اتودسک با موتور بازی‌ سازی Stingray، آنریل و یونیتی را به چالش می‌کشد

سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
اتودسک قصد دارد تا موتور بازی‌سازی خود را به همایش توسعه‌دهندگان بازی بیاورد.
تبلیغات

شرکت نرم‌افزاری آمریکایی Autodesk به تازگی تایید کرده است که موتور بازی‌سازی خود را به همایش توسعه‌دهندگان بازی خواهد آورد. موتوری که به نظر می‌رسد قصد رقابت مستقیم با موتورهای بازی‌سازی یونیتی و آنریِل را دارد. به تازگی وب‌سایت زومجی گزارشی از این موتور بازی‌سازی تهیه کرده که در ادامه می‌توانید آن را به طور کامل مطالعه کنید.

اُتودسک یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که بیشتر به خاطر ساخت نرم‌افزارهای تخصصی در حیطه معماری، مهندسی و تولید مشهور است. اما یکی از حوزه‌های دیگری که این غول نرم‌افزاری، قصد ورود به آن را دارد، بازی‌های ویدیویی و موتورهای بازی‌سازی است. به نقل از زومجی، این شرکت چندی پیش تایید کرد که موتور بازی‌سازی خود را با نام Stingray (استینگری) به همایش توسعه‌دهندگان بازی سال ۲۰۱۵ خواهد آورد. این خبر درست زمانی به گوش رسید که اِپیک اعلام کرد موتور بازی‌سازی آنریِل انجین را به صورت رایگان در اختیار بازی‌سازان و علاقه‌مندان قرار خواهد داد. یونیتی نیز در همایش توسعه‌‌دهندگان حضور خواهد داشت و حضور اُتودسک در همایش توسعه‌دهندگان بازی به عنوان توسعه‌دهنده یکی از موتورهای بازی‌سازی، نشان از آمادگی این شرکت برای رقابت مستقیم با آنریِل و یونیتی دارد.

هنوز اطلاعات زیادی از این موتور بازی‌سازی در دست نیست. دلیل این موضوع این است که اُتودسک قصد دارد موتور بازی‌سازی خود را به صورت رسمی در جریان همایش توسعه‌دهندگان بازی معرفی کند. اگر چه آن‌ها پیش از این، با انتشار یک ویدیو مرموز و مبهم، پرده از موتور بازی‌سازی اِستینگِرِی برداشتند. این در حالی است که این شرکت با یک صفحه کوچک و ساده در وب‌سایت رسمی خود، این موتور را معرفی کرد و از طریق صفحه اختصاصی آن،‌ امکان دسترسی علاقه‌مندان به نسخه آزمایشی آن را داد.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در صفحه اختصاصی این موتور بازی‌سازی در وب‌سایت اُتو‌دسک، «هدف از ساخت اِستینگِرِی، ساخت یک موتور بازی‌سازی مدرن و انطعاف‌پذیر است. اِستینگِرِی با ترکیب رندر اطلاعات‌محور با ابزار قوی و ساده ساخت بازی، نحوه ساخت بازی‌های سه‌بعدی را تغییر خواهد داد» بنا بر گزارش وب‌سایت شبکه دنیای انیمیشن، این موتور به وسیله تکنولوژی مورد استفاده در موتور بیت‌اسکوئید ++C قدرت گرفته است. موتوری که اُتودسک، تابستان سال گذشته آن را تصاحب کرد. با معرفی این موتور بازی‌سازی، اُتودسک یک محیط کاری جدید و کاملی را به بازی‌سازان ارائه خواهد کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند از ایده‌پردازی تا عرضه محصول را به وسیله آن انجام دهند. اِستینگِرِی با تعاملی که با دیگر نرم‌افزارهای اُتودسک خواهد داشت، این پتانسیل را پیدا می‌کند که به محلی مناسب برای ساخت بازی تبدیل شود.

اگرچه اِستین‌گِرِی هنوز به صورت رسمی معرفی نشده، اما استودیو بازی‌سازی فَت‌شارک گیمز اعلام کرده است که در حال ساخت بازی با این موتور است. مارتین واهلوند، مدیرعامل فَت‌شارک در این باره عنوان کرده است که آن‌ها بسیار هیجان‌زده هستند تا اعلام کنند که بازی جدید آن‌ها یعنی  Warhammer: End Times - Vermintide با بهره‌گیری از موتور بازی‌سازی اِستین‌گِرِی در حال ساخت و توسعه است. این بازی در سبک اکشن و به صورت اول شخص است و برای پلتفرم‌های PC، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان عرضه خواهد شد.

اگرچه به صورت رسمی اعلام نشده است که این موتور بازی‌سازی به صورت مستقیم شامل پروسه ساخت محتواهای واقعیت افزوده می‌شود یا خیر، اما اِستینگِرِی در انیمیشن‌های سه بعدی کاراکترها نسبت به دو موتور یونیتی و آنریِل برتری خواهد داشت. این حداقل برتری است که فعلا می‌توان راجع به آن با قاطعیت صبحت کرد، زیرا دیگر نرم‌افزار شرکت اُتودسک یعنی MotionBuilder نیز در پروسه ساخت بازی حضور دارد. همانطور که در وب‌سایت این نرم‌افزار آمده است،‌ با بهره‌گیری از  MotionBuilder می‌توانید اطلاعات کاراکترها را با بازده و عملکرد بهتری ایجاد کنید. کپچر،‌ ویرایش و بازپخش انیمیشن کاراکترها نیز با پاسخگویی بالایی همراه خواهد بود و همین موضوع این محیط را برای سازندگان انیمیشن و کارگردان‌ها بسیار مناسب کرده است.

 با اینکه هنوز مشخص نیست که توسعه‌دهندگان کدام پلتفرم را برای ساخت محتواهای واقعیت مجازی انتخاب خواهند کرد، اما قابلیت‌های مایا می‌تواند قدرت افزوده‌ای به موتور بازی‌سازی اِستین‌گِرِی ببخشد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تاریخ اُتودسک و واقعیت مجازی با هم پیوند خورده است. اتودسک در اواخر دهه ۸۰ میلادی با یکی از پیشگامان واقعیت مجازی آن دوره به نام  VPL همکاری کرده بود و اولین سیستم تجاری واقعیت مجازی را در ۱۷ خرداد ۱۳۶۸ به بازار عرضه کرد. پروژه Cyberspace نیز توسط اتودسک تولید شد و توانست توجه مردم در سراسر دنیا را به خود جلب کند. یکی از افرادی که جذب این پروژه شده بود، ویلیام گیبسون، نویسنده مطالب علمی-تخیلی و نویسنده کتاب پرفروش Neuromancer بود.

با رابطه طولانی مدت اتودسک و واقعیت مجازی، عرضه موتور بازی‌سازی توسط اُتودسک معنا و مفهوم پیدا می‌کند. معنا و مفهومی که می‌تواند منجر به استفاده توسعه‌دهندگان به منظور ساخت بازی برای هدست‌های واقعیت مجازی مانند اکیلیوس‌ریفت و اچ‌تی‌سی ویو شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات