اوباما: آمریکا دنیای اینترنت را تحت سلطه خود درآورده است

سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
چند روز پیش باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که رگولاتوری‌های اروپایی عامدا بر سر راه کمپانی‌های آمریکایی مانع قرار می‌دهند تا از این طریق جلوی پیشتازی آنها را گرفته و به رقابت بپردازند. وی در ادامه اذعان کرد که آمریکا دنیای اینترنت را قبضه کرده است!
تبلیغات

باراک اوباما در مصاحبه اخیر خود با انتقاد از عملکرد سران اروپایی برای تقابل با کمپانی‌های آمریکایی گفت:

کمپانی‌‍‌‌های ما اینترنت را خلق کردند؛ آنها بودند که اینترنت را توسعه دادند و آنرا به بستری شگفت انگیز بدل ساختند و بدیهی است که اروپایی‌ها نخواهند توانست در این مورد به رقابت با ما بپردازند.

کافی است کمی به دور و بر خود نگاه کنید. بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ همه روزه در حال کار کردن با اینترنت و گسترش این شبکه هستند. کاربران بی شماری ساعت‌ها از زمان خود را در روز صرف کار کردن با این شبکه می‌کنند. اینترنت در این زمان کالایی انحصاری نیست که یک کشور بخواهد خود را مالک آن بداند. این شبکه جهانی متعلق به همه ما انسان‌ها فارغ از فرهنگ و آداب و سنت‌هایمان است.

اخیرا اجلاسی در اتحادیه اروپا برگزار شد که نشست استارت‌آپ‌های اروپایی نام داشت. در این نشست که با حضور نمایندگانی از کمپانی‌های مشهوری نظیر گوگل و آئودی برگزار شد به بررسی وضعیت استارت آپ‌ها و پیرو آن کمپانی‌های مشغول به کار در اروپا ‌پرداخته شد.

نکته جالب در مورد این نشست آن بود که در هیچ کدام از سخنرانی‌ها اثری از جبهه‌گیری در مورد حضور کمپانی‌های آمریکایی در اروپا مطرح نشد. حتی موضوعی که اوباما به آن پرداخت نیز موضوع بحث هیچ یک از مقامات نبود. حتی کمپانی‌هایی نظیر Zendesk، توئیتر و گوگل نیز به برگزاری کارگاه‌های تخصصی خود پرداختند.

دره سیلیکون را می‌توان مهد فناوری نامید و کار کردن با کمپانی‌های برخاسته از این منطقه شگفت انگیز و کاربردی به نظر می‌رسد. تمامی کشورهایی که با کمپانی‌های مستقر در Silicon Valley ابراز خرسندی می‌کنند و بسیاری از جنبه‌های زندگی در آن کشورها به خصوص جنبه‌های مالی دستخوش پیشرفت شده است چرا که اقتصاد دیجیتال یک اقتصاد جهانی است و حد و مرزی ندارد.

اما سخنان اوباما دقیقا عکس ماجرا را تشریح می‌کند. وی افزود:

تامین کنندگان خدماتی که توانایی رقابت با ما را ندارند سعی دارند با قرار دادن موانعی بر سر راه کمپانی‌های ما حوزه فعالیت این کمپانی‌ها را به شدت محدود کنند.- باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا

درست است که اروپا و آمریکا تفاوت‌های بنیادین بسیاری با یکدیگر دارند اما این دلیل قانع کننده‌ای برای اثبات جملات اوباما نیست. همانقدر که کشورهایی که با آمریکا کار می‌کنند به فناوری و محصولات این کشور وابسته‌اند به همان میزان نیز آمریکا نیازمند این کشورها است. اتحادیه اروپا قوانین منحصر به خود را دارد اما اینکه ادعا شود عمدا سنگ اندازی صورت می‌گیرد تا کمپانی‌های آمریکایی نتوانند به رقابت بپردازند، مضحک به نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات