ریسرچ‌کیت اپل کار ۱ ساله‌ی ۵۰ مرکز را در ۲۴ ساعت انجام می‌دهد

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
دانشگاه استنفورد اعلام کرده که از طریق سرویس جدید ریسرچ‌کیت اپل، حدود 11 هزار دارنده‌ی آیفون در عرض 24 ساعت برای شرکت در یک پژوهش بر روی سلامت قلب ثبت‌نام کرده‌اند؛ این رقم به اذعان دانشگاه استنفورد بی‌سابقه است.
تبلیغات
 بصورت معمول، برای متقاعد کردن 11 هزار نفر برای مشارکت در یک برنامه‌ی پژوهش پزشکی به 1 سال زمان و 50 مرکز درمانی نیاز خواهد بود که در سراسر کشور گسترش یافته باشند.آلن یانگ - رئیس بخش سلامت قلب و عروق استنفورد

استنفورد یکی از 5 مرکز آکادمیک است که اقدام به توسعه‌ی اپلیکیشن اختصاصی برای استفاده از شتاب‌سنج داخلی، ژیروسکوپ و GPS آیفون برای دریافت داده‌هایی که در مصارف پزشکی قابل اتکا باشند کرده‌اند. محققان معتقد هستند که استفاده از ResearchKit و داده‌های دریافتی از آن برای مطالعات، دارای مزایا و معایب خاص خود است.

مزیت بزرگ این رویکرد، این خواهد بود که محققان بیش از این مجبور به باور هرآنچه شخص ادعا می‌کند نیستند و میزان تمرین صورت گرفته توسط اشخاص توسط آیفون به خوبی ثبت و ارسال می‌شود.

آیفون می‌تواند در راستای کمک به حل یک مشکل ریشه‌ای که در تمامی تحقیقات مشاهده می‌شود یاری دهنده باشد: افراد حاضر در تحقیقات معمولا وضعیت فعالیت خود را بصورت غیرصحیح به محقق گزارش می‌کنند. با استفاده از اجزای داخلی آیفون یا اتصال دستگاه‌های جانبی از طریق بلوتوث، آیفون می‌تواند بصورت بی سر و صدا به اندازه‌گیری وضعیت رفتاری شخص بپردازد. در این حالت صداقت یا نبود صداقت مشارکت‌کننده نقش کلیدی خود را از دست خواهد داد.

البته معایبی نیز در این میان وجود دارد. برای نمونه ممکن است کاربران آیفون، نمایی پراکنده و مناسب از وضعیت کلی قشر عادی در جامعه و جمعیت آن نباشند.

کاربران عادی آیفون در اغلب موارد افراد فارغ‌التحصیل شده یا در حال تحصیل هستند و از این حیث تفاوت‌هایی با کاربران عمومی اندروید که قشر عادی را بهتر هدف قرار داده خواهند داشت. همچنین کاربران آیفون بر اساس نتایج نظرسنجی CivicScience معمولا از جریان درآمد بالاتری برخوردار هستند. این دست مسائل می‌تواند موجب انحراف نتایج تحقیقات و مطالعات شود.

شرکت‌کنندگان همچنین ممکن است بصورت تصادفی حین پاسخگویی به سوالات پرسیده شده از طریق اپلیکیشن، تنظیمات برنامه را دست‌کاری کنند. همچنین ممکن است اشخاص، پاسخ خود را بر مبنای جواب‌های چندگزینه‌ای قرار دهند که این مساله در پرسش و پاسخ رو در رو روشنی بیشتری داشته و می‌توان پاسخ‌های مشخص‌تری دریافت کرد.

جدای از این گونه مشکلات، مدیرعامل بنیاد Michael J. Fox که بر روی بیماری پارکینسون تمرکز کرده می‌گوید که برقرار کردن یک مطالعه با مشارکت 800 نفر برای مدت 5 سال هزینه‌ای در حدود 60 میلیون دلار در بر خواهد داشت. حال آنکه با کمترین هزینه، اپلیکیشن پارکینسون در ریسرچ‌کیت اپل حدود 5 هزار و 800 نفر را تحت پوشش مطالعاتی درآورده است.

باید منتظر ماند و دید اقدام جدید اپل چه تاثیر مثبت یا منفی بر آینده‌ی تحقیقات پزشکی و درمانی خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات