نگاهی اجمالی به گوشی گلکسی اس 6 در مقابل گلکسی نوت 4 سامسونگ

چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
الان زمان مناسبی است تا مقایسه‌ای اجمالی دو پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی اس ۶ و گلکسی نوت ۴ داشته باشیم.
تبلیغات

محصولات خانواده نوت سال به سال پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و نسل چهارم آنها را باید یک پرچمدار واقعی از سامسونگ بداینم. البته در این مدت پرچمداران سری S نیز عملکرد قابل توجهی داشته‌اند و درحالی که این شرکت در سال 2014 فراز و نشیب‌های زیادی داشت ولی آخرین دستگاه رده بالای سامسونگ یعنی گلکسی اس 6 توانست قدرتمندتر از گذشته ظاهر شود. اما سوال مهم اینجاست که این دو پرچمدار متمایز در مقابل یکدیگر چه عملکردی دارند؟ با ما همراه باشید تا نگاهی کوتاه داشته باشیم به گلکسی اس 6 و گلکسی نوت 4 سامسونگ.

samsung-galaxy-s6-vs-note-4-aa-18-710x399

شاید این اولین باری باشد که در شرایطی دو گوشی سامسونگ با یکدیگر مقایسه می‌شوند که هر دو دستگاه از قاب فلزی بهره می‌برند. سامسونگ برای اولین بارگوشی گلکسی آلفا را با بدنه فلزی رونمایی کرد که از آن به بعد در طراحی‌های این کمپانی تبدیل به یک استاندارد شده است. در گلکسی نوت 4 شاهد استفاده از پلاستیک در کاور چرم‌گونه پشت دستگاه بودیم که قابلیت تعویض دارد و اجازه می‌دهد به شیار کارت حافظه و باتری قابل تعویض دستگاه نیز دسترسی داشته باشید.

در گلکسی نوت 4 مانند دیگر پرچمداران سامسونگ حسگر اثر انگشت در کلید هوم دستگاه تعبیه شده است و استفاده از شیشه 2.5D نه تنها باعث مقاومت نمایشگر شده بلکه جلوه خاصی به جلوی دستگاه بخشیده است. البته با توجه به اینکه محصولی از سری نوت را در اختیار دارید پس می‌توانید قلم استایلوس S-Pen را در گوشه پایین آن بیابید.

samsung-galaxy-s6-vs-note-4

از طرف دیگرشاید گلکسی اس 6 زبان طراحی دیگر پرچمداران سامسونگ را همراه خود داشته باشد، وی استفاده از شیشه و فلز در کنار طراحی یکپارچه و مواد به کار رفته در ساخت جذابیت‌های ویژه‌ای را همراه خود دارد. قاب فلزی باعث می‌شود همان ظاهر باریک و کشیده در بالا و گوشه‌های پایین دستگاه به چشم بخورد که پیشتر در نوت 4 دیده بودیم و واقعا زیباست. کناره‌های منحنی دستگاه در مقابل لبه‌های صاف گلکسی نوت 4 ظاهری گردتر به گلکسی اس 6 داده است و ضخامت و باریکی گوشی همان چیزی شده که از یک پرچمدار سامسونگ انتظار داریم. البته انتخاب این سبک طراحی شرایط خاص خودش را دارد و به عنوان مثال  تعویض باتری یا افزایش میزان حافظه ذخیره‌سازی از طریق کارت حافظه خارجی امکان‌پذیر نیست. دوربین گوشی نیز کمی از دستگاه بیرون زده است که باعث می‌شود وقتی روی سطح صاف قرارمی‌گیرد کمی بالاتر از سطح باشد.

c

اما وضعیت درباره نمایشگر تقریبا مشابه است و هر دو محصول به یک نمایشگر Super AMOLED با رزولوشن QHD مجهز شده‌اند. تنها تفاوت مربوط به اندازه آنها می‌شود که گلکسی نوت 4 دارای صفحه نمایش 5.7 اینچی و گلکسی اس 6 مجهز به نمایشگر 5.1 اینچی است که نمایشگ کوچکتر باعث می‌شود گوشی سری S دارای تراکم پیکسلی بیشتری باشد، ولی این تفاوت خیلی قابل توجه نیست. همیشه سامسونگ به خاطر کیفیت نمایشگرهایش مشهور بوده و این موضوع روی هر دو گوشی صادق است. عمق رنگ مشکی، رنگ‌های شفاف و زنده، زوایای دید عالی و روشنایی بالا از ویژگی‌های این نمایشگرها هستند که باعث می‌شود روی هر دو پرچمدار تجربه بصری لذت بخشی داشته باشید. در حالی که لبه‌های گلکسی اس 6 به تراکم پیکسلی بیشتر و اندازه قابل مدیریت آن کمک می‌کند، ولی برای طرفداران بازی‌های موبایل و اجرای فایل‌های چند رسانه‌ای، نمایشگر بزرگتر گلکسی نوت 4 عملکرد بهتری دارد.

d

در بخش عملکرد، سامسونگ از گلکسی نوت 4 با پردازنده 4 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 805 با پردازنده گرافیکی Adreno 420 و رم 3 گیگابایتی در کنار نسخه مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای اگزینوس 5 با همان 3 گیگابایت رم تا گلکسی اس 6 تغییراتی را به خود دیده است. بهتر است نگاهی داشته باشیم به جدول مشخصات فنی هر دو دستگاه در کنار یکدیگر:

مقایسه 2 محصول
گلکسی اس 6 سامسونگ مشکی Samsung Galaxy S6گلکسی اس 6 سامسونگgalaxy note 4گلکسی نوت 4 سامسونگ
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 400 یوروحدود 440 یورو
تاریخ معرفیمارس 2015سپتامبر 2014
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهآوریل 2015اکتبر 2014
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 5.0.2 (لالی‌پاپ)اندروید 4.4.4 (کیت‌کت)
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری TouchWiz UI قابل ارتقاء به اندروید 8.0قابل ارتقاء به اندروید 6.0.1
ابعاد143.4 در 70.5 در 6.8 میلی‌متر 153.5 در 78.6 در 8.5 میلی‌متر
وزن138 گرم 176 گرم
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 4شیشه - گوریلا گلس 4
رنگسفید مشکی طلایی آبیمشکی سفید طلایی صورتی
جنس پشت-پلاستیک
جنس فریم-فلز - آلومینیوم
ابعاد نمایشگر5.1 اینچ5.7 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDSuper AMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز60 هرتز
رزولوشن1440 در 2560 پیکسل1440 در 2560 پیکسل
تراکم پیکسلی~577 پیکسل در اینچ~518 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر16:916:9
نسبت نمایشگر به بدنه~70.7 درصد~73.4 درصد
مدل تراشهSamsung Exynos 7420 OctaQualcomm APQ8084 Snapdragon 805 Exynos 5433
فرآیند ساخت تراشه14 نانومتر28 نانومتر 20 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته4 هسته 8 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 2.1 گیگاهرتز Cortex-A57 و 4 هسته 1.5 گیگاهرتز Cortex-A532.7 گیگاهرتز Krait 450 4 هسته 1.3 گیگاهرتز Cortex-A53 و 4 هسته 1.9 گیگاهرتز Cortex-A57
پردازنده گرافیکیMali-T760 MP8Adreno 420 Mali-T760 MP6
سایر مشخصات تراشه-عرضه در دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوس
ترکیب حافظه داخلی و رم32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 3 گیگابایت رم32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم
رم3 گیگابایت رم3 گیگابایت رم
حافظه داخلی32 گیگابایت 64 گیگابایت 128 گیگابایت32 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
دارد
نوع حافظه داخلی-eMMC 5.0
نوع درگاه کارت حافظه-جایگاه اختصاصی
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده-256 گیگابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد16 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردf/1.9 لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 28 میلی‌متری فوکوس خودکار31 میلی‌متری f/2.2 لرزش‌گیر اپتیکال تصویر فوکوس خودکار
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@60fps 720p@120fps4K@30fps 1080p@60fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر اپتیکال فیلم‌برداری HDR ضبط صدای استریوضبط صدای استریو
دوربین سلفی اصلی5 مگاپیکسل3.7 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی1/4.1 اینچ سایز سنسور 1.34 میکرومتر سایز پیکسل 22 میلی‌متری f/1.9-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1440p1440p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1440p@30fps1440p@30fps
ظرفیت باتری2550 میلی‌آمپر ساعت3220 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرقابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده15 وات15 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
ندارد
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA-
درگاه اتصالmicroUSB 2.0microUSB 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
سایر مشخصات درگاه‌‌-از نوع 3.0 MHL برای اتصال به تلویزیون
نوع اسپیکرمونو-
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتیصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز میکروفن اختصاصی برای کاهش نویز-
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا حسگر ضربان قلب حسگر اشباع اکسیژن خون (SpO2)حسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا ژست لمسی حسگر اشعه فرابنفش (UV) حسگر ضربان قلب حسگر اشباع اکسیژن خون (SpO2)
نوع حسگر اثر انگشتجلوی گوشیجلوی گوشی
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث4.14.1
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptXپشتیبانی از A2DP نرخ داده‌ ارتقا یافته یا EDR از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم)تک سیم‌کارت (میکرو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/BDS
g

ازنظر دیگر مشخصات سخت افزاری تقریبا شرایط باز هم مشابه است و هر دو گوشی به حسگر اثر انگشت روی کلید هوم مجهز شده‌اند ولی عملکرد لمسی در گلکسی اس 6 از کشیدن انگشت روی نوت 4 بهتر است. همچنین هر دو دستگاه دارای حسگر سنجش ضربان قلب در قسمت پشت خود هستند که کمی محل قرارگیری آنها متفاوت است ولی همچنان نزدیک به دوربین پشت گوشی تعبیه شده‌اند. امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی ازطریق کارت حافظه در گلکسی نوت 4 وجود دارد و البته باتری آن قابل تعویض است. اما نکته مهم که در فروش گلکسی نوت 4 تاثیر بسزایی دارد، قلم استایلوس آن خواهد بود.

a

از نظر دوربین گلکسی اس 6 و گلکسی نوت 4 به عنوان دوربین اصلی به یک سنسور 16 مگاپیکسلی مجهز شده‌اند که حداقل روی کاغذ انتظار می‌رود عملکرد مشابهی داشته باشند ولی درشرایط اولیه به نظر می‌رسد تصاویر ثبت شده با گلکسی اس 6 کمی بهتر باشد که باید گذر زمان این موضوع را ثابت کند. دوربین جلوی گلکسی اس 6 یک نمونه 5 مگاپیکسلی است و هر دو دوربین عقب و جلوی دستگاه دارای بازشدگی دیافراگم f1.9 با HDR خودکار است که در نهایت عکس‌های با کیفیتی را در شرایط نورکم برای شما به ارمغان می‌آورد.

e

اما از نظر نرم‌افزاری به خاطر استفاده از رابط کاربری تاچ‌ویز به عنوان یک رابط پر از امکانات، مقایسه نهایی هر دو دستگاه خیلی ساده است. البته این رابط کاربری برای بهره‌گیری بهتر از قلم S Pen و نمایشگر بزرگتر گلکسی نوت 4 بهینه شده است.

اگرچه ماجرا کمی درباره گلکسی اس 6 متفاوت است. حتی اگر از نظر طراحی رابط کاربری خیلی‌ چیزها شبیه باشد، جدای تغییرات مرتبط با آخرین نسخه اندروید یعنی آب نبات چوبی که بر روی نوت 4 نیز نصب خواهد شد، تعداد اپلیکیشن‌های پیش نصب‌شده کاهش یافته است و این امکان در اختیار کاربران قرار گرفته تا هر برنامه‌ای که نیاز دارند را انتخاب کنند. تجربه کاربری روی گلکسی اس 6 نسبت به گذشته خیلی روان‌تر شده و به نظر می‌رسد در مجموع مانند نسخه های قبلی سیستم نرم‌افزاری گیج‌کننده و شلوغی نداشته باشد.

خوب سعی کردیم نگاهی کوتاه و اجمالی ولی در عین حال مقایسه‌ای بین دو پرچمدار قدرتمند سامسونگ یعنی گلکسی نوت 4 و گلکسی اس 6 داشته باشیم. هر دو محصول از برترین گوشی‌های سامسونگ در اکوسیستم اندروید به شما می‌روند و به نظر می‌رسد کلمه پرچمدار برازنده آنها باشد. نکته مهم این است که شما در مصارف روزانه خود از یک دستگاه چه انتظاراتی دارید و اگر خواسته‌های شما به کمک قلم S-Pen یا نمایشگر بزرگتر برطرف می‌شود، باید به سراغ گلکسی نوت 4 بروید. از طرف دیگر گلکسی اس 6 به یک طراحی جذاب و زیبا و بدنه‌ی مقاوم مجهز شده است که البته مشکلات خودش را دارد. امکان استفاده از کارت حافظه خارجی و تعویض باتری وجود ندارد و شاید دو موردی که برای نوت 4 اشاره کردیم در کنار این مشکلات سبب شود تا محصولات خانواده نوت از سری S سامسونگ پیشی بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات