مدیا پلیر ضروری ۵۰ دلاری که هر شهروند کره شمالی به آن نیاز دارد

دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
در کره شمالی تنها گجتی که وجود آن بسیار ضروری است Notel یا Notetel نام دارد که با چنین اسمی سعی دارد نقش ترکیبی نوت‌بوک و تلوزیون را برای کاربر نشان دهد و در اصل یک مدیا‌ پلیر بسیار مشهور ساخت چین است. بر پایه برآورد‌های رویترز، نیمی از شهروندان مناطق شهری کره شمالی این محصول را درون خانه خود دارند.
تبلیغات

پیش از این تنها در بازار‌های سیاه توان بدست آوردن چنین محصولی وجود داشته اما اخیرا خرید و فروش آن شکل قانونی به خود گرفته و شهروندان این کشور می‌توانند با پرداخت ۵۰ دلار صاحب این مدیاپلیر شوند.

شهروندان کره شمالی به وسیله Notel فیلم‌های ساخته شده در کره‌ جنوبی، موزیک ویدیو‌ها و مواردی اینچنین را تماشا می‌کنند که بسیاری از آنها از نظر قانون این کشور ممنوع هستند. در کره شمالی اینترنت وجود ندارد (صرف نظر از اینترنت دولتی این کشور) و به همین دلیل کاربران برای تماشای محتوای مورد نظر خود مجبور به استفاده از چنین وسایل فیزیکی هستند. 

با این حال Notel برخلاف دی‌وی‌دی پلیر‌های قدیمی با کاربرد محدود، می‌تواند راه‌های متعددی برای پخش محتوا‌های مختلف صوتی و تصویری از تلویزیون و رادیو فراهم کند و حتی از درگاه یو‌اس‌بی و حافظه‌های اس‌دی نیز پشتیبانی می‌کند.

یکی از افراد فراری از کره شمالی گفته که قابلیت‌های متعدد نوتل، این دستگاه را برای شهروندان کره شمالی به دستگاهی ایده آل برای تماشای محتواهای ممنوعه تبدیل کرده است. وی در ادامه می‌گوید:

مردم برای اینکه دستیگر نشوند، یک دستگاه دی‌وی‌دی موجود در کره شمالی را تهیه می‌کنند و با Notel فیلم‌های کره جنوبی را ضبط می‌کنند و به وسیله درایو‌های یو‌اس‌بی مشغول به تماشای آن‌ها می‌شوند. در موقعیت‌هایی که ماموران برای بررسی و تفتیش خانه‌ها می‌آیند و حرارت تولیدی به وسیله Notel را حس می‌کنند، مردم به آن‌ها می‌گویند که مشغول به تماشای یک دی‌وی‌دی از فیلم‌های کره شمالی بوده‌اند.

نوتل با باتری ماشین‌ها نیز قابل شارژ است و برای کره شمالی که با مشکل دائمی قطعی برق رو به رو است، مناسب به نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات