نقشه راه AMD برای ۵ سال آینده مشخص شد

دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
AMD مسیر توسعه پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی خود طی ۵ سال آینده را در مراسم PC Cluster Consortium در اوزاکای ژاپن مشخص کرد. در ادامه همراه زومیت باشید تا نگاهی به پردازنده‌های آینده ای‌ام‌دی داشته باشیم.
تبلیغات

در طول این مراسم، AMD تمرکز ویژه‌ای بر روی فناوری‌های خود در زمینه گرافیک و محصولات مرتبط با آن داشت؛ محصولاتی چون کارت گرافیک‌ AMD و APUهای Radeon.

همچنین صحبت‌هایی درباره تراشه مبتنی بر آرم K12 و هسته پردازشی Zen که مبتنی بر معماری x86 هستند مطرح شد؛ صحبت‌ها در این باره به این معطوف بود که AMD از چه استراتژی برای معرفی هر دو تراشه‌های آرم و x86 تحت پلتفرم SkyBridge استفاده خواهد کرد. اسکای‌بریج پلتفرمی متعلق به ای‌ام‌دی است که هدفش ترکیب هسته‌های ARM و x86 در یک تراشه است.

گفته می‌شود هر دوی این CPU ای ام دی ۶۴ بیتی هستند و در ساخت آنها از فناوری 14 نانومتری FinFET استفاده شده است، اما یکی از آنها مبتنی بر معماری ARMv8 است در حالی که دیگری از معماری سنتی x86 AMD64 بهره می‌برد. بازار هدف ای‌ام‌دی برای این نوع محصولات نیز سرور‌ها، سیستم‌های نهفته، سیستم‌های نیمه‌سفارشی و کاربران عادی است.

AMD همچنین هنگام رونمایی از K12 از عبارت «تِرِدهای بسیار زیاد» صحبت کرد و گفت این تراشه، بر خلاف آنچه در خانواده «بولدوزر» این کمپانی با فناوری CMT (چندنخی خوشه‌ای) شاهد هستیم، با تکنولوژی SMT (چندتِرِدی همزمان) کار می‌کند. SMT از تمام منابع موجود در هسته که از تمام توان آنها استفاده نمی‌شود بهره برده و بخشی از توان پردازشی آنها را به تِرِدهای اجرایی ساده‌تر و سبک‌تر اختصاص می‌دهد تا عملکرد کلی سیستم را بهبود دهد، در حالی که CMT به جای انجام این کار در داخل یک هسته، به دنبال فرصت‌هایی برای اشتراک‌گذاری منابع بین دو هسته مجزا در CPU است.

 ای‌ام‌دی نقشه راه خود طی ۵ سال آتی را نیز روشن کرد. در این نقشه‌راه معین شده که این کمپانی برنامه‌ای دو ساله برای بروزرسانی معماری GPUهای داخل APUهای خود دارد؛ بدان معنا که این کمپانی قصد دارد هر دو سال سری جدید APUهای خود را با واحد پردازش گرافیکی بروزرسانی شده معرفی کند. این نقشه راه همچنین مشخص می‌کند که ای‌ام‌دی تصمیم گرفته آنچه که خودش «APUهای با قدرت پردازشی بالا» می‌نامد را به زودی معرفی کند. هدف ای‌ام‌دی از ارائه این محصول آوردن APUها به دنیای پردازش‌های سنگین یا HPC است.

به نظر می‌رسد ای‌ام‌دی قصد ندارد در آینده APUهای جدیدتری ارائه کند، چرا که در زمینه پهنای باند حافظه پیشرفتی حاصل نشده است. به جای آن، حافظه‌های پشته‌ای با پهنای باند بالای این کمپانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که طراحی APU را بسیار بهتر خواهد کرد. گفته می‌شود نسل دوم این نوع حافظه‌ها (HBM) حدودا ۹ برابر سریع‌تر از GDDR5 و ۱۲۸ برابر سریع‌تر از حافظه‌های DDR3 هستند.

این کمپانی هنوز هیچ نامی برای معماری GPUهای جدیدش انتخاب نکرده، اما اطلاعات فاش شده پیشین حکایت از این داشتند که معماری جدید پردازنده گرافیکی این کمپانی با فناوری FinFET شانزده نانومتری و با نام Arctic Islands ارائه خواهد شد. جزئیات دقیق‌تر مربوط به محصولات AMD در ماه می (اردیبهشت) در مراسم Financial Analyst Day مشخص خواهد شد.

منبع Eteknix

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات