حافظه های SSD با ظرفیت 10 ترابایت تا پایان امسال به بازار می‌آیند

جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
3D NAND نام فناوری است که توسط اینتل و مایکرون توسعه داده شده و به کمک آن می‌توان بدون صرف هزینه‌های زیاد، حافظه‌های SSD با گنجایش بیشتر در ابعاد استاندارد تولید کرد.
تبلیغات

SSD ها سریع و کم‌مصرفند، اما هنوز نسبت به دیسک‌های سخت قیمت خیلی بیشتری دارند. این موضوع باعث شده تا در لپ‌تاپ‌هایی نظیر مک‌های جدید که از حافظه SSD استفاده می‌کنند، حجم حافظه ذخیره‌سازی محدود باشد. مثلا می‌توانید یک مک‌بوک پرو کلاسیک با ۵۰۰ گیگابایت هارد درایو را با تنها ۱٫۱۰۰ دلار بخرید در حالی که حداقل قیمت مدل رتینا با ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD تقریبا ۱٫۳۰۰ دلار است.

اما شاید در آینده، به لطف فناوری حافظه NAND سه بعدی که اینتل و مایکرون آن را توسعه داده‌اند، این مساله حل شود. با استفاده از این فناوری می‌توانید حافظه بیشتری را در همان ابعاد درایوهای اس‌ای‌دی کنونی داشته باشید. فناوری 3D NAND می‌تواند لایه‌های حافظه فلش را روی هم قرار دهد. اینتل و مایکرون توانسته‌اند تا عمق ۳۲ لایه حافظه فلش را از طریق این فناوری روی هم قرار دهند که به معنای سه برابر شدن گنجایش حافظه‌های SSD بدون صرف هزینه زیاد است.

بنابراین می‌توان درایو ۲.۵ اینچ SATA با ۱۰ ترابایت حافظه SSD تولید کرد. امروزه در لپ‌تاپ‌ها غالبا از درایو نوع M.2 استفاده می‌شود که با استفاده از 3D NAND می‌توان ۳.۵ ترابایت حافظه در آنها جای داد.

3d-nand

اینتل و مایکرون اعلام کرده‌اند حافظه‌های مبتنی بر این فناوری اواخر سال جاری میلادی تولید خواهند شد و تولیدکنندگان می‌توانند از آنها در محصولاتشان استفاده کنند. از همین الان می‌توان حدس زد که اپل یکی از اصلی‌ترین مشتریان این حافظه‌ها خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات