تماشا کنید: خاموش کردن آتش با امواج صوتی فرکانس پایین

شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دو دانشجوی مهندسی دانشگاه جورج میسون آمریکا علاوه بر امکان انتقال صدا، کاربرد دیگری را نیز برای امواج صوتی پیدا کردند و آن قابلیت خاموش کردن آتش حاصل از سوختن روغن است. با استفاده از یک ماژول ۹ کیلوگرمی که در یک کوله پشتی جای می‌گیرد، می‌توان زبانه‌های آتش را فرونشاند.
تبلیغات

ویت ترن و سث روبرتسون دو دانشجوی دانشگاه جورج میسون هستند که موفق شده‌اند با استفاده از امواج صوتی با فرکانس پایین، شعله‌های آتش را خاموش کنند. این دو دانشجو علاوه بر چالش‌های علمی پیش رو برای موفقیت پروژه‌ی خود، با مشکلات دیگری نیز روبرو بودند. ویت و سث با بودجه‌ی شخصی این پروژه را پیش برده‌اند، چراکه هیچ یک از دانشجویان و اساتید دانشگاه موفقیت این پروژه را پیش بینی نمی‌کرد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که موفقیتی برای این پروژه را پیش‌بینی نمی‌کرد، ناموفق بودن تلاش‌های دارپا برای ساخت چنین آتش خاموش کنی باشد.

براساس اطلاعات منتشر شده، دارپا سالیان سال برای ساخت چنین آتش خاموش کنی تلاش کرده که نهایتا موفقیت چندانی را برای این آژانس علمی به همراه نداشته است. آزمایش‌های پیشین انجام شده نشان دادند که می‌توان با استفاده از امواج صوتی با فرکانس پایین سرعت سوختن و تبخیر سوخت را تا میزان بسیار زیادی کاهش داد. با استفاده از این روش می‌توان دما را کاهش داد و در نهایت آتش را خاموش کرد. با وجود درک تئوری از چگونگی فرآیند خاموش کردن، هیچ یک از آزمایش‌های پیشین موفقیت آمیز نبودند.

روبرتسون و ترن با حل مشکل خاموش کردن آتش، فناوری مورد نظر را به اسم خود ثبت کرده‌اند. این دو دانشجو امیدوارند در کوتاه مدت بتوانند فناوری خود را در قالب محصول تجاری برای خاموش کردن آتش با حجم کوچک در آشپزخانه‌ها روانه‌ی بازار کنند. سث و روبرت امیدوارند در آینده بتوانند با توسعه‌ی فناوری خود، آن را در ساختمان‌ها و حتی در آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها به کار ببرند.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات