دانشمندان روش جدیدی برای کنترل نور به منظور انتقال داده‌ در نسل بعدی رایانه‌ ها یافتند

سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه اِل پاسو تگزاس و دانشگاه مرکزی فلوریدا یک رابط برای انتقال نور با ساختار ۶ ضلعی همچون ساختار شانه عسل ایجاد کرده‌اند که قادر است پرتو نور را بدون از بین بردن تراکم و قدرت آن انتقال دهند. دانشمندان امیدوارند بتوانند از این روش در نسل بعدی رایانه‌ها برای انتقال داده‌ها استفاده کنند.
تبلیغات

ارسال اطلاعات با استفاده از پرتوهای نور امکان ارسال اطلاعات با سرعت چندین هزار برابر روش‌های سنتی را در اختیار قرار می‌دهد، اما یکی از چالش‌های استفاده از این روش امکان کنترل پرتوهای نور به گونه‌ای است که نور انرژی خود را از دست ندهد. تولیدکنندگان تراشه‌ها و رایانه‌ها نیز در جهت استفاده از این فناوری در محصولات تولیدی خود پیش می‌روند و به دنبال روش‌هایی هستند که از طریق آن‌ها قادر به کنترل نور باشند و بتوانند مانع از دست رفتن انرژی پرتوهای نور شوند.

ریموند رومف، پروفسور مهندسی کامپیوتر و برق در دانشگاه تگزاس در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

مدارات و تراشه‌هایی که داخل رایانه‌ها و انواع گجت‌های الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، از ارتباطات مبتنی بر سیم‌های فلزی برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند. یکی از چالش‌های استفاده از نور برای تبادل اطلاعات، امکان استفاده از نور در مسیر‌های خمیده است تا بتوان از آن به جای ارتباطات سیمی بصورت موثری استفاده کرد.

استفان کوئبلر، پروفسور دانشگاه فلوریدا در این خصوص گفت:

لیتوگرافی چند فوتون پتانسیل لازم را برای استفاده در نسل بعدی گجت‌های الکترونیک دارد.

کوبلر و دانشجویان وی در دانشگاه فلوریدا موفق شده‌اند با استفاده از لیتوگرافی چند فوتون پرتوهای نور را از طریق سیم‌های ارتباطی بسیار باریکی بدون از دست رفتن انرژی حتی در صورت وجود خمیدگی در مسیر عبور دهند. با توجه به نیاز روز افزون دنیای فناوری به سرعت پردازشی بالاتر در رایانه‌های شخصی و ابزار‌های موبایل، می‌توان از این فناوری در نسل بعدی گجت‌ها استفاده کرد. فناوری فیبر نوری که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورت وجود خمیدگی شدید در مسیر، قادر به مدیریت پرتو نور نیست، مقدار زیادی از انرژی نور تابیده شده تلف می‌شود.

محققان موفق شده‌اند با طراحی یک رابط با ساختار ۶ ضلعی مشاهده شده در شانه‌های عسل، پرتو نور را در هر شرایطی بدون کاهش میزان انرژی نور عبور دهند. دانشمندان در تلاشند تا با بهبود عملکرد این رابط، کارایی آن را تا دو برابر افزایش دهند تا بتوان از این فناوری در سوپرکامپیوترها استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات