دارد. لامپ‌های گرافینی در دانشگاه منچستر توسعه داده شده است؛ گرافین برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ کشف شد. این لامپ‌ها قیمتی کمتر از ۱۵ پوند داشته و احتمالا طی چند ماه آینده در دسترس عموم قرار گیرد. این لامپ‌ها در ظاهر شبیه به لامپ‌های معمولی هستند با این تفاوت که لایه‌ی نازکی از گرافین را در بر دارند که به بازده‌ی بالاتر و تولید روشنایی بیشتر کمک می‌کند. طبق گزارش‌های شبکه خبری BBC، لامپ‌های گرافینی قادر هستند مصرف انرژی را تا ۱۰ درصد کاهش دهند. این لامپ از درخشندگی و طول عمر بیشتر برخوردار هستند، اما در حال حاضر جزئیات دیگری در خصوص رنگ و بهره‌وری آن‌ها گزارش نشده است.

به نظر می‌رسد این لامپ اولین محصول تجاری مبتنی بر ماده‌ی گرافین باشند که در حال حاضر فقط در اختیار گروه‌های پژوهشی و آزمایشگاه‌‌ها قرار گرفته است. شرکت گرافین لایتینگ از انشعاب‌های انستیتو ملی گرافین «NGI» دانشگاه منچستر بوده که در حال تبدیل شدن به یک برند تجاری و تکنولوژی است. حدود ۲۰۰ محقق در این شرکت مشغول هستند؛ دولت بریتانیا ۳۸ میلیون پوند بر روی این شرکت سرمایه‌ گذاری کرده که در پیاده سازی پروژه‌های آتی آن موثر خواهد بود. مشخصات فیزیکی این لامپ، آن را با نمونه‌های معمولی موجود در بازار متمایز می‌کند. تنها در یک اتم، سه میلیون ورق از گرافین در بالای یکدیگر انباشته شده‌اند و ضخامت آن به یک میلی‌متر می‌رسد. گرافین از کنار هم قرار گرفتن اتم‌های کربن به صورت لانه‌های زنبوری تشکیل شده است که آن را به مراتب نازک‌تر، سبک و قوی‌تر می‌کند. یک میلی‌متر از این ضخامت دارای ۰.۷۷ میلی گرم وزن بوده و قادر به تحمل وزنی بیش از ۴ کیلوگرم است. گرافین توسط «آندره گایم» و «کوستیا نووسلوف» در سال ۲۰۰۴ کشف شده که در نهایت این ماده جایزه‌ی نوبل فیزیک را در سال ۲۰۱۰ برای آن‌ها به ارمغان آورد.

احتمالا گرافین در آینده‌ای نزدیک جایگاه خود را در صنعت الکترونیک به دست آورده و ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی بسیاری از تجهیزات الکترونیکی مانند باتری‌های با ظرفیت بالا و صفحات انعطاف‌پذیر برای گوشی‌های هوشمند خواهد بود. حتی گرافن ممکن است به لایه‌ی محافظی برای اتومبیل‌ها و هواپیماها تبدیل شود. گرافین در تحقیقات پزشکی نیز جای گرفته و ممکن است به بهبود سلول‌های خاص در بدن انسان کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات