بررسی قدرت و بازدهی کارت گرافیکی ۱۲ گیگابایتی TITAN X انویدیا

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
تایتان ایکس جدیدترین پرچم‌دار شرکت گرافیکی انویدیا است که در همایش توسعه دهندگان بازی، چندی پیش رونمایی شد.
تبلیغات

کارت گرافیک TITAN X به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد و خارق‌العاده‌اش، مورد توجه قرار گرفت. شواهد نشان می‌دهد که کارت TITAN X جدید همانند مدل قبلی که دو سال پیش عرضه شد، سریع‌ترین کارت گرافیک تک تراشه‌ای بازار خواهد بود. در ادامه با مقاله‌ای از زومجی همراه باشید تا نگاهی به میزان بازدهی و قدرت این غول گرافیکی انویدیا بیاندازیم.

کارتی است که برای زورآزمایی با سنگین‌ترین بازی‌ها هم به مقدار کافی رم گرافیکی مجهز شده است، ۱۲ گیگابایت حتی به‌نظر بیشتر از مقداری است که بتوان از آن استفاده کرد. همانند مدل قبلی تایتان، انتظار داریم که این کارت قیمتی گران و فراتر از معمول داشته باشد.

در حال حاضر به جز قدرت بسیار بالا، اطلاعات زیادی از راندمان این کارت نداریم، اما می‌دانیم که از این مدل تایتان برای نشان دادن دموها و امکانات سیستم‌های واقعیت مجازی یا VR در رویداد هفته‌ی گذشته‌ی GDC 2015 استفاده شد. شرکت کِرایتِک (خالق بازی کرایسیس) از آن برای نمایش دموی جزیره‌ی دایناسورها استفاده کرد در حالی که شرکت اِپیک ( خالق موتور گرافیکی آنریِل) هم از این کارت برای نمایش فن‌آوری‌های جدید خود بهره برد.

هنوز آمار واقعی از مشخصات فنی و راندمان این کارت ارائه نشده، اما قرار است تا در چند هفته‌ی دیگر و طی مراسم اختصاصی شرکت انویدیا در رویداد GTC، مشخصات کامل این کارت گرافیک معرفی شود. کارتی که اولین بار جن سون هونگ، مدیرعامل انویدیا آن را در مراسم شرکت اِپیک برای معرفی Unreal Engine 4 در روز چهارشنبه‌ی گذشته رونمایی کرد و فقط دو خصوصیت آن را برشمرد، یکی رم گرافیکی ۱۲ گیگابایتی و دیگر اینکه در ساخت تراشه‌ی اصلی آن، GM200 از ۸ میلیارد ترانزیستور استفاده شده است. این اطلاعات به تنهایی نشان می‌دهد که این تراشه هم مانند GTX 980 هنوز بر پایه‌ی فن‌آوری تولید ۲۸ نانومتری ساخته می شود و جایگزین رسمی کارت TITAN از نسل قبلی است که بر پایه‌ی تراشه‌ی GK110 و نسل Kepler ساخته شده بود. تصاویر برد مرجع کارت هم تایید می‌کند که این کارت از دو کانکتور ۶ و ۸ پینی برای تامین توان مورد نیاز خود استفاده می‌کند که نشان می‌دهد ماکزیمم توان مورد نیاز یا مصرف آن باید در حدود کارت تایتان قبلی باشد.

اما در مورد راندمان واقعی کارت و قبل از اینکه اطلاعات کاملی در دسترس باشد می‌توانیم تعداد ترانزیستورهای این تراشه را با تراشه‌ی کارت ۹۸۰ مقایسه کنیم تا از میزان سرعت آن تخمینی داشته باشیم، چرا که در هر صورت فضای اضافی روی تراشه‌ی جدیدتر برای واحدهای پردازشی بیشتر استفاده شده است. اینجا است که ماجرا جالب می‌شود، چرا که به‌نظر می‌آید با حدود ۵۰ درصد افزایش راندمان روبرو هستیم و اگر صحت این فرض را جدی بگیریم، می‌توانیم کارت تایتان ایکس جدید را ترکیبی از تراشه‌های گرافیکی ۹۸۰ بعلاوه‌ی ۹۶۰ در یک تراشه‌ی سیلیکونی غول پیکر تجسم کنیم.

 رونمایی از ۱۲ گیگابایت رم گرافیکی هم سرنخ‌های دیگری از طراحی تکنیکی کارت را مشخص می‌کند. تقریبا روشن است که عرض باند گرافیکی بطور قابل ملاحظه‌ای نسبت به کارت ۹۸۰ افزایش یافته و به رابط ۳۸۴ بیتی بین تراشه‌ی اصلی و تراشه‌های رم گرافیکی GDDR5 که آن را احاطه کرده‌اند ارتقا یافته است. هر چند که ممکن است این میزان رم گرافیکی برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های CUDA قابل استفاده باشد اما بعید است که بازی جدیدی بتواند حتی در چند سال آینده هم تمام آن را پر کند. در تستی که اخیرا برای سنجش میزان افت کارایی کارت GTX 970 در زمان پرشدن رم گرافیکی بالاتر از ۳۵۰۰ مگابایت داشتیم، بازی AC: Unity در رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ و حالت 8XMSAA فقط توانست ۶ گیگابایت از رم گرافیکی تایتان قبلی را پر کند. در هر حال، وقتی که هیچ کس نمی‌تواند با قاطعیت تعیین کند که کارت‌های مدرن امروزی چقدر باید رم گرافیکی داشته باشند و چه مقدار از آن را در بدترین سناریوها لازم داریم، داشتن ۱۲ گیگابایت رم گرافیکی بیشتر شبیه پاک کردن کامل صورت مسئله است.

با این اوصاف روشن است که تایتان جدید با فاصله‌ی قابل توجهی، هر چیزی را که اکنون در بازار وجود دارد پشت سر خواهد گذاشت، البته با همان قیمت گزافی که مدل قبلی داشت ( شاید هم قیمتی بالاتر ). با این ذهنیت و نگاه به آینده، سوالی که مطرح می شود این است که آیا کارت ارزان قیمت‌تری بر پایه‌ی تراشه‌ی GM200 ساخته خواهد شد یا خیر؟ یا اگر واقع‌گراتر باشیم باید بپرسیم که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟  از آنجایی که ابعاد تراشه‌ی GM200 بزرگ‌تر از تراشه‌ی GM204 است که کارت ۹۸۰ بر پایه‌ی آن تولید شده، بعید است که میزان بازدهی خط تولید حداقل تا مدتی برای تراشه‌های بدون عیب و با واحدهای پردازشی کامل آنقدر بالا باشد که انویدیا بتواند از آن در کارت‌های ارزان‌قیمت‌تر هم استفاده کند.

کاربرد واضح تراشه‌هایی که در روند تولید خود واحدهای معیوب داشته باشند، غیر فعال کردن واحدهای معیوب و فروختن آنها با رم گرافیکی کمتر در مدلهای کم قدرت‌تر و ارزان‌تر است، همان کاری که سال ۲۰۱۳ با تراشه‌های GK110 انجام شد. تراشه‌های با کیفیت‌تر و بدون واحد معیوب در محصولات تایتان و کارت‌های پردازشی Tesla استفاده شدند و بقیه‌ی تراشه‌ها در محصولات ضعیف‌تر مثل کارت GTX 780 مورد استفاده قرار گرفتند. در مورد تایتان ایکس سوال این است که انویدیا تا چه زمانی می‌خواهد تراشه‌های GM200 را به سری تایتان محدود کند؟ حدس ما این است که همه چیز به سطح توان نسل جدید محصولات AMD که قرار است جانشین مدل‌های R9 290/290X شود بستگی خواهد داشت. مدل‌هایی که پس از عرضه، باعث شکسته شدن قیمتها در پایان سال ۲۰۱۳ شده بودند.

نسل بعدی کارت‌های گرافیکی رده بالای ای‌ام‌دی در ماه‌های آینده رونمایی خواهد شد، بنابراین رویارویی آنها در مقابل کارت‌های ۹۸۰ و تایتان ایکس دیدنی خواهد بود. میزان بهره‌وری بالای نسل تراشه‌های Maxwell انویدیا دردسرهای بسیار جدی را برای ای‌ام‌دی و در بیشتر رده‌های قیمتی بازار رقم زد و البته امیدواریم که این‌بار رقابتی جدی‌تر را از سمت رقیب قرمز میدان شاهد باشیم، رقابتی که در پایان به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود. نظر شما درباره‌ی آینده‌ی رقابت این دو شرکت در حیطه‌ی کارت‌های گرافیکی چیست؟

اگر به رویدادهای مرتبط با بازی و سرگرمی علاقمند هستید به زومجی سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات