وان M9 اچ‌تی‌سی در برابر گلکسی S6 سامسونگ؛ مقایسه‌ی عمیق دو پرچمدار

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
مطالعه 7 دقیقه
دیروز دو کمپانی اچ‌تی‌سی و سامسونگ پرچمداران جدید خود را معرفی کردند. استفاده از آلومینیوم و مشخصات فنی بالا را می‌توان از جمله‌ی مشخصات عمده‌ی این دو گوشی‌هوشمند پرچمدار خواند. در ادامه به مقایسه‌ی عمیق این دو گوشی‌هوشمند خواهیم پرداخت.
تبلیغات

 سامسونگ و اچ‌تی‌سی دیروز در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل، گوشی‌های‌هوشمند پرچمدار خود را معرفی کردند. استفاده از آلومینیوم و بهره‌گیری از قوی‌ترین ماژول‌های سخت‌افزاری موجود در بازار و همچنین بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های موجود برای طراحی و ساخت بهترین محصولات موجود در بازار، نشان از ساعت‌ها تلاش دارد که این دو کمپانی برای توسعه‌ی دو پرچمدار خود بکار گرفته‌اند. در ادامه به بررسی دقیق مشخصات فنی این دو گوشی و مقایسه‌ی آن‌ها خواهیم پرداخت تا دید بهتری از نظر طراحی، مشخصات فنی و سایر قابلیت‌های نرم‌افزاری در دست داشته باشیم.

طراحی

سامسونگ با معرفی گلکسی S6 محصولی را با ترکیب فلز و شیشه روانه‌ی بازار طراحی و تولید کرده است. این کمپانی کره‌ای با به ارث‌بردن فاکتورهای آشنای سری گلکسی S، فلز و شیشه را به‌همراه دارد و می‌توان در اولین نگاه این گوشی‌هوشمند را شناخت. طول، عرض و ارتفاع گلکسی S6 سامسونگ به‌ترتیب ۱۴۳.۴ در ۷۰.۵ در ۶.۸ بوده و وزن آن نیز ۱۳۸ گرم است. علی‌رغم بهره‌گیری از یک صفحه‌ی نمایش بزرگ، سامسونگ قابلیت در دست‌گرفتن و همچنین باریک بودن این گوشی‌هوشمند را در نظر گرفته است. در میان گوشی‌های اندرویدی، گلکسی S6 را می‌توان جزء محدود گزینه‌های موجود در بازار خواند که از وجود کلید فیزیکی در پنل جلویی بهره می‌برند. از جمله‌ی عمده‌ترین دلایلی که همچنان سامسونگ را مجاب به استفاده از کلید فیزیکی می‌کند، می‌توان به سنت طراحی و استفاده از سنسور اثر انگشت در جهت بهره‌گیری از سیستم پرداخت سامسونگ پی اشاره کرد.

HTCSamD

اچ‌تی‌سی نیز با توجه به فاکتور‌های طراحی پرچمداران سری وان، نسل جدید این گوشی‌هوشمند را معرفی کرد. استفاده از بدنه‌ی تمام آلومینیومی، زیبایی خاصی را به گوشی‌هوشمند اچ‌تی‌سی بخشیده که نمی‌توان نمونه‌ی مشابه آن را در میان رقبای اندروید پیدا کرد. اچ‌تی‌سی برخلاف سامسونگ از شیشه کمک نگرفته و تنها به استفاده از آلومینیوم در گوشی‌هوشمند خود بسنده کرده است. بهره‌گیری از بلند‌گوهای بوم‌ساند در پنل جلویی، از نظر قدرت خروجی و کیفیت صدا این گوشی‌هوشمند را در موضع قوی‌تری در مقایسه با گلکسی S6 قرار داده است. ابعاد وان M9 اچ‌تی‌سی ۱۴۴.۶ در ۶۹.۷ در ۹.۶۱ میلی‌متر است. وزن این گوشی‌هوشمند نیز ۱۵۷ گرم است که در مقایسه با پرچمدار سامسونگ سنگین‌تر شده است.

صفحه‌‌نمایش

سامسونگ در گوشی‌هوشمند خود از یک پنل نمایشی ۵.۱ اینچی AMOLED با رزولوشن ۲٫۵۶۰ در ۱٫۴۴۰ استفاده کرده که نتیجه‌ی ان تراکم پیکسلی ۵۷۶ پیکسل در هر اینچ است. اچ‌تی‌سی از یک صفحه‌ی نمایش ۵ اینچی با رزولوشن فول‌اچ‌دی در گوشی‌هوشمند خود استفاده کرده که تراکم پیکسلی ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ را برای آن به ارمغان آورده است. فارغ از صفحه‌ی رزولوشن بالای سامسونگ، در نگاه اول می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو پرچمدار ز صفحه‌ی نمایش خوب و قابل و قبولی بهره می‌برند.

پردازنده و حافظه‌ی رم

گلکسی S6 و وان M9 اچ‌تی‌سی هر دو از بهترین و آخرین فناوری‌های ساخت تراشه در سال ۲۰۱۵ میلادی بهره می‌برد. سامسونگ در گوشی‌هوشمند خود از تراشه‌ی اختصاصی جدید خود استفاده کرده است. اکسینوس ۷۴۲۰ آخرین تراشه از سری اکسینوس است که مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتر و فرآیند FinFET توسعه یافته است. این تراشه از هشت هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند و ترکیب آن با حافظه‌ی رم ۳ گیگابایتی LPDDR 4 آن را به یکی از قدرتمندترین گوشی‌های موجود در بازار تبدیل کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده، استفاده از حافظه‌های فلش UFS 2.0 در گلکسی S6، نرخ تبادل اطلاعات را در این حافظه تا ۲.۷ برابر افزایش داده است. در واقع سامسونگ از این نظر در مقایسه با رقبا در جایگاه بسیار بالاتری قرار گرفته است. سامسونگ در گلکسی S6 از حافظه‌های داخلی ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی استفاده کرده است. دیگر نمی‌توان در این گوشی‌هوشمند از حافظه‌های میکرو SD برای بالا بردن حجم حافظه‌‌ی داخلی استفاده کرد.

HTCSamP2

اچ‌تی‌سی در نسل جدید پرچمدار خود از آخرین تراشه‌ی ساخت کوالکام استفاده کرده است. اسنپدراگون ۸۱۰ را نیز باید جزء قوی‌ترین تراشه‌هایی خواند که در حال حاضر برای استفاده در گجت‌های‌هوشمند توسعه یافته است. اسنپدراگون ۸۱۰ یک تراشه‌ی هشت هسته‌ای ۶۴ بیتی است که اچ‌تی‌سی آن را در کنار یک حافظه‌ی رم سه گیگابایتی استفاده کرده است.

HTCSamP

رابط کاربری

سامسونگ گلکسی s6 را با آخرین نسخه از سیستم‌عامل گوگل یعنی اندروید ۵ آبنبات چوبی روانه‌ی بازار خواهد کرد. یکی از نکات مهم در مورد گلکسی s6، بهینه‌سازی و به بیان بهتر ساده‌سازی رابط‌کاربری تاچ‌ویز است. سامسونگ رابط کاربری تاچ‌ویز را بسیار ساده‌تر کرده و دیگر از خبری از منوهای پیچیده نیست. سامسونگ با ساده‌کردن رابط‌کاربری تاچ‌ویز، واکنش این رابط‌کاربری را در قبال دستورات صادر شده بسیار افزایش داده و میزان لگ آن را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.

HTCSamI

اما رابط‌کاربری تاچ‌ویز در مقایسه با سنس ۷ اچ‌تی‌سی از چه جایگاهی برخوردار است؟ هرچند هر دو کمپانی سعی کرده‌اند تا از الگوی طراحی جدید گوگل پیروی کنند، اما در عمل شاهد تفاوت عمده‌ای در ظاهر رابط‌کاربری این دو گوشی‌هوشمند هستیم. اچ‌تی‌سی رابط کاربری سنس ۷ را با در نظر داشتن سادگی توسعه داده است. اچ‌تی‌سی تلاش کرده تا کاربران به‌راحتی بتوانند با رابط‌کاربری سنس کار کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن جزئیات این رابط‌کاربری را یاد بگیرند. اچ‌تی‌سی اپلیکیشن‌های Zoe و Blinkfeed را به سنس آورده و از نظر سرعت پاسخگویی می‌توان این اپلیکیشن‌ها را جزء بهترین‌های موجود عنوان کرد. هر دو رابط‌کاربری امکان شخصی‌سازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

یکی از نکاتی که گلکسی S6‌ را در مقایسه با وان M9 اچ‌تی‌سی متفاوت می‌کند، سنسور اثر انگشت این گوشی‌هوشمند است که امکان باز کردن قفل گوشی را در کنار سایر قابلیت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دوربین

علی‌رغم انتشار شایعات متعدد حول سنسور مورد استفاده در مورد گلکسی S6، سامسونگ محصول خود را همراه با سنسور ۱۶ مگاپیکسلی روانه‌ی بازار خواهد کرد که حداقل می‌توان آن را برابر با سنسوری عنوان کرد که در گلکسی‌نوت ۴ مورد استفاده قرار گرفته است. البته انتشار تصاویری که با این دوربین ثبت شده، گویای عملکرد این دوربین است. از جمله‌‌ی قابلیت‌های دوربین مورد استفاده در گلکسی S6 می‌توان به HDR بلادرنگ، لرزش‌گیر اپتیکال هوشمند و تنظیم‌کننده‌ی نور سفید با دقت بالا اشاره کرد که ترکیب این فناوری‌ها تصاویر بسیار خوبی را به ارمغان می‌‌آورد.

HTCSamC

در نسل جدید گوشی‌هوشمند اچ‌تی‌سی، دیگر خبری از دوربین اولترا پیکسل در پشت گوشی نیست و تایوانی‌ها این سنسور را برای ثبت تصاویر سلفی به جلوی دوربین انتقال داده‌اند. اچ‌تی‌سی در پشت پرچمدار خود از سنسور ۲۰ مگاپیکسل ساخت سونی استفاده کرده است. اچ‌تی‌سی پوشش یاقوت کریستال را روی پوشش سنسور قرار داده که گشودگی لنز آن f/2.2 است. با استفاده از این سنسور می‌توان حداکثر نور را در محیط‌های تاریک به دست آورد. هر دو گوشی امکان ثبت ویدئو را با رزولوشن 4K در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

عمر باتری

سامسونگ در گلکسی S6 از باتری ۲٫۵۵۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده که با توجه به صفحه‌ی نمایش این گوشی‌هوشمند و همچنین پردازنده‌ی قدرتمند مورد استفاده در آن، کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. البته باید به این نکته اشاره کرد که این پردازنده به گفته‌ی سامسونگ در مقایسه با نسل‌‌های پیشین، ۳۰ تا ۳۵ درصد مصرف انرژی کمتری دارد. به هر حال در مورد عمر باتری می‌توان پس از تست فنی آن به نتایج روشن‌تری رسید.

اچ‌تی‌سی نیز از یک باتری ۲٫۸۴۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که با توجه به صفحه‌ی نمایش فول‌اچ‌دی مورد استفاده در آن، می‌توان به عمر باتری بالا در این پرچمدار امیدوار بود. البته نباید پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ را نیز از یاد برد. به هر صورت در مورد باتری هر دو گوشی‌هوشمند جدید، باید پس از انجام آزمایش‌های فنی اظهار نظر کرد.

باید دید که این دو گوشی‌هوشمند در عمل چگونه می‌توانند قابلیت‌های خود را نشان دهند. نظر شما در این خصوص چیست؟

کلیه‌ی اخبار و مقالات نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/mwc-2015/ مشاهده کنید.

مارکت اندرویدی مایکت ، اسپانسر ویژه زومیت در پوشش خبری نمایشگاه MWC 2015، با بیش از ۵۰ هزار برنامه و بازی ایرانی و خارجی در خدمت شما است.

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات