۱۰ کمپانی برتر در حوزه‌ی اینترنت اشیاء

جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
هر روز شاهد اخبار جدیدی از تلاش‌های اپل و گوگل برای ایجاد بستر مناسب اینترنت اشیاء هستیم؛ از Android Auto گرفته تا Car Play و حتی یک بستر اختصاصی بر پایه‌ی اندورید که برای اینترنت اشیاء در حال شکل گیری است. اما از سوی دیگر سامسونگ، مایکروسافت، IFTTT و چندین شرکت دیگر وجود دارند که به ظاهرا خلاق‌تر عمل کرده‌اند.
تبلیغات

در اینترنت اشیاء قرار است تمام ابزارها به یکدیگر متصل شده و به تعامل بپردازند تا انجام امور ساده شود. در اینترنت اشیاء مباحثی همچون خودرو هوشمند، خانه‌ی هوشمند و غیره مطرح می‌شود. هر کدام از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری تلاش می‌کند تا هر چه سریع‌تر بستر اختصاصی خود را برای اینترنت اشیاء راه‌اندازی کند. سامسونگ بر پایه‌ی پلتفرم تایزن در حال شکل دادنِ بستر اینترنت اشیاء است و اپل و گوگل نیز هر کدام از چندین جنبه‌ی مختلف در حال ورود به این حوزه هستند.

مایکروسافت از یک سال پیش کار بر روی اینترنت اشیاء را بر پایه‌ی سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ آغاز کرد. در ویندوز ۱۰ تمام ابزارهای موبایل، تبلت، دسکتاپ و غیره در یک بستر قرار می‌گیرند. مایکروسافت قصد دارد تا ویندوز ۱۰ را به بستری تبدیل کند که تمام ابزارهای الکترونیکی بتوانند در آن جای گیرند.

اخیرا وب‌سایت Fast Company لیستی از ۱۰ کمپانی خلاق در حوزه‌ی اینترنت اشیاء را منتشر کرده که در آن مایکروسافت در جایگاه ششم قرار می‌گیرد.

جایگاه دوم در این لیست به سامسونگ تعلق گرفته است که طی دو سال اخیر شدیدا تلاش کرده تا از اجاق گاز تا ماشین لباس‌شویی، خودرو و ابزارهای مختلف را به یکدیگر متصل کند. اخیرا این کمپانی، سیستم عامل تایزن را برای بستر اینترنت اشیاء انتخاب کرد تا بصورت یکپارچه‌تری تمامی ابزارهای خود را به آن مجهز کند.

رتبه‌ی اول لیست به کیک‌استارتر تعلق گرفته است. کیک‌استارتر میلیون‌ها دلار بر روی اینترنت اشیاء و ابزارهای مختلف متصل به آن سرمایه گذاری کرده است. از لامپ‌های هوشمند تا اجاق‌گازهای متصل به اینترنت همگی جزو سرمایه‌گذاری‌های کیک‌استارتر به شمار می‌روند.

شرکت‌های Spark و Quirky هم تلاش‌های بسیاری برای ساخت بستر مناسب برای اینترنت اشیاء داشته‌اند و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را برای این هدف ارائه کرده‌اند.

نکته‌ی جالب توجه در این لیست مربوط به حضور کمپانی IFTTT است. این سرویس یکی از مهم‌ترین نیازهای اینترنت اشیاء است که ارتباط بین سرویس‌های مختلف را به بهترین شکل ممکن میسر می‌کند. همه‌ی سیستم‌عامل‌ها و بسترهای مرتبط با اینترنت اشیاء می‌توانند از این سرویس برای ارتباط بین ابزارهای مختلف استفاده کنند. مثلا با این سرویس می‌توان تعیین کرد که وقتی با گوشی هوشمند قفل خانه را باز کردید، لامپ خاصی بصورت خودکار روشن شود و مثلا توییت‌ خاصی ارسال شود یا وضعیت دمای خانه از طریق ترموستات هوشمند نست تغییر کند.

در رتبه‌ی پنجم این لیست، شرکت حمل و نقل لندن قرار دارد که اولین مترو جهان را به قرن بیستم و یکم آورده است. آن ها از فناوری روز دنیا و پردازش‌های سنگین کامپیوتری برای ارتقاء مترو لندن بهره برده‌اند و در این راستا نیز از سرویس‌های مایکروسافت استفاده کرده‌اند.

لیست ۱۰ شرکت خلاق در زمینه‌ی اینترنت اشیاء:

  • ۱. کیک استارتر
  • ۲.سامسونگ
  • ۳. Spark
  • ۴. IFTT
  • ۵. Transport for London
  • ۶. مایکروسافت
  • ۷. Quirky
  • ۸. نست
  • ۹. تسلا موتورز
  • ۱۰. Salesforce
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات