اینتل در MWC: پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری اتم و مودم LTE ارزان قیمت

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
امروز اینتل در حاشیه‌ی کنگره‌ی جهانی موبایل، کنفرانس اختصاصی خود را برگزار کرد و در آن از نسل جدید پردازنده‌های ۱۴ نانومتری اتم، مودم LTE ارزان قیمت، راک‌چیپ و برنامه‌ی SoFIA صحبت کرد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا نگاهی به آنچه اینتل به MWC آورده، بیندازیم.
تبلیغات

کنفرانس امروز اینتل توسط آیکا اوانس - قائم مقام مدیرعامل در بخش شرکتی و مدیر ارشد بخش تحقیقات پلتفرم بی‌سیم دنبال شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که امروز اینتل به آن پرداخت، نام‌گذاری جدید پردازنده‌های اتم این شرکت بود. از این پس اینتل، SoCهای خود را در سه سری x3، x5 و x7 عرضه خواهد کرد؛ چیزی شبیه به Core i3, i5 و i7 که در آن پردازنده‌ها براساس قدرت و بازده در هر سری قرار می‌گیرند. به این ترتیب کاربر ساده‌تر متوجه می‌شود که ابزار مورد نظرش از نظر قدرت و بازده در چه شاخه‌ای قرار می‌گیرد.

intel atom x3

 ضعیف‌ترین پردازنده‌های x3 قابل مقایسه با SoCهای Bay Trail هستند و بخشی از برنامه‌ی SoFIA به شمار می‌روند. این پردازنده‌ها برای محصولات میان رده و ارزان قیمت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در ابتدا سه پردازنده مختلف در سری x3 عرضه خواهد شد. یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای، یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای که با توافق راک‌چیپ ساخته شده و در نهایت یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای دیگر که دارای مودم LTE داخلی است. راک‌چیپ مودم 3G مورد نیاز این پردازنده‌ها را تامین می‌کند. مشخصات هر سه پردازنده را در ادامه مشاهده کنید:

اینتل ایکس 3

نکته‌ی جالب توجه در باره‌ی پردازنده‌های ۲۸ نانومتری سری x3 استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی Mali است. اینتل برای کاهش هزینه‌ها و در راستای برنامه‌ی SoFIA نسبت به استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی Mali اقدام کرده است.

مودم راک‌چیپ که به صورت مختصر با حروف RK نشان داده می‌شود، اتصال 3G را به پردازنده‌های چهار هسته‌ای x3 اضافه می‌کند. این پردازنده‌ها برای ارائه در بازار چین در میانه‌ی سال ۲۰۱۵ تولید انبوه می‌شوند.

intel Atom x3-c3230rk

اما در سری X3 شاهد پردازنده‌های مجهز به مودم LTE نیز خواهیم بود. این پردازنده‌ها برخلاف دو پردازنده‌ی قبلی براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته می‌شوند و علاوه بر LTE از وای-فای و GPS نیز بصورت توکار پشتیبانی می‌کنند.

Intel x3 3G LTE

پردازنده‌ سری‌های x5 و x7 نیز براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌شوند. این پردازنده‌ها قرار است در دل تبلت‌های ۱۰.۱ اینچ قرار گیرند. اینتل برای تبلت‌های گران قیمت نیز پردازنده‌های سری Core M با مصرف ۴.۵ وات را پیشنهاد می‌کند که بر پایه‌ی Broadwell-Y ساخته می‌شوند.

بطور کلی اینتل با پردازنده‌های x3، گوشی‌های هوشمند ویندوزی و اندرویدی را هدف قرار می‌دهد و x5 و x7 نیز بیشتر برای تبلت‌ طراحی شده‌اند. اینتل در پردازنده‌های x5 و x7 پشتیبانی از USB 3.0 را در نظر گرفته و یک مگابایت حافظه‌ی سطح دوم کش را اضافه کرده است.

هنوز دقیقا مشخص نیست این پردازنده‌ها چه زمانی وارد بازار می‌شوند اما بعید است که عرضه‌ی آن‌ها دیرتر از فصل دوم ۲۰۱۵ شود. 

کلیه‌ی اخبار و مقالات نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/mwc/-2015/ مشاهده کنید.

مارکت اندرویدی مایکت ، اسپانسر ویژه زومیت در پوشش خبری نمایشگاه MWC 2015، با بیش از ۵۰ هزار برنامه و بازی ایرانی و خارجی در خدمت شما است.

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات