سازمان سیا در پی هک گوشی‌ های آیفون است

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
وب‌سایت اینترسپت به نقل از اسناد فاش شده از سوی «ادوارد اسنودن» اعلام کرد که محققان سازمان سیا سال‌ها است که برای هک کردن سیستم امنیتی گوشی و تبلت‌های شرکت اپل تلاش می‌کنند.
تبلیغات

بر اساس گزارشی با استناد به مدارک فوق محرمانه‌ای که توسط «ادوارد اسنودن» فاش شده، محققان دولت آمریکا نسخه‌ای از X Code، ابزار اجرایی نرم‌افزار اپل، ایجاد کرده‌اند تا بتوانند به سیستم‌های امنیتی گوشی و تبلت‌های شرکت اپل، نفوذ کرده و تولیدات این شرکت را هک کنند. وب‌سایت اینترسپت پیش از این نیز گزارش‌هایی را با استناد به مدارک و اطلاعات فاش شده از سوی اسنودن منتشر کرده است. تلاش محققان سیا برای نفوذ به سیستم امنیتی تولیدات اپل ظاهرا از اوایل سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شده است یعنی یک سال پیش از آنکه شرکت اپل نخستین آیفون خود را تولید کند. در این گزارش اشاره‌ای به موفقیت سازمان سیا برای هک اپل نشده است و فقط مشاجره‌های بین سازمان امنیت ملی ایالات متحده و کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی این کشور آورده شده است.

در این گزارش آمده است:

نفوذ به سیستم امنیتی اپل بخشی از یک برنامه فوق امنیتی از سوی دولت آمریکا و با همکاری محققان سازمان جاسوسی انگلیس است تا تولیدات مخابراتی ایمن را هک کنند.

در ماه مارس سال جاری میلادی، باراک اوباما ریاست جمهور آمریکا، دولت چین را وادار به تغییر در ساختار سیاست‌های امنیتی خود کرده بود؛ کشور آمریکا از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری این کشور درخواست کرده بود تا در سرویس‌های خود برای دسترسی آسان نهادهای امنیتی به اطلاعات کاربران، درهای پشتی خاصی را به وجود آورند. 

«Matthew Green» یکی از متخصصان علم رمزنگاری در رابطه با این موضوع گفت:

برای من زمانی این خبر مهم است که هدف قرار دادن محصولات آمریکایی مجاز اعلام شود. تلاش به تجزیه و تحلیل گجت‌های تولید شده در آمریکا و ایجاد درب‌های پشتی در آن‌ها به کمک نرم‌افزارهای توسعه یافته توسط برنامه نویسان ناشناس همگی نشان از اهدافی فراتر از به دام انداختن مجرمان دارند.

همچنین در یک آزمایش که سال ۲۰۱۲ توسط محققانی از Sandia Labs صورت گرفت، نشان داده شد که چگونه جاسوسان می‌توانند با یک نسخه‌ی دستکاری شده Xcode این امکان را پیدا کنند تا به اطلاعات آیپد و آیفون دسترسی داشته باشند، روی کامپیوترهای مک متصل به شبکه، درهای پشتی با قابلیت دسترسی از راه دور ایجاد کنند و ویژگی‌های امنیتی قابل توجه روی محصولات اپل را از کار بیاندازند. 

جاسوسان با استفاده از نسخه‌ی دستکاری شده‌ی X Code به اطلاعات آیفون و آیپد دسترسی پیدا می‌کردند.

هنوز مشخص نیست جاسوسان از چه روشی برای فریب توسعه دهندگان استفاده کرده بودند تا از نسخه‌ی دستکاری شده‌ی X Code استفاده کنند. Jamboree کنفرانس مخفی است که هرساله با حمایت سازمان سیا برگزار می‌شود، طبق گزارش این کنفرانس محققان نه تنها محصولات اپل بلکه محصولات شرکت‌های رقیب این کمپانی مانند مایکروسافت را نیز مورد مطالعه قرار داده و تلاش‌های مشابهی را هم روی آنها اعمال کرده‌اند.گزارش دیگری به یک نسخه‌ی دستکاری شده‌ی سیستم‌عامل OS X اشاره می‌کند؛ این پلتفرم دستکاری شده به طور پیش فرض ابزار «کیلاگر» را به همراه دارد و بر روی سیستم کاربران نصب می‌شود.کیلاگر برنامه‌ای است که به جمع آوری کلیدهای فشرده شده توسط کاربر می‌پردازد. تمام کلیدهایی که فشرده می‌شود توسط این برنامه ذخیره شده و برای توسعه دهنده‌ی بدافزار و به آدرس خاصی که هکر مشخص کرده ارسال می‌شوند. 

«Steven Bellovin» پروفسور علوم کامپیوتری در دانشگاه کلمبیا به اینترسپت گفت:

هیچ گاه از کارهایی که آژانس‌های امنیتی برای به دست آوردن اطلاعات انجام می‌دهند تعجب نمی‌کنم! در واقع این دسته از افراد هرجایی که اطلاعات سری و مهم باشد، پرسه می‌زنند.

مجموعه اسناد فاش شده‌ی دیگری هم وجود دارد که به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد، این اسناد اطلاعاتی در خصوص چگونگی هک کردن Group IDهای اپل را در اختیار می‌گذارد. هنوز هک شدن گوشی‌های شرکت اپل اثبات نشده و فقط جدال بین سازمان امنیت ملی ایالات متحده و کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی این کشور مطرح است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات