فیسبوک بزودی از ویدیوهای 360 درجه پشتیبانی می‌ کند

پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طی کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان F8 در سان‌فرانسیسکو، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد که پشتیبانی از ویدیوهای 360 درجه کروی بزودی به بخش News Feed این شبکه‌ی اجتماعی افزوده خواهد شد.
تبلیغات

 کسانی که در این کنفرانس حضور داشتند شانس کار کردن با این فناوری را که بر پایه‌ی یک فیلم ثبت شده از دفتر مرکزی فیسبوک شکل گرفته بود پیدا کردند. این فیلم با استفاده از 24 دوربین قرار گرفته در کنار یکدیگر بصورت کمانی ثبت شده بود که به کاربر امکان می‌داد محیط مجازی اطراف را آزادانه مورد مشاهده قرار دهد.

امروز فیس‌بوک بصورت رسمی از توسعه‌دهندگان دعوت کرد به ساخت چنین ویدیوهایی برای انتشار در این شبکه‌ی اجتماعی بپردازند. برخلاف واقعیت مجازی، ویدیوهای کروی امکان استفاده روی هر کامپیوتر یا دستگاه موبایلی را به کاربر خواهند داد و البته به اندازه‌ی واقعیت مجازی هیجان‌انگیز و چشم‌گیر نیستند.

البته در این فناوری نیز هدف نهایی همان کاربردهای واقعیت مجازی خواهد بود. به ادعای زاکربرگ، کاربران قادر خواهند بود با پوشیدن هدست آکیولس خود بصورت بهتری به تعامل با این تصاویر بپردازند. البته با وجود اینکه بیش از یک سال از خرید آکیولس توسط فیسبوک گذشته، اما برای مشاهده‌ی نتایج این ادعای زاکربرگ احتمالا باید چندین ماه یا حتی چند سال دیگر منتظر بمانیم.

یوتیوب نیز چندی پیش پشتیبانی از ویدیوهای 360 درجه را به قابلیت‌های سرویس خود افزود. اگرچه این فناوری از پتانسیل مورد نیاز برای ایجاد تحول برخوردار است، اما دوربین‌هایی که توانایی ثبت چنین تصاویری داشته باشند هنوز بسیار عقب‌تر از مرحله‌ی مورد نظر هستند. بر همین اساس است که اغلب ویدیوهای ثبت شده به این روش، بسیار بی‌کیفیت به نظر می‌رسند.

با در نظر گرفتن نبود دوربین‌هایی در بازار مصرفی که توان ثبت ویدیوهای 360 درجه با کیفیت داشته باشند، ویژگی ویدیوهای کروی فیسبوک تا مدت زمان زیادی در انحصار توسعه‌دهندگانی با تجهیزات ویژه باقی خواهد ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات