۱۹ اسفند: سالگرد مرگ سر ویلیام هنری برگ فیزیکدان، شیمیدان و ریاضیدان سرشناس انگلیسی

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
73 سال پیش در چنین روزی سر ویلیام هنری برگ - دانشمند سرشناس انگلیسی فوت کرد. شهرت وی به خاطر خدماتش در تحلیل ساختار کریستال‌ها به کمک اشعه‌ی ایکس است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۱۵ را دریافت کرد.
تبلیغات

ویلیام هنری برگ در تاریخ ۳ جولای سال ۱۸۶۲ در شهر وستوارد در نزدیکی کامبرلند انگلستان متولد شد. ویلیام هنری ۷ سال بیشتر نداشت که مادرش را از دست داد.

بعد از مرگ مادر سرپرستی وی به عمویش سپرده شد و نزد عمویش پرورش یافت. ویلیام بعد از پایان تحصیلات در مقطع متوسطه وارد کالج شاه شد، بخاطر استعداد و تلاش زیادش توانست بورسیه تحصیلی کالج ترینیتی دانشگاه کمبریج را دریافت کند.

ویلیام هنری برگ سال ۱۸۸۴ توانست به عنوان دانشجوی ممتاز تحصیلات خود را به پایان برساند. وی سال ۱۸۸۵ در حالی که ۲۳ سال داشت به عنوان استاد ریاضیات و فیزیک آزمایشگاهی دانشگاه آدلاید استرالیا انتخاب و مشغول به کار شد تا به همین واسطه انگلستان را ترک و به استرالیا برود.

علاقه برگ به فیزیک از سال ۱۸۹۵ فزونی یافت؛ در این سال بصورت اتفاقی همراه ارنست رادرفورد فیزیکدان سرشناس از نیوزیلند تا کمبریج همسفر بود و در این سفر با صحبت‌هایی که با ارنست رادرفورد داشت به فیزیک علاقه‌مند شد. ویلیام سال ۱۹۰۸ بعد از حدود ۲۳ سال به انگلستان بازگشت و در دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن مشغول به تدریس شد. سال ۱۹۲۳ با مایکل فارادی آشنا شد و باهم شروع به فعالیت کردند. ویلیام هنری برگ به عنوان دوست و مدیر آزمایشگاه فارادی تقریبا تا پایان عمر با مایکل فارادی همکاری کرد.

بعد از کشفِ اشعه‌ی ایکس توسط فون لاوه، ویلیام هنری برگ و فرزندش ویلیام لورنس برگ که او هم فیزیکدان بود به اشعه‌ی ایکس علاقه‌مند شدند و تحقیقات بسیاری در خصوص این اشعه و کاربرد آن انجام دادند. آن‌ها در خصوص طیف نماهای اشعه ایکس پدیده پراش اشعه ایکس و مطالعه ساختار کریستال‌ها به کمک اشعه ایکس پرداختند و سال ۱۹۱۵ هر دو مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شدند.

پرتو ایکس نوعی تابش از نوع الکترومغناطیسی است؛ این اشعه در بلورشناسی و عکسبرداری از اعضای داخلی بدن و عکسبرداری از درون اشیای جامد و به عنوان یکی از روش‌های تست غیرمخرب در تشخیص نقص‌های موجود در اشیای ساخته شده برای مثال لوله‌ها کاربرد دارد. ساختار کریستال یا ساختار بلوری به ساختار و جهت گیری اتم‌ها، یون‌ها یا مولکول‌های داخل بلور جامد یا مایع گفته می‌شود. سر ویلیام هنری برگ سرانجام در تاریخ ۱۲ مارچ سال ۱۹۴۲ میلادی در سن ۷۹ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات