با تراشه هوشمند Snapdragon 820 و فناوری Sense ID کوالکام آشنا شوید

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی کوالکام که بیشتر به خاطر تولید پردازنده‌های سری اسنپ‌دراگون مشهور است ایده جدیدی را مطرح کرده که قطعا دنیای فناوری را دستخوش تغییرات اساسی خواهد کرد. بر اساس این ایده، گوشی‌های هوشمند آینده تعامل بیشتری با محیط اطراف و کاربران خواهند داشت و در نتیجه چندان دور از ذهن نیست که این دستگاه‌های کوچک وارد فاز هوش نسبتا طبیعی شوند.
تبلیغات

ایده گوشی‌های هوشمند با قابلیت یادگیری سال‌ها پیش توسط کوالکام مطرح شده بود و اکنون بسیار نزدیک‌تر و در دسترس‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم.

این کمپانی تولید کننده تراشه از نسل جدید پردازنده‌ خود خبر داده است. اسنپدراگون 820 نام این پردازنده بوده و یکی از اولین محصولاتی است که سعی در ایجاد پلتفرم محاسبات شناختی صفرم دارد. به طور مختصر این پلتفرم به گوشی این قابلیت را می‌دهد تا در مورد شما (و جهان پیرامونتان) مواردی را یاد بگیرد. به عنوان مثال اپلیکیشن‌های عکاسی را در نظر بگیرید که بدون دخالت شما از صحنه‌های مورد علاقه‌تان تصویر برداری می‌کند، یا ابزارهای امنیتی که از دستگاه دربرابر ویروس‌های ناشناخته محافظت می‌کنند. حتی می‌توان پا را فراتر گذاشت و واسط‌هایی را در نظر گرفت که عملکردشان به جای وابستگی به فشار دادن دکمه‌های سخت‌افزاری یا صفحات لمسی، رابطه مستقیم با جملات بیان شده و حرکات سر داشته و با محیط اطراف تعامل مستمر دارد.

این پروژه حتی می‌تواند جاه‌طلبانه تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید. پروژه صفرم این امکان را فراهم می‌سازد که با استفاده دائمی از سنسورها که محیط پیرامون را اسکن می‌کنند (نظیر اصوات و حرکات) گوشی‌ها این قابلیت را داشته باشند تا آن کاری را به انجام برسانند که مد نظر شما است.

هنوز اطلاعات بیشتری از اسنپدراگون 820 منتشر نشده است، با این اوصاف می‌دانیم که این پردازنده بر اساس معماری 64 بیت (Kryo) ساخته شده و فرآیند تولید بهینه‌تری دارد. اما بزرگترین راز این است که چه زمانی قادر خواهیم بود با دستگاه مجهز به این پردازنده کار کنیم؟

در پاسخ به سوال فوق، کوالکام اعلام کرده که تا نیمه دوم سال جاری میلادی کمپانی‌ها قادر نخواهند بود از این محصول استفاده کرده و آن را آزمایش کنند. اما خبر خوب آنکه احتمال حضور گوشی‌های هوشمند مجهز به این پردازنده در نیمه دوم سال جاری میلادی یا اولیل سال بعد در بازار وجود خواهد داشت.

پروژه صفرم همچنین نیازمند پشتیبانی تمام کمپانی‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند است تا از حداکثر امکانات پردازنده و فناوری عرضه شده بهره ببرند. بنابراین هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که به محض در دسترس بودن اسنپدراگون 820 شاهد گوشی‌هایی با هوش طبیعی باشیم.

خبر خوب و شگفت‌‌انگیز بعدی قطعا بسیاری از علاقمندان به دنیای فناوری را خرسند خواهد کرد. این کمپانی فناوری جدید تشخیص اثر انگشت خود را معرفی کرده که Sense ID نام دارد و با استفاده از آن می‌توان سایر سنسورهای تشخیص اثر انگشت را که این روزها در دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد را فراموش کرد. این فناوری از امواج مافوق صوت به جای فناوری لمس خازنی جهت تشخیص اثر انگشت استفاده می‌کند. بنابراین می‌تواند از پشت شیشه، فلز و دیگر سطوح نیز به اسکن دقیق اثر انگشت کاربر بپردازد. به عنوان مثال می‌توان برای باز کردن قفل دستگاه انگشت را به گوشه قاب فلزی گوشی چسباند و به این ترتیب قفل را گشود. Sense ID همچنین این قابلیت را دارد تا ویژگی‌‌های دقیق‌تری را ثبت و بررسی کند. به عنوان مثال می‌تواند منافذ تعریق موجود در پوست انگشت را نیز تشخیص دهد. بنابراین با استفاده از این فناوری به نظر می‎‌رسد جایگزین قابل اعتمادی برای گذرواژه‌ها پیدا شده است. خوشبختانه کمپانی‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند هم اکنون در حال بررسی و انجام آزمایش این فناوری هستند و به نظر می‌رسد اواخر سال جاری میلادی شاهد دستگاه‌های مجهز به Sense ID خواهیم بود.

کلیه‌ی اخبار و مقالات نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/mwc-2015/ مشاهده کنید.

مارکت اندرویدی مایکت ، اسپانسر ویژه زومیت در پوشش خبری نمایشگاه MWC 2015، با بیش از ۵۰ هزار برنامه و بازی ایرانی و خارجی در خدمت شما است.

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات