مایکروسافت گوشی لومیا 430 را معرفی کرد؛ رم 1 گیگابایت و قیمت 70 دلاری!

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
مطالعه 4 دقیقه
با اینکه سبد مایکروسافت پر از گوشی‌های پایین و میان‌رده لومیا است ولی به نظر می‌رسد ردموندی‌ها هنوز از بازار گوشی‌های این محدوده سیراب نشده‌اند و یک بار دیگر با معرفی گوشی لومیا 430 با پشتیبانی از دو سیم کارت، رم 1 گیگابایت و با قیمت رقابتی 70 دلار این بازار را هدف قرار داده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همانطور که وعده داده شده بود روز گذشته مایکروسافت از یک گوشی پایین رده دیگر به نام لومیا 430 دو سیم کارت رونمایی کرد که به نظر می‌رسد با توجه به مشخصات فنی‌اش در محدوده‌ی گوشی‌های ارزان قیمت حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. مایکروسافت پیش‌بینی می‌کند قیمت این دستگاه پیش از اعمال هزینه‌های دیگر حدود 70 دلار باشد و با قیمت متغیر در بازارهای مختلف به فروش برسد.

Lumia-430 orange-black 575p

قطعا برای رسیدن به این قیمت باید خیلی چیزها فدا شود، ولی در مجموع می‌دانیم که بایک گوشی معمولی دیگر از خانواده ارزان قیمت‌های لومیا روبرو هستیم. پیش از اینکه مایکروسافت خط تولید گوشی‌های لومیا را از نوکیا بخرد، مدل‌های دیگری در بازار پایین‌رده‌ها تولید می‌شدند که خیلی از امکانات در آنها به چشم نمی‌خورد. شاید لومیا 635 بهترین مثال این ادعا باشد. با اینکه گوشی خوبی است ولی عدم پشتیبانی از سنسور مجاورت (برای خاموش شدن نمایشگر) و سنسور تنظیم نور محیط سبب می‌شد تا استفاده از لومیا 635 در شرایط واقعی دشوار باشد و محدودیت رم 512 مگابایتی آن به معنای عدم دسترسی به برخی از اپلیکیشن‌های ویندوزفون بود.

اما مایکروسافت دیدگاه متفاوت‌تری دارد و تمامی دستگاه‌های پایین‌رده و ارزان قیمتی که توسط ردموندی‌ها معرفی شده از قابلیت‌های کلیدی برای لذت بردن از یک گوشی هوشمند برخوردار هستند و لومیا 430 با قیمت 70 دلار نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گوشی به یک پردازنده اسنپ‌دراگون 200 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز و هسته‌های Cortex A7 مجهز شده است که شاید سریعترین گوشی عرضه شده در این محدوده نباشد، ولی عملکرد محصولات ویندوزفونی در بین دیگر پایین‌رده‌ها همیشه خوب بوده است.

اما نکته مهم رم 1 گیگابایتی لومیا 430 است که نشان می‌دهد این گوشی قابلیت اجرای تمام اپلیکیشن‌های ویندوزفونی را داراست. خوشبختانه امکانات مهم دیگری چون سنسور نور محیط و سنسور مجاورت نیز به چشم می‌خورد و حتی برای این گوشی ارزان قیمت قابلیتی چون تنظیم خودکار میزان روشنایی در نظر گرفته شده است.

حال که صحبت از روشنایی شد باید بگوییم LCD دستگاه مانند دیگر مدل‌های ارزان قیمت است. یک نمایشگر 4 اینچی با رزولوشن 800×480 پیکسل در این تلفن بکار گرفته شده که نه تنها به فناوری IPS اشاره‌ای نشده است (که امیدواریم IPS باشد) بلکه از فناوری‌های بهبود صفحه نمایش مانند ClearBlack نیز خبری نیست. به نظر می‌رسد محافظ روی نمایشگر دستگاه خیلی نازک بوده یا اصلا محافظی در نظر نگرفته باشند که احتمالا برای پایین آوردن قیمت تمام شده بوده است.

یکی دیگر از موضوعات اختلاف میان مایکروسافت و نوکیا مربوط به حافظه داخلی دستگاه است که نوکیا تنها 4 گیگابایت فضا را برای محصولات پایین‌رده خود در نظر می‌گرفت ولی ردموندی‌ها حتی روی ارزان‌ترین دستگاه‌ها نیز حداقل 8 گیگابایت حافظه داخلی را تعبیه می‌کنند. با توجه به اینکه ویندوزفون به خوبی از کارت حافظه MicroSD پشتیبانی می‌کند، می‌توانید فضای ذخیره‌سازی لومیا 430 را بدون مشکل تا 128 گیگابایت ارتقا دهید.

Lumia-430-Dual-SIM-beauty1-

مایکروسافت یک باتری 1500 میلی آمپر ساعتی را با ولتاژ 3.7 ولت برای محصول خود در نظر گرفته است که با ظرفیت 5.55 وات ساعت کار می‌کند. در قسمت زیر می‌توانید جدول مشخصات فنی لومیا 430 را ببینید:

 

Microsof Lumia 430 Dual Sim

Display

4.0" 800 x 480 LCD

Processor

MSM8212 dual-core 1.2 GHz Snapdragon 200

RAM

1 GB Ram, 8 GB NAND+ microSD

Storage

8 GB, up to 128 GB

Network

GSM/GPRS/EDGE/UMTS/HSPA+ up to 42.2 Mpbs

Connectivity

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, Bluetooth 4.0, MPT, DLNA, FM Radio, USB 2.0

Software

Windows Phone 8.1 with Denim Firmware

Camera

2MP rear camera Fixed Focus 1/5" Sensor No Flash, VGA FFC

Battery

1,500 mAh

Dimensions

120.5 x 63.2 x 10.6 (mm), 127.9 grams

یکی از قسمت‌هایی که روی قیمت دستگاه تاثیر می‌گذارد مربوط به دوربین است که متاسفانه در این بخش لومیا 430 با سنسور 2 مگاپیکسلی خود با فوکوس ثابت شما را نا امید می‌کند. اما با این وجود سنسور دوربین جلوی آن همچون مک‌بوک 1299 دلاری اپل یک ماژول 0.3 مگاپیکسلی یا VGA است. تنها کارایی دوربین جلوی لومیا 430 برای چت‌های تصویری معمولی خواهد بود.

به نظر می‌رسد استراتژی مایکروسافت عرضه یک گوشی‌های پایین‌رده جدید به صورت هر دو هفته یک بار است و به نظر می‌رسد این موضوع حتی برای طرفداران این برند گیج‌کننده باشد. با این وجود کاملا مشخص است که این گوشی‌ها برای بازارها مشخصی در نظر گرفته شده‌اند و لومیا 430 نیز به همین شکل از ماه آوریل در منطقه آسیا-اقیانوسیه، هند، خاورمیانه، آفریقا، روسیه، قزاقستان، اوکراین و بلاروس عرضه خواهد شد.

به نظر شما اتخاذ چنین سیاست‌هایی از سوی مایکروسافت صحیح است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات