کوبا اجازه‌ فعالیت اولین وای‌ فای رایگان در این کشور را صادر کرد

یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
کوبا در حال کم کردن کنترل خود بر روی دسترسی آزاد به اینترنت است. به تازگی یک مرکز فرهنگی در هاوانا امکان دسترسی به وای‌فای رایگان و عمومی را فراهم کرده که اولین در نوع خود در کشور کوبا محسوب می‌شود.
تبلیغات

در حال حاضر در کشور کوبا، پهنای باند محدود موجود برای مراکز آموزشی و تجاری اولویت‌دهی شده اما گفته می‌شود این نخستین باری است که دولت کوبا اجازه‌ی ارائه‌ی وای‌فای رایگان و عمومی را صادر کرده است. این مرکز فرهنگی توسط هنرمند کوبایی Kcho که ارتباطات نزدیکی با حکومت این کشور دارد هدایت می‌شود.

ماه گذشته، فیدل کاسترو شخصا در مراسم بازگشایی عمومی این مرکز فرهنگی شرکت کرد. وای‌فای رایگان و عمومی این مرکز توسط شبکه‌ی اینترنت شخصی Kcho که البته مجوزهای دولتی را در اختیار دارد فراهم می‌شود و سرعت آن 2 مگابیت بر ثانیه است. اگرچه ممکن است برای بسیاری از مناطق دنیا این سطح سرعت، پایین به نظر برسد اما میانگین سرعت جهانی اینترنت 3.9 مگابیت بر ثانیه است که موجب می‌شود این حرکت همچنان در خور توجه باشد. این اقدام، گام بزرگی برای کشور کوبا به شمار می‌رود که هنوز اغلب جمعیت آن دسترسی به اینترنت ندارند.

ماه گذشته، شرکت مخابراتی ETECSA که متعلق به دولت کوبا است اعلام کرد بزودی سرویس‌های وای‌فای عمومی خود را در دومین شهر بزرگ این کشور یعنی سانتیاگو دوکوبا ارائه خواهد کرد. البته هزینه‌ی بالای این سرویس که 4.5 دلار در ازای هر ساعت استفاده تعیین شده ممکن است برای اغلب شهروندان گران تمام شود؛ شهروندانی که بصورت متوسط ماهیانه تنها 20 دلار درآمد دارند. تخمین زده می‌شود که Kcho برای سرویس اینترنت خود که قصد دارد بصورت رایگان آن را در اختیار مردم قرار دهد، ماهیانه مبلغی در حدود 900 دلار پرداخت می‌کند.

Kcho در مصاحبه‌ی خود گفته که بخاطر اتصال همزمان تعداد زیادی کاربر به وای‌فای این مرکز، قدرت سیگنال در این مرحله در اغلب اوقات ضعیف خواهد بود. اما در کشوری که مردم برای اتصال یک روتر هم نیازمند اجازه‌ی حکومت هستند، یک ارتباط وای‌فای ضعیف هم بهتر از هیچ است. Kcho در ادامه می‌گوید:

هزینه‌ی این اقدام بسیار گران تمام می‌شود اما منافع حاصل از آن عظیم هستند. من به چیزی دسترسی دارم که بزرگ و قدرتمند است. می‌توانم آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارم و همین، کاری است که خواهم کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات