مقایسه‌ی مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل با لپ‌تاپ‌های ویندوزی

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
اپل در مراسم Spring Forward از مک بوک جدید خود با قابلیت‌های فوق‌العاده رونمایی کرد، این کمپانی علاوه بر این محصول، مک بوک ایر و مک بوک پرو رتینا را با تراشه‌های سریع‌تر بروزرسانی کرد. در واقع اپل علاوه بر ساعت هوشمند خود، مک بوک‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده است. در این مقاله مک بوک ۱۲ اینچی را با لپ‌تاپ‌های ویندوزی هم‌رده‌ی خود مقایسه می‌کنیم.
تبلیغات

 اپل جزو کمپانی‌هایی است که همواره محصولاتی بی‌نظیر و با کیفیت ارائه می‌کند. زمانی که این کمپانی در سال ۲۰۰۸ مک بوک ایر را معرفی کرد، شرکت‌های فعال در زمینه‌ی کامپیوتر و لپ‌تاپ از این تکنولوژی و کیفیتی که اپل عرضه کرده بود، شگفت زده شده بودند. این مک بوک به قدری نازک بود که در مدت کم طرفداران بسیاری را به خود جلب کرد. مک بوک ایر با طراحی فوق‌العاده‌ نازک خود جزو برترین لپ‌تاپ‌های تاریخ شناخته شد. شاید سال‌های زیادی طول بکشد تا رقبا و شرکت‌های دیگر با اپل در حوزه‌ی ساخت چنین لپ‌تاپ‌هایی رقابت کنند.

حال اپل با مک بوک ۱۲ اینچی پا به دنیای جدیدی گذاشته و افراد بسیاری را شیفته‌ی این محصول کرده است. این کمپانی با ارائه‌ی مک بوک جدید راه را برای رقابت دیگر لپ‌تاپ‌ها هموار کرده است. حال می‌خواهیم این محصول بی‌نظیر را با لپ‌تاپ ویندوزی لنوو یوگا ۳ پرو مقایسه کنیم.

صفحه‌ نمایش

00res

برای مک بوک جدید اپل، رزولوشن رتینا جزو برجسته‌ترین تغییرات جدید و یکی از نقاط قوت محسوب می‌شود. صفحه‌ی نمایش IPS آن روشنایی و وضوح بالایی دارد. در واقع این تغییر یک جهش بزرگ برای اپل محسوب می‌شود، به خصوص از مک بوک ایر که هنوز از رزولوشن ۹۰۰×۱۴۴۰ پشتیبانی می‌کند. در بدترین شرایط لپ‌تاپ‌ها رزولوشن ۷۶۸×۱۳۶۶ را دارند. مک بوک جدید محصولی خارق‌العاده است که اپل هدف از تولید آن را «حمل و نقل آسان» بیان می‌کند. این مک بوک از باریکی و وزن باورنکردنی بهره می‌برد. صفحه نمایش این دستگاه باریک‌ترین در بین تمام مک‌بوک‌هایی است که تا به حال تولید شده و تنها ۰.۸۸ میلی‌متر ضخامت دارد. این صفحه نمایش رتینا از رزولوشن ۲۳۰۴ در ۱۴۴۰ پیکسل پشتیبانی می‌کند. وزن این لپ‌تاپ تنها ۲ پوند و برابر با ۱ کیلوگرم است. مک‌بوک ۲۴ درصد از مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی باریک‌تر است و تنها ۱۳.۱ میلی‌متر ضخامت دارد. صفحه نمایش مک‌بوک جدید ۳۰ درصد کمتر از صفحه‌نمایش‌های قبلی انرژی مصرف می‌کند. صفحه نمایش ۱۲ اینچ مک‌بوک جدید لب‌به‌لب بوده و حاشیه‌ی دور آن بسیار کم در نظر گرفته شده است. اپل اعلام کرده که در تولید صفحه نمایش آن و پنل‌ها از ترانزیستورهای کارآمدتر و کوچکتر استفاده کرده است، به همین دلیل نسبت به لپ‌تاپ‌های هم رده‌ی خود از ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری استفاده می‌کند.

رزولوشن منحصر به فرد این مک بوک مشخص می‌کند که اپل درصدد تولید محصولی خاص با ویژگی‌های بالا است. این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان لپ‌تاپ و نوت‌بوک‌ها ترجیح می‌دهند از ویژگی‌های استاندارد  و متوسطی استفاده کنند تا قیمت نهایی محصولشان نیز بالا نباشد. از آنجایی که احتمال می‌رود اپل تا پایان سال جاری میلادی فروش بسیاری برای مک بوک جدید خود داشته باشد، به همین دلیل از قیمت بالای آن نیز نگرانی و واهمه‌ای ندارد. به نظر می‌رسد اپل از پنل IGZO در مک‌بوک جدید استفاده کرده باشد. تکنولوژی IGZO نسبت به IPS LCDهای قدیمی مصرف انرژی به مراتب پایین‌تری دارد.

با این حال هنوز مشخص نیست که چرا اپل رزولوشن ۲۳۰۴ در ۱۴۴۰ را برای مک بوک ۱۲ اینچی جدید انتخاب کرده است، شاید دلیل اصلی آن مصرف پایین انرژی باشد. به هر حال این مک بوک با تراکم ۲۲۶ پیکسل در اینچ و مجموع ۳.۳ میلیون پیکسل  تراکم بالاتری نسبت به رقبا ندارد. در مقابل این مک بوک، Dell XPS13 قرار دارد که از صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچی بهره می‌برد. رزولوشن آن ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل بوده و دارای تراکم ۲۷۶ و مجموع ۵.۷ میلیون پیکسل است. لپ‌تاپ لنوو یوگا پرو ۳ از لحاظ مشخصات صفحه نمایش دقیقا مشابه لپ‌تا‌پ Dell است.

با بررسی‌های دقیقی که انجام دادیم می‌توان نتیجه گرفت که مک بوک ۱۲ اینچی اپل از لحاظ مشخصات صفحه نمایش نسبت به لپ‌تاپ‌های ویندوزی برتری دارد، حال کاربران اپل از اینکه مک بوک نازک و سبک آن‌ها دارای رزولوشن بالایی است، خوشنود هستند.

شکل ظاهری 

00ghi

مک بوک جدید ۱۲ اینچی تنها ۱۳ میلی‌متر ضخامت دارد. این دستگاه با ضخامت کم و وزن ۹۰۷ گرمی، باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ تاپ اپل است. مک بوک جدید ۲۴ درصد نازکتر از مک بوک ایر ۱۱ اینچ قبلی است. کیبورد این دستگاه نیز نوطراحی شده است و با استفاده از تکنولوژی پروانه‌ای که در کیبوردها به کار رفته، باعث شده تا این کیبورد 34 درصد باریکتر از کیبوردهای قبلی باشد. همچنین هر کدام از دکمه‌ها یک چراغ LED مخصوص خود را دارد که به نازکتر شدن دستگاه کمک می‌کند.

لپ‌تاپ Dell XPS13 ضخامت ۱۸ میلی‌متری دارد، در مقابل مک بوک ایر ۱۱ اینچی ضخامت ۱۶.۸ میلی‌متر دارد. شاید مقایسه لپ‌تاپ دل با مک بوک درست نباشد زیرا این محصول نسبت به لپ‌تاپ اپل ضخیم‌تر است. لپ‌تاپ ایسوس Zenbook UX305 دارای ضخامتی برابر مک بوک ۱۲ اینچی جدید است. لپ‌تاپ ایسر Aspire S7 و لنوو یوگا ۳ پرو کمی نازک‌تر بوده و داری ضخامت ۱۲.۷ میلی‌متری است.

از نظر وزن، لپ‌تاپ‌های Dell XPS13 ، Lenovo Yoga 3 و ایسوس Zenbook UX305 دارای وزنی برابر ۱.۱۷ کیلوگرم هستند. با این مقایسه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که مک بوکِ جدید، نازک‌تر و سبک‌تر از رقبا است. البته اگر لنوو از لپ‌تاپ جدید خود با نام LaVie HZ550 رونمایی کند، مقام نازک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ را از مک بوک جدید خواهد گرفت.

کارایی و عملکرد

00kara

مک‌بوک جدید اپل به شکلی مهندسی ساخته شده که در عین حالی که از تمام قدرت خود برای انجام دستور‌العمل‌ها استفاده می‌کند، ساکت و آرام کار خود را انجام دهد. نسل پنجم پردازنده اینتل با نام Core M در این لپ‌تاپ به کار رفته که تنها با ۵ وات انرژی، فعالیت خود را ادامه می‌دهد. تمامی این ویژگی‌ها در کنار باتری فوق‌العاده این محصول مک بوک جدید را به یک دستگاه فوق‌العاده برای دنیای بدون سیم این روزها تبدیل کرده است. این دستگاه می‌تواند تا ۹ ساعت وبگردی و تا ۱۰ ساعت پخش فیلم را با یک بار شارژ کردن انجام دهد. در این میان لنوو Yoga 3 Pro نیز نباید از یاد رود؛ پردازنده‌ی هر دو محصول اینتل با کد Core M بوده که البته باعث می‌شود تا سازندگان بتوانند محصولاتی به این نازکی را تولید کنند؛ این پردازنده نیازی به فن ندارد و مک بوک جدید نیز اولین لپ تاپ بدون فن از سوی شرکت اپل است. تا اینجای کار همه چیز خوب به نظر می رسد اما تجربه‌ی کاربری بسیاری از افراد با Yoga 3 Pro نشان دهنده این موضوع است که این پردازنده حتی برای امور ساده‌ای نظیر وب گردی نیز، دست و پا می زند.کامپیوترهای همراه اپل با سیستم عامل OS X، همواره توانسته‌اند از رقبای ویندوزی خود عمر باتری بسیار بیشتری را تجربه کنند اما این بار اینتل آمده تا به قول خودش با پردازنده‌ی Core M، انقلابی به راه بیاندازد. باید در نظر داشت که زمانی می‌توان گفت اینتل به موفقیت رسیده که در کنار قدرت بالا، مصرف پایین را نیز حفظ کند. اینتل در پردازنده‌های Core M شاهکار کرده است و با حفظ مصرف انرژی بسیار پایین، قدرت و بازده‌ی بسیار خوبی را نیز ارائه کرده است. پردازنده‌ی گرافیکی HD Graphics 5300 از اینتل نیز وظیفه پشتیبانی از یک نمایشگر با رزولوشن ۲۳۰۴ در ۱۴۴۰ پیکسلی را دارد و باید دید در عمل، چگونه پاسخگو خواهد بود.

عمر باتری و ظرفیت آن

00bat

اپل در مک‌بوک جدید از طراحی جدیدی برای باتری لپ‌تاپ بهره برده است. این باتری توانسته با اشغال فضای مناسب در طرح کلی مک بوک بسیار موثر باشد. اگر تمایل به گشت و گذار در وب داشته باشید، عمر مفید ۹ ساعتی و برای تماشای ویدیو حدود ۱۰ ساعت مناسب به نظر می‌رسد. در مقایسه با نسل پیشین مک بوک، مک بوک جدید دارای باتری ۳۹.۷ وات ساعتی و مک بوک ۱۱ اینچی دارای باتری ۳۸ وات ساعتی است. به لطف وجود قدرت پردازنده‌ی Core M، مک بوک جدید هنگام تماشای فیلم یا پخش موسیقی بازده خوبی دارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که مک بوک جدید تقریبا از لحاظ کارایی طول عمر باتری مشابه مک بوک ۱۱ اینچی است، زیرا در نسل پیش هم به همان اندازه می‌توان به تماشای فیلم اچ‌دی نشست. اما این موضوع را فراموش نکنید که مک بوک جدید رزولوشن بالایی دارد و همیشه پیکسل‌های بیشتر به معنی مصرف انرژی بالاتر است. مک بوک ایر دارای رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل است، در حالی که مک بوک جدید سه برابر رزولوشن بیشتری نسبت به ایر دارد و در مقابل مصرف باتری نیز بهینه‌تر شده است. شاید مقایسه‌ی میزان مصرف باتری مک بوک جدید با دیگر لپ‌تاپ‌ها به نظر درست نباشد، زیرا استفاده هر کسی از لپ‌تاپ متفاوت است و تمامی این نتایج را باید از بازخورد کاربران متوجه شد. لپ‌تاپ ایسوس Zenbook UX305 دارای باتری ۴۵ وات ساعتی و لپ‌تاپ Dell XPS13 از باتری ۵۲ وات ساعتی بهره می‌برد؛ البته لپ‌تاپ جدید HP با نام Spectre x360 دارای ۵۶ وات ساعت باتری است.

اتصالات

00po

 طراحی جدید مک بوک ایر بدون استفاده از درگاه USB امکان پذیر نبود. اما به جای استفاده از نسل قبلی این درگاه، از 3.1 USB سری C استفاده شده است. کابل سازگار با این درگاه بسیاری را شگفت زده کرده است. این اتصال USB دارای ۱۰۰ وات قدرت، ۱۰ گیگابایت بر ثانیه سرعت انتقال داده‌ها و سیگنال های صوتی و تصویری در استفاده از سیستم های صوتی و تصویری است. اما در این لپ‌تاپ خبری از درگاه‌های HDMI ،VGA ،DisplayPort یا هر رابط اتصال دیگر نیست. البته از طریق کابل‌های مبدل که باید بصورت جداگانه خریداری شوند می‌توان مبدل USB به هر کدام از درگاه‌های ذکر شده را در اختیار داشت.

شیلر در این مورد گفت:

این مک بوک با چنین امکاناتی به حتم فوق‌العاده‌ترین و کارآمدترین مک بوک ارائه شده توسط اپل است.

برای دسترسی به اتصال این درگاه تازه به برخی صفحه نمایش‌های خاص، نیاز به کابل خواهد داشت. مک‌بوک جدید تنها یک پورت دارد و این خود می‌تواند برای بسیاری آزار دهنده باشد چرا که به نظر می‌رسد در همان ابتدای کار باید یک آداپتور ۷۹ دلاری را برای این لپ‌تاپ خریداری کنید. تبدیل تمامی پورت‌های سنتی مک‌بوک به یک کانکتور در مدل 12 اینچی، با وجود مزیتی که برای طراحی دستگاه ایجاد کرده اما مشکلاتی را از نظر کارکردی باعث خواهد شد. اپل برای پاسخگویی به این مشکل، یک وسیله‌ی جانبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که تبدیل تمامی پورت‌های سنتی را با خود به همراه خواهد داشت. بنابراین اگر بصورت همزمان نیاز به شارژ دستگاه، استفاده از یک مانیتور و متصل کردن حافظه‌ی جانبی داشته باشید، با یک هزینه‌ی 79 دلاری روبرو خواهید بود.این دستگاه نیز در دو مدل با پشتیبانی از VGA or HDMI ارائه خواهد شد که اگرچه هردو 79 دلار قیمت خواهند داشت اما بصورت جداگانه در کنار مک‌بوک 1300 دلاری فروخته خواهند شد. البته کسانی که تنها به اتصال یک دستگاه USB نیاز داشته و احتیاجی به شارژ همزمان نداشته باشند می‌توانند به یک تبدیل 19 دلاری USB به USB Type-C اکتفا کنند.

 کیبورد و ترک‌پد

00Key

 صفحه کلید مک‌بوکِ جدید نیز با طراحی ظریف‌تر و کلیدهای نزدیک به هم و وزنی کمتر از قبل، در رده مشابه با تازه‌ترین مک بوک‌های موجود قرار می‌گیرد. در واقع اپل با طرحی تازه برای صفحه کلید این مک بوک ۱۲ اینچی بدون کاهش سرعت و کیفیت عملکرد آن به خوبی توانسته نظر کاربران را به خود جلب کند. در طراحی این صفحه کلید از مکانیزم ButterFly استفاده شده است که طبق ادعای شیلر، علی رغم استفاده از فولاد ضد زنگ در ساخت آن، ضخامتی حدود ۴۰ درصد کمتر از دیگر صفحه کلیدها دارد. در صفحه کلید لپ‌تاپ‌ها تا به امروز به صورت عمده از مکانیسم Scissor یا قیچی استفاده می‌شد، بر مبنای این شیوه کاربر باید تا حد ممکن مرکز هر کلید را لمس می‌کرد تا بتواند تایپ کند. اپل لپ تاپ جدید خود را به حدی نازک کرده بود که به کارگیری روش‌های قدیمی ممکن نمی‌شد لذا آنها به سراغ شیوه‌ی تازه‌ای با عنوان پروانه‌ای رفته‌اند، که ضخامت دستگاه دیگر مانعی بر سر تایپ سریع و دقیق نباشد. این مکانیسم جدید ضمن افزایش دقت و پایداری تایپ کنترل بیشتری را نیز در حین لمس کلیدها به هر فرد می‌دهد. ترک‌پد جدید هم دقت بسیار بالایی دارد، سنسور Force تعبیه شده در این ترک‌پد بر حسب میزان فشار وارده دستورات متفاوتی را اجرا می‌کند و موتور تپتیک نیز احساسی شبیه کلیک کردن را به کاربر القا می‌کند.کلیک کردن تا به حال تنها یک عمل خاص و مشخص محسوب می‌شد حالا مفهومی متفاوت به خود گرفته، دست خود را بر روی ترک پد بگذارید و فشار دهید و کمی صبر کنید، حالا شما Force کلیک را فعال کرده‌اید. اپل زمانی تلاش می‌کرد تا سر حد ممکن دکمه‌های ماوس خود را کم کند و حالا سعی می‌کند تا شیوه‌هایی جدید از تعامل با یک تاچ پد را ارائه کند. کار با این ترک پد جدید و عادت به آن نیازمند قدری صرف زمان است. برای مثال با استفاده از Force Touch در اپلیکیشن Quick Time می‌توانید سرعت پخش ویدئو را افزایش دهید، ولی در دفعات اول تلاش برای اینکار بلافاصله احتمالاً بیشترین سرعت ممکن انتخاب خواهد شد اما پس از چند بار سعی قادر خواهید شد سرعت‌های مختلف را انتخاب کنید.

قیمت

000giy

مک بوک جدید با مشخصات پردازنده‌ی ۱.۱ گیگاهرتز و حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایت قیمتی حدود ۱/۳۰۰ دلار را دارد؛ و همچنین مدل دیگر از این مک بوک با مشخصات پردازنده‌ی ۱.۲ گیگاهرتزی و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی SD قیمتی حدود ۱/۶۰۰ دلاری دارد. تمامی مدل‌های این لپ‌تاپ دارای صفحه نمایش ۱۲ اینچی با رزولوشن بالا به همراه ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع DDR3L/1600 است. در مقابل این مک بوک، لپ‌تاپ ایسوس Zenbook UX305 با پردازنده‌ی Core M و ۸ گیگابایت رم و حافظه‌ی SD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت قیمتی حدود ۶۹۹ دلار دارد. لپ‌تاپ Dell XPS13 با رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰، ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی SD و پردازنده‌ی Core i5 قیمتی حدود ۱/۳۰۰ دلار دارد. لپ‌تاپ جدید HP هم با پردازنده‌ی Core i7 و ۸ گیگابایت رم و حافظه‌ی SD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ قیمتی حدود ۱/۱۵۰ دلار را دارد.

نتیجه گیری

00fini

با در نظر گرفتن این نکته که شما می‌توانید با صفحه نمایش خارق‌العاده‌ی این محصول برای تماشای ویدئو و فیلم استفاده کنید، مدل ۱۲ اینچی مک بوک جدید یک انتخاب خوب و البته نستبا گران قیمت به نظر می‌رسد. این لپ‌تاپ برای استفاده در شرایط مختلف لذت بخش به نظر می‌رسد؛ احتمالا کم کاری و کندی در عملکرد آن به چشم نیاید و حتی بنچمارک‌های اولیه از پردازنده‌های Core M نشان می‌دهد که می‌توان انتظار عملکرد عالی را از این دستگاه داشت. همچنین مک بوک جدید عمر باتری بسیار خوبی را نیز ارائه می‌کند. به خاطر تمام این دلایل، لپ تاپ مذکور می‌تواند یک انتخاب خوب در میان لپ‌تاپ‌های با این اندازه باشد. انتظار داریم لپ‌تاپ‌های ویندوزی بسیاری نیز با پردازنده‌ی Core M و مصرف باتری پایین و صفحه‌نمایش با رزولوشن بالا روانه‌ی بازار شوند. احتمالا لپ‌تاپ‌های ویندوزی، درگاه‌های ورودی و خروجی مختلف را نیز در اختیار کاربر قرار خواهند داد و آن‌ها را مجبور به خرید مبدل‌های ۷۹ دلاری نخواهند کرد. با این حال اپل در ساختن مک‌بوکِ جدید توان مهندسی خود را به رخ رقبا کشیده است. این لپ‌تاپ از جنبه‌های مختلف از جمله طراحی لایه لایه‌ی باتری، طراحی جدید برای صفحه‌کلید و همچنین صفحه نمایش لب‌لب جذاب و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد.

آیا این مک بوک می‌تواند رکورد دار کیفیت و تکنولوژی ساخت بین تمامی مک بوک‌های تولید شده تاکنون باشد؟ نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات